Har fundering på att bygga en vedeldad bastu i uthuset. Uthuset har isolering i väggar och tak men saknar uppvärmning.

Väggarna har utvändig panel, vindpapp och 70 mm isolering utan plast. Hur bygger jag vidare därifrån fram till invändig bastupanel?

Taket har invändig panel och 120 mm isolering mot vinden utan plast. Kan bastufolie direkt på den befintliga invändiga panelen, sedan luftspalt/regel 20 mm och slutligen bastupanel duga?
 
Folie rundt om over isolation och tak tejpade skarvar , 20mm regel og innvändig panel. Kom ihåg spikerslag för lavarna.


MVH
Sakke
 
Tack Sakke, någon gång skall man ju ha tur att det är enkelt!

Mvh Puff
 
stebo skrev:
Njaeäää, ingen bastufolie... folie har man gått ifrån.
Kolla sidan 8 i www.tylo.se/Files.aspx?f_id=69416 "Hur du bygger bastu - Tylö"
1) denna bygginstruktionen har varit den samma säkert sedan 70-talet , så du kan inte säga att man har "gått bort" från folie - TYLÖ har aldrig rekommenderat det.

2) Om du faktiskt läser det som du länkar till, så ser du att denna tylö-instruktionen gäller bara för bastu som byggs inomhus

3) bastufolie rekommenderas av ALLA finska bygginstruktioner, undantaget timrade konstruktioner. Så tylö står relativt ensam om detta.

4) Bastu kan helt säkert byggas utan folie, det finns många vägar til Rom. Detta gäller också "friggebodbastu" , dock menar jag att om man bygger en isolerad väggkonstruktion med vindpapp och allt i en kall yttervägg så bør man ha folie. Oisolerad vägg torkar fint, men bastun blir trög att värma, lägger man in isolation i väggen så kan jag garantera kondens och röta efter en tid. Har badat såpass mycket i sådana bygg att jag kan med säkerhet säga att den varma luften kondenserar på alla kalla ytor och tempgradienten gjenom väggkonstruktionen kan vara 100grader(+80 till -20C) på vintern . I tillägg så kylls en utebastu så fort att eftervärmen hinner inte att torka hela väggen.

Folie i en sådan vägg skadar iaf inte och reducerar uppvärmningstiden ngt. (luften inn i isolationen värms inte i lika stor grad, mindre luftläckager. )
 
1) Revisionen är från 2009 och när jag byggde bastu förra gången (1999) så rekommenderades folie.
2) Dokumentet hanterar bastu mot yttervägg?
3) Finnar kan det där med bastu, jag kan inte finska - så då är det nog rätt!
 
1) Det var intressant, jag har läst den tylö-instruktionen första gången ca 2004, då var inte folie med. Har heller inte uppfattat att folie har varit rekommenderat i sverige ngn gång. Menar att det tom var förbjudet med ALU folie i bastu pga "elsäkerhet" (dock inte säker om detta stämmer)âr du säker på att det var tylös intruktioner du hade den gången? 2) Ja, den Hanterar bastu mot yttervägg, men byggt inne i ett hus. DVS varme rum. Och omdu ser rekommendation mot yttervägg, så rekommenderas luftspalt. Tror inte att denna har ngn funktion i ett kallt bygge som ett uthus är. Att bygga som rum-i - rum i ett uthus ser jag inte som förnuftig lösning- spalten blir isf relativt kall och torkar aldrig. MVHSakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.