Upplever forumet som segt just nu. Någon sekund efter att ny sida laddats så fryser allting i några sekunder.

Hittade följande med firefox's debugverktyg:
[10:47:00,566] GET http://sifomedia.byggahus.se/3/bygg...ww.byggahus.se/forum/&if_nt_CookieAccept=Y&XE [HTTP/1.1 200 OK 79ms]
[10:47:02,657] GET http://cdncache1-a.akamaihd.net/loaders/1519/l.js?aoi=1311798366&pid=1519&zoneid=185704 [HTTP/1.1 304 Not Modified 25ms]
[10:47:02,253] NotFoundError: Node was not found @ http://searchtweaker.com/pa/api/getscripts/?av=2.0&b=ff&pid=5&sids=16:1
[10:47:06,331] GET http://cdncache1-a.akamaihd.net/js/icp [HTTP/1.1 304 Not Modified 20ms]

Blockerar jag sifo och cdn så går det mycket snabbare :)
Men så ska det väl inte vara?
 
???
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Om något är obegripligt så är det nog inte ämnat för er...
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Vet inte om anledningen var som jag tänkte, men det var i alla fall lite lustigt att Slugge svarade :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag märker inte av någon seghet just nu. Tyvärr så måste vi läsa in en hel uppsättning saker tillsammans med varje sidladdning. En del är för statistik (som används för att sälja annonser), en del är för annonser och en del är för facebook.
Vi har senaste året jobbat med att istället för att läsa in saker innan sidan laddas, läsa in dom efter sidan laddas. Det gör att sidan visas snabbare, men är slö till en början.

Ett väldigt skott från höften, Bo, det råkar inte vara så att du har eller har haft igång skriptpanelen på Firebug? Det gör att Firefox stänger av JIT, slår på debug och massa andra elakheter, vilket gör att all javascript blir flera hundra gånger segare. Då kan sidan upplevas som sluggish.
Enda sättet att komma ur det läget är att (i ordning):
1. Stänga av alla skriptpanelen
2. Högerklicka på firebug-ikonen och välja "Clear activation list"
3. Starta om Firefox
 
searchtweaker tror jag är en plugin du kör och inget vi har på forumet.

cdncache1-a.akamaihd.net är facebook-grunkor. (Ja, dom är jättesega, jag ska se om vi kan snabba upp dom på något sätt i framtiden.)

Och till sist, sifomedia är ett statistikverktyg som annonsörerna följer. Den är dock väldigt snabb (när den väl laddat, men inget blir slöare av att den står och laddar eftersom inget väntar på den.)
 
Johan mlg Karlsson skrev:
Jag märker inte av någon seghet just nu. Tyvärr så måste vi läsa in en hel uppsättning saker tillsammans med varje sidladdning. En del är för statistik (som används för att sälja annonser), en del är för annonser och en del är för facebook.
Vi har senaste året jobbat med att istället för att läsa in saker innan sidan laddas, läsa in dom efter sidan laddas. Det gör att sidan visas snabbare, men är slö till en början.
Varför ska det laddas en massa Facebook-grejor?
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
andersmc skrev:
Varför ska det laddas en massa Facebook-grejor?
För att allt ska kopplas till facebook nu för tiden, från mobiltelefoner och datorer till skithusbesök och andra aktiviteter.
Facebook är vår tids tomtar och troll.




Hatar facebook!
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Har inte detta problem just nu (hemma). Ser inga accesser mot cdncache1, och ser inte att jag blockerar den någonstans !?
 
hantverkare1 skrev:
För att allt ska kopplas till facebook nu för tiden, från mobiltelefoner och datorer till skithusbesök och andra aktiviteter.
Facebook är vår tids tomtar och troll.




Hatar facebook!
Jo, det var egentligen det jag frågade efter. Varför ska ByggaHus kopplas till Facebook över huvud taget? Är det inte bättre att de som av någon anledning måste hållas med FB gör det där, och de som inte vill slipper?
 
  • Gilla
darth_vader och 4 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jo, det var egentligen det jag frågade efter. Varför ska ByggaHus kopplas till Facebook över huvud taget? Är det inte bättre att de som av någon anledning måste hållas med FB gör det där, och de som inte vill slipper?
Håller med till 100%
 
Jag använder inte FB personligen, men det är ju väldigt många som gör det. Då är det enklare för dem att bara koppla upp sig här via FB när man vill skriva istället för att registrera sig separat hos oss. Vi vill vara snälla mot dem och förenkla för dem att skriva här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.