Enk Projektet skrev:
Hus 100m² +5m i takhöjd, elvärme och LLVP ganska välisolerat +22 grader inne....
Garage 50m² ca3m i takhöjd LLVP +16-17grader

Oktobers förbrukning i kWh

EL VVP-300ElvärmeGarage ElGolvvärmeLLVPTotal ElHushållsel
Oktober97,9680249,936215,928221,6881178,976330,192
En fin uppställning. Överskådligt, men en fråga?

Har du för avsikt att uppnå något speciellt när du använder 3 decimaler? :confused:
 
roland53 skrev:
En fin uppställning. Överskådligt, men en fråga?

Har du för avsikt att uppnå något speciellt när du använder 3 decimaler? :confused:
Näe...bara lat...kopierad bara rakt av i min sammanställning.... ;)
 
har nu mätt droppet under ett dygn och det är ca 0,5 liter. Inget som borde påverka elräkningen någon nämnvärt väl?
 
danielte skrev:
har nu mätt droppet under ett dygn och det är ca 0,5 liter. Inget som borde påverka elräkningen någon nämnvärt väl?
Eftersom jag glömt allt som har med Kcal och kWh utförde jag ett litet praktiskt experiment :)

Värmde upp 1/2 L vatten i vattenkokaren, ca 10-100°C vilket tog 2,5 minuter.
Det blir ungefär 40 Watt, alltså så mycket som en svag läslampa (gammaldags glödtråd) drar under 1 timme.

Så du kan var lugn. Det läckaget är betydelselöst ur energisynpunkt.
Men det kanske inte är så bra att kontuerligt fylla på med färskt, syrerikt vatten om man har stålradiatorer.
Det kanske ökar korrosionsrisken något.
 
ok, det är ju inte så farligt.

Men tycker ni att jag ska installera den nya pannan och fläkten?
Det är en Ctc eco air 107 fläkt med en Eco el 15 kw panna på 233 liter.
 
danielte skrev:
Men tycker ni att jag ska installera den nya pannan och fläkten?
Det är en Ctc eco air 107 fläkt med en Eco el 15 kw panna på 233 liter.
Javisst, allt som kan ta ner förbrukningen är ju positivt :).

Men jag skulle nog undersöka först och åtgärda ditt nuvarande "energiläckage".

Det blir dubbelt plus i plånboken om du både installerar energisnål teknik och eliminerar nuvarande höga förbrukning (y)

Tar dock inte ställning (har inte kunskap) om den fläkt och panna du föreslår :confused:
 
Du har alltså en oanvänd värmepumpsanläggning som bara står? Byt ut elpannan och varmvattenberedaren mot EcoEl'en och EcoAir'en. Kostanden för det sparar du in första vintern.
Är du normalhändig så klarar du av det mesta av jobbet själv.
 
useless skrev:
Du har alltså en oanvänd värmepumpsanläggning som bara står? Byt ut elpannan och varmvattenberedaren mot EcoEl'en och EcoAir'en. Kostanden för det sparar du in första vintern.
Är du normalhändig så klarar du av det mesta av jobbet själv.
Jag anser mig vara mer än normalhändig (men det är kanske bara jag som tycker det :surprised:) men skulle inte ge mig på att byta/installera en ny värmeanläggning.

Varför inte?
Ev läckage = Vattenskada = Försäkringsskada = Ingen ersättning eftersom ingen formell utbildning
Tunga lyft
Vinter - riskerar stå där någon dag/veckor utan värme - jobbet tar tid.
Involverar trycksatt varmvatten. Trycksatt vatten ökar definitivt risken för läcka om man gör ett litet,litet men ändå ett misstag. (Detta kan hända även en röris, men han har en ansvarsförsäkring).
Har förmodligen inte behövliga verktyg.
Om du helt plötsligt upptäcker att du fattas en koppling, skall du åka x mil till byggvaruhuset (med begränsat utbud) för att köpa? Röris har med största sannolikhet delen i sin servicebil.
 
roland53 skrev:
Försäkringsskada = Ingen ersättning eftersom ingen formell utbildning
Full förståelse för de flesta av dina argument men det jag citerar håller jag inte med om. Försäkringsbolagen kräver ingen formell utbildning, certifiering eller liknande. Försäkringsbolagen kräver att det ska vara gjort på ett fackmannamässigt sätt. Vem som gjort det struntar de i.

I praktiken kan det nog ändå bli som du säger, dvs "ingen ersättning". Det beror i så fall inte på att du saknade formell utbildning, utan på att du inte lyckades göra jobbet på ett fackmannamässigt sätt.
 
