Hej!

VI får fiber här hemma och vi vill dra nätverksuttag till bland annat vardagsrummet samt under-vånningen. Vi har tänkt att använda dom vp-rör som antennkabeln går igenom men efter en inspektion på vinden så är dessa på tok för trånga. Det går inte att dra igenom två kablar.

Har ni några tips på hur man kan lösa detta? Till under-vånningen så kan vi rycka ut annten-kabeln och bara dra ner en nätverkskabel då det inte finns någon tv där men i övriga rum där vi vill ha nätverksuttag så går det att inte ner kablen. Tyvärr är det inte aktuellt fräsa i väggarna.
 
Du skriver att du inte får igenom 2 kablar, kan du få igenom 1? Om det går så finns det några varianter:
1. Sätt en switch i vardagsrummet och koppla in prylarna dit. Då får du flera uttag och kör du med gigabit-switch och cat-6 kabel blir hastigheten ok.
2. Det går att koppla in två uttag till en kabel, dock blir hastigheten lägre, runt 100 Mbit har jag för mig vilket borde räcka om du inte gör något extremt.

Om det inte går att dra någon kabel alls så är ett annat alternativ att använda "homeplugs", dvs nätverk över elnätet. Väldigt smidigt, sätt en plug i eluttaget vid din router och en där du vill ha ett fast uttag.
Borde gå att köra även TV:n över det.
 
Jag skippade hemtelefonen och drog nätverkskabel i de rören istället
 
Både cat6 och antennkabel finns i olika tjocklekar. Titta hos elfa t.ex.
 
Tv går väl inte att köra över en homeplug??? Hur ska du få in antenn-signalen där?
sen är det ingen bra idé att y-koppla en nätverkskabel, om man nu inte gillar att leta konstiga fel. En switch kostar mindre än felsökningen.
 
sunqan skrev:
Tv går väl inte att köra över en homeplug??? Hur ska du få in antenn-signalen där?
sen är det ingen bra idé att y-koppla en nätverkskabel, om man nu inte gillar att leta konstiga fel. En switch kostar mindre än felsökningen.
Vanlig TV går inte att köra över en homeplug nej.
Jag bara antog att det var bredbands-TV det gällde då hen fick fiber. Men det står ju faktiskt inte i frågan... För mig var det så självklart när vi fick fiber att fälla antennen på taket och köra via fibern istället...
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
I VP-rören som finns nu så är det väldigt lite plats kvar för några fler kablar än befintliga antenn-kabeln som går ner i rören nu. Har haft funderingar på att skippa antennkablarna då vi förmodligen kommer att köra ip-tv. Det känns ändå som om att det är bra att ha kvar antennkabeln i rören. Ner till under-vånningen kan vi dra ut antennkabeln då det inte tittas på tv där utan det är tv-spel,datorer, film som gäller där nere. Då är det mer behövligt med internet där. Men i vardagsrummet på övervåningen vill vi nog ha båda. För nog prova med en till kabel där.

Telejacket måste sitta kvar på nedervånningen då första jacket sitter där så larm och dylikt går på den. Homeplugg går till vardagsrummet idag men det är si och så där och kommer inte att fungera när fibern dras in då den delen av huset går på en annan fas och har ett annat säkringskåp. Förstår att det är svårt för er som inte vet hur det ser ut och så att ge något konkret och bra tips. Men det går inte att byta rören till något grövre utan att behöva såga upp väggarna?
 
Byta rör går absolut inte utan att riva upp hela huset. I så fall är det mycket bättre att hitta en ny väg för de extra kablarna, klurar man lite så brukar det gå att tråckla sig fram.

Det är emellertid inte vad jag skulle rekommendera. Lös istället problemet genom att ta bort antennkabeln, den kommer du garanterat aldrig att använda igen.

Om det, mot förmodan, skulle visa sig att du behöver antennkabel i framtiden kan du tackla problemet då. Det finns ingen anledning att svettas över den saken nu.

Edit: Moderna versioner av Homeplugg ska fungera mellan olika faser och upp till 300 meter.
 
Själv har jag precis dragit nätverk samt antennkabel i samma rör (på en hel våning). Jag hade samma problem som TS tills en vän tipsade mig om en tunnare antennkabel (som även nämns av någon innan mig ovan) som fanns på kjell eller clasohlsson. Därefter gick det med lite god vilja. Även om ip är modernt och kommer allt mer skall man inte underskatta gratis tv i fin kvalite som kommer via luften. Jag använder mina tunna kablar flitigt.

Kan ha varit http://www.kjell.com/sortiment/ljud...l-mini-koax-p39419#ProductDetailedInformation
 
Redigerat:
Har du möjlighet att borra hål i taket sätta ett rör och dra via vinden och ned igen?
 
Att det redan är draget antennkabel betyder inte att den inte går att byta. Leta hos elfa eller kjell eller classe för att se vad dom finns. Är rören 16mm kan det vara trångt med 2x7mm så hittar du tunnare är det bra. Annars får du köpa glidslem och dra i båda kablarna samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.