Hej!

Jag har bytt mina innerdörrar i 60-talsvillan, gammal standard då jag ville behålla de gamla karmarna & fodret. Allt är frid och fröjd förutom att slublecken är ca 1 cm för låga. Då jag är bekväm/lat funderar jag på att kapa dem på plats med så liten inverkan som möjligt så jag slipper måla om dörr-karmarna. Frågan är bara hur jag ska göra?
Någon som har ett bra tips? Misstänker att jag behöver en metallfräs...

Slutbleck.png
 
Du kan borra ett gäng små hål som följer din röda markering. Sen snyggar du till kanten med en liten fil. Alternativt kan du köra med en sticksåg med metallblad.
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
Dremel med kapskiva brukar jag använda.
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
Eller en multislip typ Bosch GOP.
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
ullberg
Vad dyrt ni gör det för TS ;)

Är man lite lat skulle jag nog bara såga rakt upp längs båda sidorna med ett löst bågfilsblad, och sen vika/banka in den fliken i hålet. Så har jag gjort vid något tillfälle när jag stod inför ett liknande problem (men jag tror mitt var neråt), plåten var ganska trög att böja men det gick utan större problem.

/U
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
ullberg skrev:
Vad dyrt ni gör det för TS ;)

Är man lite lat skulle jag nog bara såga rakt upp längs båda sidorna med ett löst bågfilsblad, och sen vika/banka in den fliken i hålet. Så har jag gjort vid något tillfälle när jag stod inför ett liknande problem (men jag tror mitt var neråt), plåten var ganska trög att böja men det gick utan större problem.

/U
men hallå ullberg, ditt förslag är visserligen billigt men det innebär ju att man kan bli svettig! Mer elkraft åt folket ;) Skoja bara tat inte personligt.
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
ullberg
Kromo skrev:
men hallå ullberg, ditt förslag är visserligen billigt men det innebär ju att man kan bli svettig! Mer elkraft åt folket ;) Skoja bara tat inte personligt.
Framförallt förstör jag ju en av Byggahus allra viktigaste funktioner, att motivera inköp av något nytt verktyg som man inte var riktigt säker på att man behövde... ;)

/U
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Vad dyrt ni gör det för TS ;)

Är man lite lat skulle jag nog bara såga rakt upp längs båda sidorna med ett löst bågfilsblad, och sen vika/banka in den fliken i hålet. Så har jag gjort vid något tillfälle när jag stod inför ett liknande problem (men jag tror mitt var neråt), plåten var ganska trög att böja men det gick utan större problem.

/U
Jag gjorde så, använde liten tigersåg, gick sedan att bryta av metallbiten, sedan fila till.
 
Mikael_L
Borra ett 3mm hål uppe i vardera övre hörn av din röda fyrkant.
Och så 2-4 hål till mellan, längs den övre röda linjen.

Såga uppåt mot hålen i hörnen med löst bågfilsblad eller ev sticksåg med metallblad.
Vicka av flärpen och avsluta med att fila till hålet.
 
  • Gilla
hullan och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Dremel med kapskiva brukar jag använda.
Jag röstar också på Dremel eller billig dremelkopia. Det finns maskiner för några hundralappar så dyrt behöver det inte bli.
 
Mikael_L skrev:
Borra ett 3mm hål uppe i vardera övre hörn av din röda fyrkant.
Och så 2-4 hål till mellan, längs den övre röda linjen.

Såga uppåt mot hålen i hörnen med löst bågfilsblad eller ev sticksåg med metallblad.
Vicka av flärpen och avsluta med att fila till hålet.
Det känns som denna lösning blir den bästa. Har flera metallborar från 4 - 8 resten tar jag med en liten bågfil och slipar till hörnen för att få den någorlunda snyggt. Kommer jag ihåg så lägger jag upp en bild på slutresultatet. Det är dock 10 dörrbleck som ska avverkas innan dess....
 
Jag har gjort motsvarande justering så långt på 8 dörrar.
Den första med bågfilsblad i början men gick över till sticksåg, var inte helt bra då slaglängden på stickisen är ganska lång.
Nästa körde jag med minitigersåg, bättre än första dörren men ingen precision
Sedan så vart jag förbannad på mig själv för att jag inte testat Dremeln, och därefter vart det Dremeln på övriga 6 dörrar. Har 3 stycken till som ska fixas till och det finns inte en chans i världen att jag kör men något annat än med Dremeln.
Utöver bleckets justering kan man även behöva karva bort lite trä med ett stämjärn.

När jag ändå är inne på Dremelspåret så funkar den även utmärkt till att spåra upp övermålade och/eller slitna spårskruvar när man byter gångjärnen.
 
  • Gilla
Rafff
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag har gjort motsvarande justering så långt på 8 dörrar.
Den första med bågfilsblad i början men gick över till sticksåg, var inte helt bra då slaglängden på stickisen är ganska lång.
Nästa körde jag med minitigersåg, bättre än första dörren men ingen precision
Sedan så vart jag förbannad på mig själv för att jag inte testat Dremeln, och därefter vart det Dremeln på övriga 6 dörrar. Har 3 stycken till som ska fixas till och det finns inte en chans i världen att jag kör men något annat än med Dremeln.
Utöver bleckets justering kan man även behöva karva bort lite trä med ett stämjärn.

När jag ändå är inne på Dremelspåret så funkar den även utmärkt till att spåra upp övermålade och/eller slitna spårskruvar när man byter gångjärnen.
Håller med dig, jag justerade en dörr, vilket tog betydligt längre tid än planen i huvudet. Hade det varit fler är Dremel nog ett mycket bra alternativ...
 
Hur gick det då?
Jo, jag började med bågfil och borra små hål innan sågandet. Det gick an på en dörr men då jag hade 6 st till så blev det att åka till storaffärn och köpa en Dremel-kopia för 99 kr. Det gick alldeles utmärkt efter det även om det stänker en del vid sågadet (använd skyddsglasögon!),
 
Nimajneb skrev:
Jag har gjort motsvarande justering så långt på 8 dörrar.
Den första med bågfilsblad i början men gick över till sticksåg, var inte helt bra då slaglängden på stickisen är ganska lång.
Nästa körde jag med minitigersåg, bättre än första dörren men ingen precision
Sedan så vart jag förbannad på mig själv för att jag inte testat Dremeln, och därefter vart det Dremeln på övriga 6 dörrar. Har 3 stycken till som ska fixas till och det finns inte en chans i världen att jag kör men något annat än med Dremeln.
Utöver bleckets justering kan man även behöva karva bort lite trä med ett stämjärn.

När jag ändå är inne på Dremelspåret så funkar den även utmärkt till att spåra upp övermålade och/eller slitna spårskruvar när man byter gångjärnen.
Jo, jag åkte även på att byta gångjärnen också som var rejält övermålade i karmarna. Löste det dock med hammare och skruvmejsel. Drygt med tanke på att jag tänkt slippa det... :surprised:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.