Det finns mycket man kan göra själv även om man inte vill ge sig på själva inkopplingen.
- Iordningställande av plats för värmepumpen (gjuta platta, gräva ner kondensavlopp, etc)
- Håltagning genom yttervägg för värmebärare och kablage
- Ställa prylarna på plats
- etc
Det är ju dumt att betala en hantverkare för sånt som han förmodligen ändå vill slippa...
 
R
Har 190kvm2 hus från 90-talet, husets isolering verkar tjock, har luft/vattensystem som installerades 2007. På nedervåningen är det vattenslingor i golvet, på övervåningen vattenburna element.
Elförbrukning i oktober var 859KWh.
 
Tycker det låter som högra siffror för många, vi har ett nybyggt hus på 148kvm, med Nibe 750 och golvvärme nedre plan och rad på övre, vi förbrukade 450kwh i norrland, och då med massor av utebelysning ( Led) samt värme i förråd och lite motorvärmare på 2 bilar, några mornar.

Vårt gamla hus från -71, på 141kvm med luftvärmepump förbrukade 8-9000kwh/år.

Skaffa en ligger som du sätter på elmätaren, och invig dina familjemedlemmar,stor del handlar om vanor! Våra barn har järnkoll att man stänger av tv när man ej se mm. vad förbrukas i juli Månad?
 
KnockOnWood skrev:
Eftersom jag glömt allt som har med Kcal och kWh utförde jag ett litet praktiskt experiment :)

Värmde upp 1/2 L vatten i vattenkokaren, ca 10-100°C vilket tog 2,5 minuter.
Det blir ungefär 40 Watt, alltså så mycket som en svag läslampa (gammaldags glödtråd) drar under 1 timme.

Så du kan var lugn. Det läckaget är betydelselöst ur energisynpunkt.
Men det kanske inte är så bra att kontuerligt fylla på med färskt, syrerikt vatten om man har stålradiatorer.
Det kanske ökar korrosionsrisken något.
Oj! Mina gamla avdankade gymnasiekunskaper säger 1,16W per grad och liter för att värma vatten. Och då var detta utan värmeförluster. 1,16x0,5x90=52,2 Watt. Vad har du för fabrikat på din vattenkokare, den verkar vara synnerligen effektiv:D
 
Tompamannen skrev:
Oj! Mina gamla avdankade gymnasiekunskaper säger 1,16W per grad och liter för att värma vatten. Och då var detta utan värmeförluster. 1,16x0,5x90=52,2 Watt. Vad har du för fabrikat på din vattenkokare, den verkar vara synnerligen effektiv:D
Damma av gymnasiekunskaperna. Det är skillnad på effekt (W) och energi (Wh). 1,16 Wh per grad och kg för att värma vatten. 52,2 wattimmar för att värma vattnet 90 grader håller jag med om, men inte 52 watt.
 
165 kvm två plan, undervåningen +100-årig timmerstomme, LLVP i huset (står på 17 grader), 36 kvm kontorshus med egen LLVP, stall med 3 boxar (kallt men frostskydd på vattnet), eget pumphus, ganska mycket rör i jorden med frostskydd, två kakelugnar, järnspis i köket (eldar kanske 8 kbm ved/år) och sedan några veckor också 2 kW solpaneler. Två vuxna och tre hästar och beläget på Södertörn.

Med tanke på alla byggnader och all belysning och en uppvärmd kontorsbyggnad så kan jag ändå tycka att det är rätt så ok. Fast det är kallt på golven.

Danielte, gör nu inte en massa i panik utan närma dig detta i lugn och ro och tro inte på alla goda råd du får. I oktober i Skåne borde du ju inte haft någon värme på alls. Absolut mest lönsamt är nog fårskinnstofflor (och fleecetights till frun...). Jag har en bekant som bor i ett litet gammalt enplanshus med gammal panna i källaren. Utan att tveka det minsta så blir hon rådd att sätta in en bergvärmepump av glada installatörer och av kommunens rådgivare. Men börjar man räkna litet krasst på det så är det vansinne, huset är för litet och investeringen är svår att räkna hem. Däremot är en LLVP extremt lönsam (men man måste vara litet om sig och kring sig där med, annars kostar den 25000 kr) men det gäller att ha förstånd att inse att den energin också kostar och man får tänka sig för var man värmer och med planlösningen.

Själv är jag tillräckligt knäpp för att börja byta ut isolerglasfönster till gammaldags kopplade tvåglasfönster, tycker inte man får vara hur pietetslös som helst i ett gammalt hus och de nya fönstren är så enormt grova i trät så man blir alldeles förtvivlad. Men det är ju en helt annan historia!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.