Hej,

Jag vill återinkoppla en strömbrytare där vi tidigare haft en dimmer och behöver hjälp med hur kablar och symboler tolkas.

Strömbrytaren är en ELKO type 14001 (trappströmbrytare) och jag har två svarta kablar, två bruna och två gulgröna (se bild).

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/DLundin

IMG_1317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att säga utifrån några ledare och dess färger, utom en sak: De två grön/gula bör du koppla ihop med en snabbklämma utanför strömbrytaren, t.ex en Wago.

Studera dimmern för hur den var inkopplad och koppla sedan in strömbrytaren på motsvarande sätt.
 
Antar följande:
En svart eller en brun borde gå ner till strömbrytarna under den aktuella, den färgen bör då vara fas, bägge trådarna av den färgen ska då kopplas in på L, dom andra två trådarna ska en vardera in på "pil ut".

För att verkligen veta så måste man mäta. Man kan även kolla i alla kopplingsdosor och i den/dom andra strömbrytar(en/na) som tänder/släcker aktuell lampa.
 
"Jag" har löst det. Tittade på andra kopplingsdosor och med ledning av det samt era svar så lyser nu lampan så fint :)

Tack för hjälpen!
/DLundin
 
Hur gjorde du med dom gul/gröna, viktigt att dessa är hopkopplade!
 
Satte dom i ett varsitt "hål" i den nedre vänstra delen av dosan - märkt B (se bild).
Fel? Rätt?
 
Sätt dom i samma hål (B) istället.
 
Bara för att vara övertydlig - du menar alltså att jag ska tvinna ihop dom och sätta i samma hål?

...aldrig mera leka hobbyelektriker...
 
nimhed skrev:
Sätt dom i samma hål (B) istället.
Jag känner inte till denna strömbrytare men borde inte blindplintarna vara parvis förbundna?
 
Ja lite beroende på vad du menar med olika hål (B) så kan du ha fått det hela att fungera, fast med en skyddledare bruten, den går sannolikt vidare till ett uttag någonstans. Du har alltså i så fall satt ett säkerhetssystem ur spel.
 
DLundin skrev:
Bara för att vara övertydlig - du menar alltså att jag ska tvinna ihop dom och sätta i samma hål?

...aldrig mera leka hobbyelektriker...
Ja, det menar jag
 
Alfredo skrev:
Jag känner inte till denna strömbrytare men borde inte blindplintarna vara parvis förbundna?
Kanske det. Man slipper fundera mer på det om man sätter dom i samma plint.
 
Om jag utläser informationen jag hittat korrekt så står (B) för blindplint - alltså inbyggda "sockerbitar" som inte har någon koppling med övriga anslutningar.

Jag har kopplat vardera grön/gul kabel i de två yttersta hålen märkt (B).

Vad menas med att en skyddsledare är bruten?
 
Jo, så bör det vara, så har TS kopplat in de på "samma" B-plint, så bör det fungera.

Om TS däremot har kopplat dem på två olika "B´n" så är ju en jordledning bruten.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Jag lär återkomma när det är dags för hobbysnickaren att sätta fart :)

/DLundin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.