Någon som har tips / erfarenhet gällande billiga lysrörsarmaturer till ett garage med pulpettak ca 64kvm.

har tänkt sätta 3x3 armaturer i taket + 3 armaturer tiltade neråt på "låga" väggen.

Jula, Biltema och Clas Ohlson har "billiga" elektroniska (glimtändar fria) D-märkta IP65 armaturer för både T5 och T8.

T5 kontra T8 hur ska man tänka, fördelar nackdelar?

Det är väl bara att köra med största möjliga Watt/armatur T8 2x58 eller T5 2x54?

elektroniska armaturer kan dessa serie kopplas till propparna går eller?
för äldre varianter krävs kontaktor vid ett visst antal.

Någon som har erfarenhet av ovanstående "billiga" armaturer?
 
Jag har 28st av biltemas 2x14W T5 i garagetaket.
Jag resonerade så att det blir jämnare ljus med många lite mindre ljuspunkter.
Rätt eller fel vet jag inte, men jag vet att det blir bra ljus även med bara varannan (har kopplat dem i två grupper) tänd.
 
Jag har 12 st Nordlux-armaturer inköpta på Bauhaus när de hade kampanj. Mycket nöjd med dessa för priset jag gav (tror det var 199 kr/st). http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-works-vit-168.html

12 st på totalt 54 m2 och det räcker bra för min del. Då har jag i och för sig vitmålat tak och vita väggar.
 
KnockOnWood skrev:
Sådan här har jag i stallet. 2x36 W med elektronisk ballast.
Kostade cirka 250:- inkl. lysrör på Cheapy

[länk]
Vi verkar ha snarlika armaturer.
 
Cabrera skrev:
Jag har 12 st Nordlux-armaturer inköpta på Bauhaus när de hade kampanj. Mycket nöjd med dessa för priset jag gav (tror det var 199 kr/st). [länk]

12 st på totalt 54 m2 och det räcker bra för min del. Då har jag i och för sig vitmålat tak och vita väggar.
12 st för 54kvm garage låter extremt mkt, jag har 50kvm och planerar att ha 6st .. Kanske 8st Max.
 
Cabrera skrev:
Vi verkar ha snarlika armaturer.
Du har helt rätt! Och verkar vara samma pris också.

När Nisse köper, se upp med om lysrör ingår, då de kostar en slant.

PS
Måste erkänna att jag inte vet skillnaden mellan T5 och T8.
Bryr mig inte heller egentligen :)
 
M@ZE skrev:
12 st för 54kvm garage låter extremt mkt, jag har 50kvm och planerar att ha 6st .. Kanske 8st Max.
Jag tycker att det är bra ljus men absolut inte för mycket. Läste någon gång hur många lux som rekommenderades per m2 för mina behov och la mig lite över det.

Garagedelen är 40 m2 och där sitter 9 armaturer, i förrådsdelen 3 st. Enda nackdelen med mycket ljus är väl att det kostar pengar, annars ser jag bara fördelar som vid målning. I garagedelen har jag delat upp armaturerna på en kronbrytare, kan tända 6 respektive 3 st. Armaturerna i förrådsdelen sitter på en egen brytare.

Kan nämna att de armaturer jag har fungerar bra och med den elekroniska ballasten tänds de snabbt utan blinkningar.
.
 
T5 är effektivare med mer ljusutbyte och högre verkningsgrad. Det tänds utan blink och slocknar istället för att stå och blinka när de är slut. En 2x36 w drar ytterligare 30-50 watt dvs totalt 100-120w och en 2x28 ca 10-20 watt ytterligare dvs totalt 70-80 med samma ljusutbyte.
 
Tack för alla svar

Det blev 12st 2X28w T5 från Jula http://www.jula.se/lysrorsarmatur-2x28w-ip65-424061 annars hade jag beställt från cheapy, men hinner inte invänta leverans.

Jula grejerna var lite rappliga, men det duger, hoppas inte elektrikern gnäller allt för mycket.
Upplevde Biltemas likvärdiga armaturer som ännu rassligare.
 
Hej på er!
Jag har 10st armaturer från Jula på 2x36 av denna typ:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/

Står att om de är fler än 6st ska kontaktor användas. Vilken typ av kontaktor?
Eller kan man lösare det enklare på annat sätt, sätta på två grupper etc

...........................................................
Denna armatur är inte faskompenserad. På grund av detta måste hänsyn tas till effektfaktorn på armaturen när flera armaturer installeras mot en säkring. En armatur belastar installationen enligt formeln I=P/(U*cos ϕ). Det innebär att denna armatur belastar säkringen med ca 0,79 A enligt uträkningen 83 W/(230 V*0,48). Detta gör att man bara kan installera 13 st armaturer mot en 10 A säkring (21 st mot en 16 A säkring).
OBS!
Fler än 6 st armaturer bör inte kopplas till samma strömbrytare. Om man ska ha fler armaturer måste en kontaktor användas.
 
Mikael_L
Du kan lösa det på lite olika vis.'
Dels kan du faskompensera armaturerna om du skaffar kondensatorer med rätt värde och framförallt rätt spänningstålighet.

Här kan du läsa lite om detta, och mina mätningar på sådana armaturer.
http://www.byggahus.se/forum/belysning/210207-matningar-och-omdome-om-lysrorsarmaturer.html

Och så kan jag ju i den tråden och i allmänhet påstå att det är bättre att köpa armaturer som redan är kompenserade eller har elektroniska drivdon.

Ett annat bra alternativ är att sätta dina armaturer på flera olika strömbrytare, gärna olika faser också.

Dels sprider det belastningen på olika faser vilket är bra, dels så minskar det förnimbart flimmer för de som är känsliga om det ligger på olika faser. Men så är det också bra att kunna sätta igång bara en mindre del av belysningen ifall man bara ska göra någon snabbgrej och inte behöver fullt ljus.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Ok, så kontaktor kopplat på en fas är inget bra alternativ sammantaget?

Två brytare läser jag, menar du två separata brytare eller kronbrytare kanske (kopplat på en fas 10A)?
Låter som att det tändningen av armaturerna som är det kritiska momentet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.