Vi har 2 solfångarpaneler som är 1.2 * 6 meter långa som ligger på vårt platta garagetak. Dessa ligger helt löst ovanpå och har både blåst ner en gång och nu även nött sönder en bit av taket. Dem är nerplockade just nu, och taket är lagat. Skulle behöva bygga en ram så de inte ligger direkt på pappen och nöter och fästa denna ram på något vis på taket utan att göra hål i pappen. Någon som har förslag på hur detta kan göras?
 
Bygg en ram och fäst i vindskivorna. Eller fäst en ram med gängstav genom taket.
Då kan man ta bort solpaneler om det behövs.
 
Kan tyvärr inte fästa den i vindskivorna då solfångarna är kopplade så de ligger på mitten av taket och det är ca 3-4 meter till vindskivorna, och vill helst inte göra hål i taket. Eller går det att få helt tätt om man gör hål igenom?
 
Ja der går att få helt tätt. Tätta med takpapp och klister.

Fäst gängstavar genom taket så kan ni ta bort solfångana om det behöv.
 
Jag skulle ha limmat dit reglar med kallasfalt. Därefter skruva/spika etc någon låda på dessa reglar. Tänk på vattenavrinningen.

Jag har just rivit bort en trätrall som låg på reglar på ett papptak. Ingen blåst hade kunnat rubba den. Reglarna var limmade på ytpappen med hjälp av kallasfalt, dvs samma bindemedel som håller ihop ytpappen.

Behövs ju värme för att kallasfalten ska fästa: inte rätt årstid nu direkt
 
Låter som en bra ide det, är de bara att kladda på reglarna och trycka fast dem mot taket då?
 
Jag har inte provat själv, bara försiktigt tagit bort reglarna. Jag föreställer mig att det går till som du nämner, kanske försöka kladda en sträng på pappen också innan regeln trycks dit, som när man brer en dubbelmacka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.