Som rubriken säger, vad finns det för alternativ till festools DST400?

Jag skulle vilja ersätta min 99-kronors deltaslip från ICA-maxi.
Jag har tittat en del på Festools DST400, men med små händer stämmer inte riktigt ergonomin i den.

Vad finns det för alternativ?
Jag vill ha en slip med en tyngdpunkt så att den står plant av sig själv. Jag har en fein multimaster men tycker den är lite jobbig att slipa med då maskinens tyngdpunkt ligger utanför slipplattan. Lätt att slipa snett och göra gropar med den.

Jag vill ha en kvalitetsmaskin och har tittat på bosch, makita, etc. Den enda jag hittar från bosch (blå) är av samma design som feinen, så den vill jag inte ha, dewalts var likadan så den går också bort. Makita har en men slipplattan på den tycker jag ser väldigt märklig ut, med ett litet hack mitt på som jag tror gör det svårt att slipa längs en kant. Dessutom ser den ut att kunna fjädra i spetsen och därmed svår att slipa plant med. Någon som har erfarenhet av denna? Hur är den att använda? Hitachis ser precis likadan ut som makita, så det skulle vara samma sak med den i så fall.

Den enda jag egentligen hittat som mer påminner om vad jag vill ha är en metabo. Är denna något att ha?

På den slip jag har idag (ser precis likadan som julas och biltemas slipar) så tenderar slipplattan att lämna märken efter sig. Slipar man längs en vinkel så har man ett svart streck på sidan som är i vinkel sen. Är det ett rent lågprissyndrom eller är det något man råkar ut för på dyrare slippar med? DTS:en har en vit slipplatta vilket ju inte borde lämna ett svart streck efter sig iaf. Metabon har en svart platta. Hur blir det med den. Tror även det är en konsistensfråga, vilket är ytterligare en anledning till att jag tvivlar på Makitan. Den verkar ha en platta i plast som därmed borde vara ganska hård och därmed tror jag ha samma symptom som den billiga jag har idag, med att lämna märken efter sig.

Kort sagt. Vad finns det för alternativ till DTS400 om man nu inte gillar den? Att döma av alla recensioner på nätet så verkar det vara en väldigt bra slip, men den ska ju kännas rätt i handen också.
 
Milwaukee har en som påminner väldigt mycket om Festools. En sak att kolla upp tycker jag är om det finns abranet slippapper som passar, det är en stor skillnad mot att använda vanligt papper. Till RTS 400 finns det i allafall.
 
Nybyggarn skrev:
Milwaukee har en som påminner väldigt mycket om Festools. En sak att kolla upp tycker jag är om det finns abranet slippapper som passar, det är en stor skillnad mot att använda vanligt papper. Till RTS 400 finns det i allafall.
Den hade jag helt missat. Klart värt att titta på. Undrar om det går att hitta den så man kan klämma lite på den.
Tack för tipset!
 
@pyro...
Hur gick det med slipen??
Jag har en Powercraft, oxå den en 99kr´s ICA maskin som skulle behövas bytas..den har dock funkat ok och med lite fixotrix så kunde dammsugaren anslutas oxå....men utbudet på dessa maskiner känns inte riktigt lika stort som på andra....jag har en Fein Multimaster med slipplatta, men undrar om den är fullgott alternativ.....Sen är det en fördel med 90x90x90 papper som är lättillgängligt....
 
Remne skrev:
@pyro...
Hur gick det med slipen??
Jag har en Powercraft, oxå den en 99kr´s ICA maskin som skulle behövas bytas..den har dock funkat ok och med lite fixotrix så kunde dammsugaren anslutas oxå....men utbudet på dessa maskiner känns inte riktigt lika stort som på andra....jag har en Fein Multimaster med slipplatta, men undrar om den är fullgott alternativ.....Sen är det en fördel med 90x90x90 papper som är lättillgängligt....
Jag har fortfarande inte riktigt kommit vidare i denna frågan. Jag har en multimaster, men känner inte riktigt att den gör jobbet riktigt. På grund av hur den är utformad tycker jag det är svårt med balansen, något som jag upplevt kan påverka slipresultatet negativt.
Jag har börjat snegla lite på festools rotex90. Har inte hunnit utvärdera den ordentligt, men är balansen rätt i den så verkar den riktigt smidig. Jag tycker också det är praktiskt med symetriska papper så man kan rotera dem om man sliter ojämt. Dessutom kan jag se en fördel med en så liten excenterslip.
Annars får det nog bli en dts400 iaf.
 
