Fick hjälp att beskära några fruktträd, varav ett väldigt stort äppleträd. De ringde på eftermiddagen och var färdiga då jag kommit hem. Det tog nog ca 4-5 h plus att de körde bort avfallet. Nu så fick jag faktura på 10 000:-, 16h jobb. Lite märkligt med 16h, de var säkert minst två, men fyra pers? Dock ingick väl bortforsling av avfall samt kostnad för transport mm. Jag ville ha RUT avdrag, vilket skulle göras, det lovade han per telefon. Dock står det inte på fakturan. 10 000 :- låter rätt mycket för detta jobb, men RUT avdrag skulle kunna ge ca hälften. Tyvärr fick jag aldrig nån offert innan arbetet. Nu har jag klagat på fakturan, får se vad det ger. Går det att begära RUT avdrag i efterhand om det nu blir strul med fakturan? Jag har använt ROT avdrag förut och då alltid fått offert på detta innan jobbet dragit igång. Trodde inte detta jobb skulle kunna kosta så mycket, så därför blev det lite slarvigt nu.
 
Man får varken rot eller rut på trädbeskäring.
 
Nej, nu när jag sökte på detta så såg jag det. Fan, nu blev man lurad igen :(. RUT avdrag gäller för buskar mm annat, fattar inte varför det skall vara nån skillnad!
 
RUT gäller bara okvalificerat trädgårdsarbete, typ gräs- och häckklippning.
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/snariga-regler-for-rut-i-din-tradgard/

Prisbilden är inte orimlig för kvalificerade arborister i alla fall (en del jag har kontakt med i jobbet ligger på ca 2000:-/h/person exkl. moms vid t.ex. sektionsnedtagning av träd), men frågan är om det är ett sådant företag du anlitat för beskärningen?

---
Jaha, här ska man vara seriös med källhänvisning och så svarar andra medan man googlar :)
 
Det var utglesning av äppleträd. Tänkte skippa göra det själv i år, och låta proffs ta hand om de, då trädet var extra snårigt i år. Han gav mig uppgift på att det skulle funka med avdrag, men det stämde ju inte. Man skall väl alltid ta reda på vad som gäller innan i alla lägen. Får väl ta det som en läxa. Företaget verkar för övrigt kunna göra rätt avancerade trädjobb. De specade 500 kr * 16 h. Det kanske var felspecat, skulle vara 2000 kr *4 h?
 
Frågade du inte innan vad det skulle kosta?
 
Du skriver att dom var där i 4-5 timmar. Sen har dom forslat bort avfallet, lastat av det någon annanstans osv. 8 timmar verkar då rimligt inkl restid till dig, från dig till avlastningsplatsen samt hem igen.
 
Som tidigare skribenter skrivit så är nog 500kr/h det gångbara.
Vi hade en firma här för offert.
Dom beskar alla fruktträd samt nån asp, lönn samt björk på tomten (3 äppel, 7plommon, päron, bigarrå) för 2500kr. Var två killar som greja på och dom var här ca09-16 en dag samt 1-2h nästkommande. Då tog dom ner 3 stora träd också, en klättra den andra la kvistar i högar och kapa upp i 30cm bitar.
Dom skulle ha 1250kr/träd för avancerad nedtagning ex bortforsling.
Hade vi fräst stubbarna så ville dom ha 400/stubbe.

Väldigt nöjda med killarna som var här, får se om träden lever nästa år:)
 
Enk Projektet skrev:
Frågade du inte innan vad det skulle kosta?
Jo, men jag fick inget entydigt svar. Det skulle vara timtaxa, ändå hade han varit där och tittat innan, så ett fast pris kanske man kunde ha fått. Jag inser naturligtvis att det tar tid att frakta bort avfallet mm, men tycker ändå att 16 h -> 10 000:- känns väldigt mycket. Jag hade tänkte mig drygt hälften, ca 5000-6000 :-. Skit samma, det drabbar ingen fattig och vi har inte renoverat nåt i år, så inga andra större utgifter i år :).
 
mikaelbe skrev:
Jag inser naturligtvis att det tar tid att frakta bort avfallet mm, men tycker ändå att 16 h -> 10 000:- känns väldigt mycket.
625:-/h blir det ju isf, tycker jag verkar rimligt för beskärning från marknivå utan att behöva rigga klättringsutrustning och liknande. Däremot är det ju klart att en prisuppgift hade varit på sin plats.
 
Jam81 skrev:
Som tidigare skribenter skrivit så är nog 500kr/h det gångbara.
Vi hade en firma här för offert.
Dom beskar alla fruktträd samt nån asp, lönn samt björk på tomten (3 äppel, 7plommon, päron, bigarrå) för 2500kr. Var två killar som greja på och dom var här ca09-16 en dag samt 1-2h nästkommande. Då tog dom ner 3 stora träd också, en klättra den andra la kvistar i högar och kapa upp i 30cm bitar.
Dom skulle ha 1250kr/träd för avancerad nedtagning ex bortforsling.
Hade vi fräst stubbarna så ville dom ha 400/stubbe.

Väldigt nöjda med killarna som var här, får se om träden lever nästa år:)
Alltså 18 mantimmar för 2500:-? Jag tror inte ett företag som offererar jobb som ger en timdebitering på 139:- inkl. moms blir speciellt långlivat. Det är inte seriöst helt enkelt. Sen kan det ju såklart vara bra för den som ska betala.
 
Ca 16h för 2550kr+3*1250kr= 6250kr totalt. Blir väl ca 400kr/h, men jag fick uppfattningen att när vi fick offerten så lät det på honom att beskärningen skulle gå snabbare än vad den gjorde...
Nu tog beskärningen 60-70% av tiden, nedtagning av träden gjorde dom på 1h/träd för nedtagning och kvistar/ris i fina högar samt kapat i kubbar.
Nästa gång ska dom dock få ta med sig riset, det blev ju hur mycket som helst!

Kommer bli en redig majbrasa nästa år.
 
Det är tydligen också högsäsong för arborister just nu. Jag fick svaret att jag kunde få en offert om två månader från en som jag kontaktade...

625/h, för att klättra i träd och köra motorsåg hela dagarna, man borde skola om sig :)
 
Man får väl inte glömma, att beskära träd är ett säsongsarbete av naturen, varav efterfrågan är hög ibland = höga priser och låg vissa tider på året = förhoppningsvis lite lägre priser? ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.