Köp en Eliq (http://www.eliq.se/) eller liknande energimätare och så är det bara att börja reda ut vad som drar el. Själv har jag inga problem med överdriven förbrukning men en Eliq står ändå på önskelistan till jul bara för att den verkar fantastisk kul...
 
falkn skrev:
...Vissa andra i tråden hävdar ju att de har förbrukning på 400kWh i ett hus inkl. hushållsel. Då undrar jag om ni överhuvudtaget har startat elementen ännu samt om ni aldrig har tänt inomhus?...
Jo då, nog har vi tänt alltid. Och som du märker är datorn igång också ;)
Och lampor och dator ger ju faktiskt mest värme.

Men under oktober behövdes ingen tillsatsvärme. Element har jag inga över huvud taget.
Nu i november är L/LVPn igång på lågfart.

Men det är ju klart att det är en jättestor skillnad på ett nästan oisolerat stenhus från 1902 och ett nybyggt hus.
 
falkn skrev:
Vissa andra i tråden hävdar ju att de har förbrukning på 400kWh i ett hus inkl. hushållsel. Då undrar jag om ni överhuvudtaget har startat elementen ännu samt om ni aldrig har tänt inomhus?

Jag bor i en två med min sambo och har en elförbrukning på ca 300 kWh. Stereon drar nog runt 100 av dessa de timmarna den är igång.
Av mina 395 kWh för oktober gick 100 kWh till golvvärmen i badrummet och 67 kWh till luftvärmepumpen. Tänt har jag om det är mörkt ute när jag är hemma och vaken. Så här års är det mörkt ute den mesta tiden jag är hemma och vaken.

Blir inte grannarna störda av din stereo? Man måste kunna skapa väldigt mycket ljud med 100 kWh.
 
Låter inte som några konstigheter alls. Jag hade tidigare ett enrörssystem med underdimensionerade radiatorer, elpanna och ruskigt dåligt isolerat samt dåliga fönster. Huset är på 230kvm i 2 plan. Förbrukade som mest 58000kwh... Dvs en bra bit över 10000kr i månaden när det var kallt.

Idag med allt åtgärdat i form av bergvärme, tilläggsisolerat, nya fönster, vattenburen golvvärme överallt så ligger vi på ca 13500kwh
 
Avemo skrev:
Blir inte grannarna störda av din stereo? Man måste kunna skapa väldigt mycket ljud med 100 kWh.
Saken är att effekten är ganska hög även vid normalt lyssnande/tv-tittande då det är ett hifi-system. Kör dock klass AB och inte A när jag tittar TV eller dylikt. Jag spelar sällan speciellt högt, en huset är väldigt tyst då det är ett 30-tals hus med tegelstomme och betongbjälklag.
 
Så denna äldre väggkonstruktion är alltså inget vidare ur energisynpunkt?

D.v.s. tegel i två lager med något slags poröst material mellan och sedan puts på bägge sidor? Om man vill bättra på, är det då cellplast och puts som gäller? Eller är det bättre med stenull och puts?

Kanske får bli en sådan mätare man kan läsa av i datorn och mobilen. Någon som provat den och tycker den fungerar bra?

Känns dock som att det måste vara elpannan som drar. Den droppar dessutom nån liter om dagen så den behövs fixas till oavsett, så det känns som att vi får hosta upp de 9000 kr det verkar kosta att installera CTC eca air systemet vi köpte begagnat.
 
Det är ju naturligtvis väldigt svårt att uttala sig om en väggkonstruktion som innehåller "något slags poröst material".

Murade tegelväggar är väl "alltid" ventilerade genom springor mellan stenarna i de nedre varven.
Om sedan det porösa materialet är karbamidskum, som användes ett tag (50-60-talet?) så kan det vara tveksamt hur mycket det isolerar, då det tenderade att krympa och vittra sönder.

Men det kan vi ju egentligen inte ha någon åsikt om i detta fall.

men när det gäller elpannan kan du nog vara rätt lugn, bortsett från droppet.
Varje kilowatt-timme som matas in kommer ut som värme. Ingenting försvinner!
 
