Hjälp! Jag trodde att det bara var att köra igång systemet efter att vattnet hade runnit ur elementet som togs bort. Nu var det så att det började blöddra och rinna i elementen under natten och på morgonen stängde jag av elpannan pga att elementena blev ju inte varma. Fick hjälp av en kompis som fyllde på vattnet i systemet och luftade flera gånger. Elpannan kördes igång igen och gjorde ett sk självdiagnostisering under 2 min och sedan varnade den att ngt var fel. stängde av och provade igen samma resultat. Trycket till exspansionskärlet var 1.5 bar. Kollade på en sida där det stog att den varnar för att det är dålig cirkulation i systemet. Har jag gjort sönder pannan eller vad ska jag göra. Snälla någon svara!!!
 
Du har kanske fått luft i cirkulationspumpen. Avlufta denna
 
Du skrev att du tog bort ett element (permanent?). Hur gjorde du då? Har du pluggat rören ?
Kanske måste du tänka en runda till om du pluggat på rätt sätt, så det inte blivit avbrott i systemet?
 
Jag pluggade först men sedan tänkte jag att det var bättre om de är ihopkopplade och jag gjorde det. Jag har PEX slangar och kopplingar.
 
En gubbe sa att man kan behöva trycka ut vattnet i elementen men hur gör man det?
 
En liten fråga i all välmening, ni har kontrollerat att alla ventiler är öppna?
Har ni kontrollerat att pumpen går?

Ibland behöver man lufta av ett par gånger, man kan testa att stänga alla radiatorer utom en eller två och således "tvinga" vattnet/luften dit..
 
Japp ventilerna är öppna och pumpen surrar som den ska men efter 2 min så varnar pumpen och stängs av.
 
Jenny Sellgren skrev:
pumpen surrar som den ska men efter 2 min så varnar pumpen och stängs av.
Vad är det egentligen för typ av "elpanna" du har? Det är möjligtvis inte en värmepump?
 
Det är en heatrae sadea amptec den är från england och sitter i en villavagn där det finns en panasonic luftvärmepump som sköter majoriteten av uppvärmningen och elpannan går igång när den inte orkar med.
 
Redigerat:
Kolla om det finns någon luftning på själva pannan. Kolla också om det finns någon överhettningstermostat, som kan ha löst ut.
 
Ja, det tycks vara en "vanlig" elpanna. Skummade som hastigast igenom instruktionsboken på denna länk

http://www.plumbnation.co.uk/site/a...ric-flow-boiler/amptec-installation-guide.pdf

Det finns en procedur att återställa felalarm. Har du följt den?

Annars är ju ett stalltips; gör som med datorer som krånglar stäng av helt och återstarta :cool:

Det tycks finnas någon slags säkring (glassäkring?) på ett kretskort inne i styrenheten. Kolla denna!
Kolla också att säkringar (3-fas?) är hela?
 
  • Gilla
Jenny Sellgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.