Jag har en tvättstuga som ser ut som ett reklamblad för 70-talet. :)

Vit-röd-orangea väggar. Snyggt som bara den, tänkte den som renoverade för 35-40 år sedan. Allt är helt och fint, men färgerna avskräcker lite.

Skulle man kunna göra en budgetlösning och sätta stålregel mot väggarna (betong under väggmattan) och sätta en panel som både har öppning upptill, nertill samt har en liten glipa mellan varje panel?

I rummet står en IVT avfuktare och nivån (enligt displayen) ligger på 44%.

Om detta inte innebär en riskkonstruktion, vilken färg ska man då måla panelen med?

Ytterst tacksam för svar! :)
 
Är det en gammal källare vi talar om?
Visserligen brukar man i sådana fall undvika organiska material så långt det är möjligt. Men utifrån de förutsättningar du listat ser jag inga problem att sätta panelen.

Det värsta som kan hända är ju att du får plocka ner panelen.
 
Om det inte direkt skvätter vatten i någon större mängd så kan du i princip måla med vilken färg som helst.
Personligen hade jag valt mellan oljefärg och plastfärg för våtrum. Kanske kompromissat och grundat tunt med riktig oljefärg el halvolja (50% linolja och 50% terpentin), och sedan slutmålat med plastfärg.

En annan budgetlösning (tror jag) är att måla plastmattorna på väggarna direkt. Det finns färg för ändamålet. Funkar säkert utmärkt på väggar där inte slitaget är så stort.
 
Tack för era svar!

Källaren är från 50-talet, men renoverad ca 1977. Dräneringen fungerar utmärkt och det skvätter inte vatten på väggarna. Tvättstugan består av en diskbänk, tvättmaskin, torktumlare och klädstreck.

Att måla tapeterna är helt klart en god idé, men jag har fastnat för vitmålade liggande paneler. Har sett några riktigt snygga källarlösningar på detta. Dock aldrig i en tvättstuga.

Givetvis sitter det ju ett element i rummet också. Reglarna bygger ca 45 mm och panelen ca 10. Hur hade ni gjort med elementen? Byggt ett "elementskydd" av reglarna runt det?
 
Personligen hade jag flyttat ut elementen.
 
Någonting sådant ja. Du vill ju inte att den uppvärmda luften runt elementet ska gå upp mellan befintlig källarvägg och den nya innerväggen. Där gör den inte mycket nytta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.