Nu vet inte jag hur varmt du har inne eller vilka vanor du har med dusch. Med det sagt som brasklapp tycker jag det låter som att du bör leta efter något annat än dåligt isolerade väggar eller dåligt intrimmat värmesystem. Oktober var inte speciellt kall.

Har du egen vattenpump och i så fall hur mår den? Om något är fel så att den inte får upp trycket kan den stå och gå oavbrutet och förbruka en del. Du säger att pannan läcker vatten. Är det en gissning att det rör sig om en liter om dagen eller har du mätt upp det? Droppande varmvatten kan dra en del el. Hur mycket el gjorde du av med under tidigare månader? Är det en plötslig ökning, eller gick det åt mycket under sommaren också?
 
Googlade bilder på karbamidskum och jag skulle gissa att det är detta material i väggarna.

Eftersom vi har kommunalt vatten och avlopp så har jag alltid antagit att då har man ingen vattenpump, utan det har man bara om man har egen brunn. Kan det stämma?

Jag har dessvärre ingen direkt annan tid att jämföra med då vi inte bott här på detta viset. Vi var här var tredje dag under sommaren. Duschade och använde viss el, men vi hade inget kök och ingen uppvärmning. I Juli låg det på 73 kWh och augusti 75 kWh. I mitten av september flyttade vi in och då satte vi också värmepumpen ur sitt sommarläge (där den bara värmer tappvattnet) och då hade vi 1174 kWh.

Ska ta och mäta droppet och återkomma. Kan inte få det till något annat än El-pannan.
 
Pannan står på 50 grader och brukar stå på runt 1 bar. Eftersom det droppar om den så sjunker också trycket. Nu stod det på 0,4 bar.
Det finns tre lägen: Sommarläge, värmeläge och avstängd. Den står i värmeläge. Vidare finns en switch där översta läget visar en bild på en sol, i mittenläget står det "auto" och nederst en bild på en måne. Den är ställd på solen.
 
Nu fiskar vi vitt och brett smile.gif

Om huset är köpt någoot av de fyra senaste åren så bör ni har fått en energideklaration.
Det är ju säljaren skyldig att lämna.

Även om den inte är mycket värt i sig kan den ju visa lite historik.

Fast nu börjar jag bli osäker.
Din värmepanna verkar plötsligt ha blivit en värmepump.
Att den är ställd på solen är nog riktigt, för i autoläget kan den börja kyla om det blir för varmt i huset.

Men en värmepump är ju en rätt komplicerad apparat.
Bland annat måste den har fullt av det där köldmediet/värmemediet som pumpas runt, annars står kompressorn och går i tomme och drar en massa ström till ingen nytta.

Är det kanske där vi har gåtans lösning?

Vad är det för en panna/pump egentligen?
 
Nog jag som är otydlig.

Jag har idag en elpanna inkopplad. Den lilla ovandelen heter Nibe EVC 13. Under står Nibe COMPACT-Cu.

Dock så har jag en Luft/Vatten som bara står och inte har blivit inkopplad. Att koppla in denna skulle kosta 9 000 kr. Problemet är att den står i en tillbyggnad som på sikt ska rivas (2-6år?) så vi vet inte riktigt om det blir lönt att koppla in den.
 
Jag tror vi har en tidigare energideklaration. Dock så var gubben som bodde här mest ute i tillbyggnaden som inte har vatten inkopplat och där det var dåligt isolerat. Där hade han el-element. Och huset var då inte isolerat som det är nu vad gäller taket samt gavlarna och fönsterna var inte bytta.
Därför vet jag inte riktigt om det ger något. Har dock för mig att den var på 40 000 - 45 000 kWh per år.
 
Skriv av elmätaren under några dagar....stäng sedan av olika saker under minst 24h och skriv av mätaren samma tid varje dag...börja med golvvärmen....
 
Hus 100m² +5m i takhöjd, elvärme och LLVP ganska välisolerat +22 grader inne....
Garage 50m² ca3m i takhöjd LLVP +16-17grader

Oktobers förbrukning i kWh

EL VVP-300ElvärmeGarage ElGolvvärmeLLVPTotal ElHushållsel
Oktober97,9680249,936215,928221,6881178,976330,192
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.