Ja att det saknas bygglov är inte en försämring som uppstår under tiden, men om det kommer ett föreläggande om ex. rivning av friggeboden, och den kommer in före tillträdesdagen, så borde ju föreläggandet rimligen vara en försämring.

Skall man börja med juridiska hårklyverier så kanske föreläggandet måst vinna laga kraft också innan det anses "ha hänt".
 
Kommer föreläggande mellan kontrakt/tillträde är det som du skriver Hempularen självklart en försämring och något man inte kunde räkna med, dvs något man måste ta upp till diskussion köpare/säljare emellan.
Detta kan man nog vrida och vända i evinnerlighet - köparen kunde tagit reda på att bygglov saknades, är det då en försämring att det även kommer till myndigheternas kännedom?
 
Lite uppdatering.
Jag ställde frågan på byggnadsnämnden och fick svar att: Ägaren/ den som utförde förändring är ansvarsskyldigt även efter tillträdesdagen.
 
Det låter som en liten förenkling.

Antag att kommunen utfärdar vite, på ex. 100 000 om inte friggeboden rivs senast 1 Jan. Om det vitet då drabbar säljaren så kan han ju knappast gå in på er tomt och riva friggeboden, för att slippa vitet. Och när den då inte blir riven så utfärdar kommunen ett nytt vitesföreläggande, på kanske 500 000 osv.

Det faller på sin orimlighet att ansvaret ligger på säljaren i det fallet.

Så jag tror inte att ansvarsfrågan är fullt så enkel.
 
Du är nog den som sitter mest illa till, för om du försöker frånträda kontraktet så kan det bli rätt dyrt för dig.

Om du inte uppmärksammat kommunen om problemen så skulle jag låtit det vara. Sannolikheten för du ska åka på något är försvinnande liten. För hur längesedan gjordes dessa överträdelser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.