Tjo

Köpte hus för ca 2 år sedan. På tomten står det 2 byggbodar (sammanslagna, med ny panel och tak för att få det att se ut som en byggnad), och en carport ansluten till boden. Bodarna står på timmerstockar, med uteluftsventilerad krypgrund.

Vid köpet såg man fuktskador på vägg och tak i en av bodarna, frågade säljaren om detta och han påvisade att det var gamla skador, fukten hade tillkommit innan bodarna var i hans ägo, och att det nu var torrt där.

Jag gjorde inte mycket av saken, jag litade på säljarn och undersökte inte det hela mkt mera.

Nu idag, så skulle jag montera upp hyllor och märkte att väggen var i väldigt dåligt skick, rev innerskal och innanför var allting fuktigt. isoleringen var kass, så som reglarna och asfaboarden. Nu blir det att riva/bygga upp ytterväggen, samt en del av taket och bjälklaget.

Går det åbropa "dolt fel" här. Jag tror det inte, men är inte säker. Jag skulle ha misstänkt fukt, och brutit upp väggen för att försäkra mig, men tji får nog jag.

Jag besiktade huset själv tillsammans en byggingenjör, så ingen besiktningsförsäkring här inte.

Annars kan man ju undra hur dom kan bygga bodarna på det här sättet, utan luftspalt? Så vitt jag förstår det, görs det fortfarande på samma sätt.

jaja, då har man ventilerat sig lite iaf. Trevlig kväll

//smedbror
 
Nej, det låter osannolikt i mina öron.

Du skriver själv att du såg fuktskador innan köp.
Skulle du dra det till sin spets så står ord mot ord.
 
har svårt att se att det skulle vara ett dolt fel. Här fanns en indikation på fuktskada- Säljaren påstår visserligen att den var gammal, det skulle ev. kunna anses vara en utfästelse som skulle minska undersökningsplikten.

Men Det låter för mig som en ganska otydlig utfästelse. Han har egentligen bara sagt att det fanns en fuktskada där sedan tidigare. Det betyder ju inte att det inte finns en nyare skada just nu.

Om han hade gjort tydliga utfästelser om taket, typ det är nylagt förra året, med tydlig information om hur mycket, och hur man gjort. Då kanse man med viss tvekan kunde säga att du hade en chans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.