pyro skrev:
Jag har fortfarande inte riktigt kommit vidare i denna frågan. Jag har en multimaster, men känner inte riktigt att den gör jobbet riktigt. På grund av hur den är utformad tycker jag det är svårt med balansen, något som jag upplevt kan påverka slipresultatet negativt.
Jag har börjat snegla lite på festools rotex90. Har inte hunnit utvärdera den ordentligt, men är balansen rätt i den så verkar den riktigt smidig. Jag tycker också det är praktiskt med symetriska papper så man kan rotera dem om man sliter ojämt. Dessutom kan jag se en fördel med en så liten excenterslip.
Annars får det nog bli en dts400 iaf.
Har en multimaster, en rotex 125 och en dts400. Min favorit för all slipning är:
  • På stora öppna ytor utan kanter, rotexen
  • På all andra ytor DTS400

Det händer att jag slipar med multimastern, om jag inte får plats med dts400, och bara då.Jag har tittat på rotex 90 som ett komplement där dts 400 inte får plats, men tycker inte den ger tillräckligt mycket extra. Tror det är bättre med två olika verktyg, vart och ett bra, än en kompromiss, som jag betraktar rotex 90 som.

--- Mats ---
 
Redigerat:
corre skrev:
Finns som delta med
[länk]
Den verkar ömtålig med ett så långt "utstick"..blir den inte som en gammal sko efter ett tag....??
 
Mats Bengtsson skrev:
Har en multimaster, en rotex 125 och en dts400. Min favorit för all slipning är:
  • På stora öppna ytor utan kanter, rotexen
  • På all andra ytor DTS400

Det händer att jag slipar med multimastern, om jag inte får plats med dts400, och bara då.Jag har tittat på rotex 90 som ett komplement där dts 400 inte får plats, men tycker inte den ger tillräckligt mycket extra. Tror det är bättre med två olika verktyg, vart och ett bra, än en kompromiss, som jag betraktar rotex 90 som.

--- Mats ---
Nu äger jag inte DTS400 så jag har inte testat det seriöst däremot har jag Rotex 150 och 90. RO150 används mest men jag gillar att ha en liten excenterslip för de mindre jobben och nära kanter så jag ser inte RO90 som kompromiss utan som en egen maskin där den även fungerar som deltaslip.

Men om man ska hårddra så är ju alla Rotex någon form av kompromiss då det finns renodlade excenterslip, bandslip eller vinkelslip :D
 
Remne skrev:
Den verkar ömtålig med ett så långt "utstick"..blir den inte som en gammal sko efter ett tag....??
Dessutom undrar jag hur det blir med slipdammet. Det kan väl inte bli mycket till utsug när plattan sitter så?
DTS400 är ju i det närmaste dammfri när dammsugaren är kopplad.
 
Jag funderar på att köpa den med kvadratisk platta först, och köpa deltabiten som reservdel.
det är nog mest den kvadratiska som kommer nyttjas i mitt fall, typ 70/30 fördelning. Och eftersom det är price vs function och jag som hemsnickrare så blir det pris i detta valet.
 
corre skrev:
Du har inte tittat på Makita BO4555?
[länk]
Finns som delta med
[länk]

Priset känns ju för bra... för att fungera lika bra som dyrare 4kant slipar.
oscilleringen är ju lite mindre, men det kanke bara för fördelar med mindre vibrationer i handen istället.
Behöver man avverka mycket är andra maskiner vettigare, Ro150 tex.
Jag har tittat på den några gånger, men jag tycker det känns konstigt att där är en skillnad på bredden på den kvadratiska biten och den utskjutande delen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som skulle vara problemet med det egentligen, men det känns inte rätt.
 
Vi har ju RUPES som alternativ. Samma prisklass som Festool men enligt deras katalog så skall vibrationerna vara sjukt låga. Så man undrar hur dom mäter eller har lyckats som inga andra tillverkare har gjort.
Har testat deras motsvarighet till ETS och den var väldigt trevlig http://rupestool.com/p/us/en/0262841659254

pär
 
Jag följer denna tråd med intresse.
Jag ägde en B&D, men lämnade den vid flytt för någon månad sedan.
Gissa vad som stod på hyllan i nya hemmet :eek:
 
pär h skrev:
Vi har ju RUPES som alternativ. Samma prisklass som Festool men enligt deras katalog så skall vibrationerna vara sjukt låga. Så man undrar hur dom mäter eller har lyckats som inga andra tillverkare har gjort.
Har testat deras motsvarighet till ETS och den var väldigt trevlig [länk]

pär
Rupes såg spännande ut. Intressant vilka stora likheter i design det är mellan både dessa, flex som nämnts tidigare och festoolen. Bara att döma av utseendet skulle man kunna tro att det är samma tillverkare. Det stora problemet för mig egentligen är att som jag skrev i första inlägget så var jag inte nöjd med hur festoolen låg i handen. För att veta om flex eller rupes är bättre måste jag ju hitta någonstans att känna på dem. Det känns inte som något som är helt lätt. Vem är återförsäljare för dessa? (Jag har inte googlat själv än, bara en spontan tanke.) Det är iaf inget jag sett någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.