Hej

Jag behöver tips och idéer för hur man får snygga källarväggar. Det vanliga rådet är är att putsa dem och måla med silikatfärg eller liknande, men finns det några smarta lösningar om man vill använda skivmaterial som t.ex. gipsskivor.

En idé jag har att att fästa metallreglar på väggen som jag sedan skruvar fast gipsskivor på. Jag tänkte lämna luftspalter både upptill, nedtill samt på sidorna och eventuellt ha belysning bakom gipsskivorna så att väggpartiet ser flytande ut så att säga.

Finns det någon risk med denna konstruktion eller kanske en bättre lösning?
 
Det kan bli väldigt hög luftfuktighet i källare om den står ovärmd och utan avfuktning på sommaren, vilket gipsskivor mår illa av.
 
gryden gryden skrev:
Hej

Jag behöver tips och idéer för hur man får snygga källarväggar. Det vanliga rådet är är att putsa dem och måla med silikatfärg eller liknande, men finns det några smarta lösningar om man vill använda skivmaterial som t.ex. gipsskivor.


Hej!
Vilken lösning hittade du till slut?
Har samma frågan här med
 
Jag tog det säkra före det osäkra och målade med silikatfärg direkt på betongen. Först snyggade jag till den lite och slipade och spacklade ojämnheter.

Så här såg det ut när underarbetet var klart. Sedan färdigbild.
 
  • Renoverat rum med spacklade och slipade väggar klar för målning, färgburk och stege syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett förberett rum före målning med slätspacklade väggar, radiator och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för det snabba svaret! :)
 
  • Haha
  • Gilla
gryden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.