Ska montera in ett fast fönster med dimension 3x21, dvs ett väldigt smalt fönster. T.o.m. så smalt att det inte går att få in en skruvdragare/borrmaskin för att fästa karmskruven i reglarna. Kan man lösa det med något mindre handverktyg eller hur gör man?

Fönstret:
http://www.bauhaus.se/yd-sidoljus-m3x21-hel-glas.html
 
Spärrskaft? Funkar både till traditionella karmskruv och de nyare hylsorna om skruven är torx.
 
ullberg
Spärrskaft tycker även jag är en vettig idé, eller mer manuellt med en fast/skiftnyckel.

Det finns även karmnycklar med t-grepp, men även då får du ju ta ut och stoppa i den rätt ofta iom. att det är ett fast fönster.

/U
 
jan_martinsson skrev:
Fast du kanske får in en sån här? för borra med spärrskaft tror jag är svårt!
[länk]
Har du testat en sån där grunka själv?
 
Kanske enklare att komma åt montaget om du använder karmhylsor? Då är det ju bara själva skruven som skall in, justerinen kan du göra med fast nyckel i glipan mellan karm och regel. Typ indu-Prog?
 
Eller också gör du som man gjorde innan alla nya påfund. Kilar och spik.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Fredric1 skrev:
Har du testat en sån där grunka själv?
Jag har en sån, tycker inte den är ngn höjdare. Ett alternativ är ju att provmontera fönstret, markera för karmskruven, bort med fönstret och förborra. Sen tillbaka med det (lite pyssel....)

Tänk på att om du skall förborra med karmen på plats så behöver du en lång borr.
 
Strunta i karmskruven, kila och skumma med fogskum. Sätt i några strävor först bara så att skummet inte böjer karmen när det expanderar.
 
Markera var du vill ha karmhålen på utsidan av karmen, sätt en bräda på insida karm och spänn fast med två tvingar, borra med karmborr. Brädan på insida karm gör att det inte spjälkar och du får ett splitterfritt hål. Ta 1/4 spärrskaft och en 10mm hylsa och sätt dit karmskruvsverktyget och skruva fast för hand. Alternativt köper du en ledad karmskruvnyckel (kostar ca 900:)
 
  • Gilla
poitsu och 1 till
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1384534972.332864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmverktyg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.