Håller med dig,men man blir irreterad när folk inte
accepterar fakta!!
Förresten varför skriver General.Failure under flera
synonymer o svarar på sina egna inlägg????
 
Skriver han under flera synonymer?? Vilka då?? Hur sjutton har du kollat det och varför?? /nyfiken cattis
 
Ekke. Ring Uppsala kommun 018-270000. Prata exemplevis med Mikael Elmersjö som är byggnadsinspektör.

Dina övriga påhopp tänker jag inte bemöda mig om att kommentera.
 
Skit samma.
Det är nämligen helkorkat att vara sin egen kvalitetsansvarige. Byggherre - visst, men kvalitetsansvarig...det är ju som att vara sin egen domare i konståkning ;)

 
:D Helt rätt Karl XII. men en gång i tiden på den här tråden pratade vi om mitt stackars garage... Får jag möjligheten att "döma" själv där så spar man x antal tusenlappar, känner en hel del kunnigt folk som kan se till att det byggs rätt ändå.
 
Mmm sant. En ekonomibyggnad typ garage, uthus eller bod skulle nästan kunna vara befriade från såna krav.
Och skatt:)
 
Det där är helt beroende på vilken kommun man bygger i.
I Haninge t.ex hade det säkert blivit rivningsföreläggande ;)
Skämt åsido - jag har hört att de är helt hopplösa där.
Vi bygger i Nynäshamn och de är verkligen underbara att ha att göra med.
 
Fick idag reda på att om man inte väljer KA med behörighet (enligt boverkets normer) så gäller inte GARBO försäkringen - och den kan ju vara bra att ha....

//Anna
 
Bob_the_builder
Det var intressant! Dock är det väl så att de flesta som vill vara sin egen KA också bygger själva, vilket innebär att de i alla fall inte kan tecka en GARBO-försäkring (eller har jag fel?).
 
G:F:Efter kontakt med byggnadsnämnden i din kommun
har jag idag erhållit ett svar (sent om sider) svaret var att samma regler gäller hos dig som i Sundsvall o du
kan visst bli k-ansvarig över ditt eget bygge.
 
Ekke skrev:
G:F:Efter kontakt med byggnadsnämnden i din kommun
har jag idag erhållit ett svar (sent om sider) svaret var att samma regler gäller hos dig som i Sundsvall o du
kan visst bli k-ansvarig över ditt eget bygge.
Intressant. När jag var på byggsamrådet så var byggnadsinspektören väldigt tydlig med att jag kunde få bli KA för garaget men att det finns ingen chans i världen att jag får vara KA för huset. Och det är väl helt enligt Boverkets normer.
Att sedan du skulle kunna bli godkänd som KA om du byggde i Uppsala är väl också enligt Boverkets normer. Du verkar ju ha många års erfarenhet från byggbranschen.

Om du fick skriftligt svar skulle det vara intressant att se exakt vad de har svarat.
 
Jag har fått för mig att KA måste ha någon form av utbildning, skall försöka hitta myndighetssidan jag läste det på...

Självklart kan en utbildad KA själv vara KA för sitt eget bygge. EKKE kanske är utbildad KA?

Min troliga KA är tillika min byggare. Han kommer göra grund, stomresa och ev. inv snickerier. Kan detta vara fel på något sätt? Jag menar han kommer att bedömma sitt eget jobb. Kommentarer?
 
Jonas_O skrev:
Jag har fått för mig att KA måste ha någon form av utbildning, skall försöka hitta myndighetssidan jag läste det på...
Om du tittar lite längre upp i tråden så hittar du en länk till information från Boverket. Vill minnas att det står något i stil med att en KA ska ha en viss utbildning som gör att de får riksbehörighet för att bli godkända eller så kan kommunerna godkänna folk som har jobbat länge (10-15 år) inom relevanta områden i byggbranschen. Det viktiga är väl att en KA har rätt kunskap.

En KA ska helst vara oberoende. Är han knuten till byggaren så kan det finnas risk för jäv.
 
Jonas_O

Jag skulle INTE låta min byggare vara KA. Kontrollera sitt eget arbete och få betalt för det. Nej i mina öron låter det helfel.

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.