Jag har faktiskt ingen aning om vad problemet är. Jag har inte kastskyddet på, kedjan är helt ny och rekommenderad till min såg. Jag testade att ta av och sätta på kedjan idag igen. Kedjan ligger an mot kugghjulen och löper bra tills den börjar bli lite spänd. Då blir den trög direkt. Testade att spänna den så att tänderna precis går kant i kant med sågblandskanten, alltså ca 0,8 cm glapp. Den var jätte trög och gick knappt att rubba. Testade att starta den och ge lite gas, Den drog runt tillsynes normalt, men så fort jag slutade gasade tvärstannade kedjan. Kändes inte bra.


Jag har en partner 351 från 1998 och kör med följande kedja:

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har testat den med mitt Oregon sågblad och mitt originalsågblad. Samma sak på bägge. Vad kan problemet vara?
 
Anna1984 skrev:
Jag har faktiskt ingen aning om vad problemet är. Jag har inte kastskyddet på, kedjan är helt ny och rekommenderad till min såg. Jag testade att ta av och sätta på kedjan idag igen. Kedjan ligger an mot kugghjulen och löper bra tills den börjar bli lite spänd. Då blir den trög direkt. Testade att spänna den så att tänderna precis går kant i kant med sågblandskanten, alltså ca 0,8 cm glapp. Den var jätte trög och gick knappt att rubba. Testade att starta den och ge lite gas, Den drog runt tillsynes normalt, men så fort jag slutade gasade tvärstannade kedjan. Kändes inte bra.


Jag har en partner 351 från 1998 och kör med följande kedja:

[bild]

Har testat den med mitt Oregon sågblad och mitt originalsågblad. Samma sak på bägge. Vad kan problemet vara?
Vad sitter det för svärd på sågen? Denna kedjan är ju till ett 14" svärd med 3/8" mellan länkarna.
 
Jo förresten, det står instansat på svärdet vad det ska vara för kedja. Inne vid drivhjulet.
 
  • Gilla
Knuthila
  • Laddar…
Det ska vara en ett 14 (35cm) svärd med delning 0,375 (3/8)

Här är bilder på svärdet:

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så enkelt att lagret gått till drivhjulet?
 
seekoman skrev:
Kan det vara så enkelt att lagret gått till drivhjulet?
Kedjan löper bra när den inte är så spänd. Kan den göra det om lagret gått?
 
Ser ut som om svärdet är ett power sharpsvärd, kan vara där problemet är, det passar kanske inte till en vanlig kedja.

Vet inte hur det är med drevet, om det är samma eller inte, kan vara fel drev med... (jag kan det för dåligt själv för att veta)
 
Zixten skrev:
Ser ut som om svärdet är ett power sharpsvärd, kan vara där problemet är, det passar kanske inte till en vanlig kedja.

Vet inte hur det är med drevet, om det är samma eller inte, kan vara fel drev med... (jag kan det för dåligt själv för att veta)
Det är en Oregon kedja. Och det blir exakt samma sak även om jag testar med originalsvärdet.
 
M
Jag tror att du får snabbast och bäst hjälp om du åker till en sågfirma och någon kunnig får känna på och se grejjerna "live" så att säga. Exempelvis:

Södermalms Trägårdsmaskiner - Stensätravägen 5, Sätra industriområde, 127 39 Skärholmen
Bromma Skog och trädgård - Sulkyvägen 32, 163 43 Spånga
ÅES - Optimusvägen 14, 194 34 Upplands Väsby
Bålsta Byggvaror - Lillsjörännan 16, 746 50 Bålsta
Värmdö Järn och Maskin - Orions väg 1, 134 44 Gustavsberg
Lättviktsmotor AB - Abborrvägen 1, 761 41 Norrtälje
Skog & Trädgår i Nynäshamn AB - Teknikervägen 17 A, 14945 Nynäshamn

Vet inte var i stockholmsområdet du bor, så tog bara med några. Du kan hitta fler här:
http://www.husqvarna.com/se/dealers/dealer-locator/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.