Hej mitt kära favorit forum,

Före och efter bilder från tegel till puts. Då jag själv sökte både info och bilder på detta så tyckte vi att vi kunde dela med oss resultatet med ett sådant jobb.
Så äntligen efter 1.5 år har vi fått klart vår fasadrenovering med både puts och ceder fasad plus allt utvändigt därtill. Bara det eländiga konstanta regnandet som bromsat ner en hel del.
och så givetvis "ett par lister" kvar att montera om jag ska erkänna :)

Vi köpte huset för 2 år sedan, då var min sambo helt emot att ens gå på husvisningen. Pga av det fula yttre. (ja, de såg verkligen hemskt ut innan!)
Jag lyckades övertala min sambo efter flera försök med att fånga hennes intresse, med att "-allt går att förändra, vi byter de där osv" då jag såg en hel del potential med kåken, planlösning mm.
Hon gick med att åka på visningen, men inget mer
Efter visningen såg vi båda stort intresse med huset, invändigt var det perfekt planlösning mm, så vi köpte renoveringsobjektet och har sedan dess kört på med snickeri så ofta vi kunnat och orkat.

Vi var redan vid köp medvetna att fasaden var så pass dålig i fogar och annat att det fick sättas upp högst upp på priolistan.
Från början hade vi idéer på att bara foga om tegelfasaden och där efter slamma alternativt enbart måla teglet.

Men efter att ha läst flera trådar där flera av er forumsmedlemmar uppmanat att inte slamma och måla tegel pga olika risker och dåliga resultat i de långa loppet så insåg vi att det bästa var att först reparera tegelfasaden, för att sen putsa kåken i slät puts.
...och resultatet blev långt över vår förväntan, kanon resultat helt enkelt.

Putsarbetet anlitade vi en firma till. Resten klarade vi själva med mycket hjälp av bekanta och givetvis från byggahus.se!

Kommentera gärna med idéer på trädgård, garageuppfart, vad göra med det fula trädäcket? Alla tips varmt välkomna (y)


IMG_0426.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC05324.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0338.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OTMR och 37 till
  • Laddar…
Det blev ju ett kanonfint resultat!
 
  • Gilla
svensktärbäst
  • Laddar…
Jisses vilket lyft! Bra jobbat!
 
Det ser ju banne mig ut som ett helt nytt hus! Snyggt jobbat!! (y)
 
Verkligen supersnyggt! Bra jobbat!
 
Mycket snyggt! Ceder är fantastiskt mot vitt.
 
Till det huset skulle det vara snyggt med glasräcke (insyn?) istället för impregnerat, häck mot gatan skulle jag väja en smal, gärna vintergrön som hålls strikt med klippning. Ser inte en yvig häck m blommor. Uppfart o gångväg skiffer. Gärna bilder när det är färdigt.
 
Jaa visst blev det :)

Gällande glasräcken, de gillar vi! Och häck i någon ljusare grön? nyans hade vart kanon, helt klart.
Angående trädäcket har vi klurat lite på att man skulle kunna använda utrymmet undertill med att bygga en inglasat uterum, alternativt gjort en utbyggnad i stil med huset (dock nån meter eller två mindre ut från kåket än vad trädäcket är och skapa en "takterass" på det.
Har kikat lite snabbt och inglasning verkar otroligt dyrt, nästan så att de vart billigare å bygga ut istället :/
 
Riktigt fint!!
 
Hatten av,

ett helt nytt hus! Snyggt och stilfullt...

Riktigt kul att se förändringen.
 
  • Gilla
poitsu
  • Laddar…
Grymt resultat!!
 
Jäkligt snyggt! Går också i Cedertankar, vart köpte du virket?
 
Interwood är det beställt från, via deras ÅF
 
ullberg
Vilket lyft, riktigt bra jobbat!

/U
 
Supersnyggt!

Vad säger de stackars grannarna som sitter med tegelfasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.