Ett råd i förbifarten till Larka742 inför hans kommande kontakter med slamsugarföretaget.

Referera INTE till "hur vi gör i IT-branchen". Det gör nog bara det hela värre skulle jag tro.

Jämför alltså inte ett 8 Gb DIMM-minne à 2 gram med 70 meter slamsugslang.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
larka742 skrev:
Wow ett regelverk okänt för kunder! ;-)

Bra ide, funderar på att ha ett regelverk själv - har kunden Windows7 är regeln minst 8Gb för att det ska vara enkelt för oss utvecklare. Känner inte kunden till det regelverket så är det deras problem.

Motiveringen sen, jobbigt dra slang - jaha? Det är ett fysiskt arbete och de får betalt för arbetstiden det tar att dra ut slangen. Dra in har de tom motoriserat...
Lite larvig jämförelse då jag antar att regelverket är kopplat till Arbetsmiljölagen. En lika dum jämförelse är ju att säga att det är OK att slå ner någon för att man inte visste att det var "olagligt".
Många kommuner har med denna regel på sina hemsidor men jag tycker som du att slamsugningsfirman borde ha informerat dig. Kanske dom informerade förre ägaren, annars borde ju dom haft i sina register information om hur stora avstånd olika fastigheter har till brunnarna.
Risken finns nog att du behöver installera något som detta:
http://www.avloppscenter.se/kunskap...sugledning-till-slambil/allt-om-slutna-tankar
 
Vänta lite nu.
Regelverket som det hänvisas till är väl när man har en avloppsbrunn med tvingande tömning, eller är jag fel ute nu?
Det som TS har gjort är att spola och även önskat att få en grävd brunn för vatten åtgärdad.
Här är det upp till utförande att informera om ev. förutsättningar och krav som man har för att kunna utföra uppdraget.
 
Nimajneb skrev:
Lite larvig jämförelse då jag antar att regelverket är kopplat till Arbetsmiljölagen. En lika dum jämförelse är ju att säga att det är OK att slå ner någon för att man inte visste att det var "olagligt".
Många kommuner har med denna regel på sina hemsidor men jag tycker som du att slamsugningsfirman borde ha informerat dig. Kanske dom informerade förre ägaren, annars borde ju dom haft i sina register information om hur stora avstånd olika fastigheter har till brunnarna.
Risken finns nog att du behöver installera något som detta:
[länk]
Poängen är att man tar inte betalt för saker utanför kundens kunskapsområde.

Låter som att många får ha en extra slang hemma framöver.... om 10m skulle vara en vedertagen regel.
Googlar man lite "Arbetsmiljöverket har en nollvison - slambilschauffören ska inte behöva dra slangen alls."
Men men... hallå - det är ett f-y-s-i-s-k-t arbete. Ska det förnekas och läggas ansvar på husägarna? Borde isf vara företagens ansvar.

*Suck* Så snickare ska inte bära brädor från vägen eller använda handsåg. Kunden ska se till att brädorna ligger i anslutning till huset, en hög på varje sida av huset. Eller?
"Arbetsmiljöverket har en nollvison - snickaren ska inte behöva bära brädor." :)


I vilket fall som helst, detta berör inte mig tycker jag. Detta handlade om en färskvattenbrunn så det blir inte direkt realistiskt att jag skulle ha en ren slang liggandes för att kunna göra rent brunnen. Det behovet finns ytterst sällan.
 
KnockOnWood skrev:
Ett råd i förbifarten till Larka742 inför hans kommande kontakter med slamsugarföretaget.

Referera INTE till "hur vi gör i IT-branchen". Det gör nog bara det hela värre skulle jag tro.

Jämför alltså inte ett 8 Gb DIMM-minne à 2 gram med 70 meter slamsugslang.
Vaddå får jag inte jämföra mitt manliga yrke med hur man hantera en slamsug???
 
larka742 skrev:
Vaddå får jag inte jämföra mitt manliga yrke med hur man hantera en slamsug???

Jo det är klart att du får.
Jag ville bara lite försynt antyda att det inte skulle stärka din förhandlingsposition gentemot slamsugaren.
Redan här lyser det ju igenom ett visst förakt mot "arbetare":
Men men... hallå - det är ett f-y-s-i-s-k-t arbete.
Det är inte säkert att slamsugaren tycker att det är så mycket manligare att bära om kring på datorminnen.

Med du får naturligtvis göra som du vill.
Den råd lyder är vis sa vi här i Sverige.
it's your funeral sa de längre västerut.

Lycka till med förhandlingarna!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jo det är klart att du får.
Jag ville bara lite försynt antyda att det inte skulle stärka din förhandlingsposition gentemot slamsugaren.
Redan här lyser det ju igenom ett visst förakt mot "arbetare":


Det är inte säkert att slamsugaren tycker att det är så mycket manligare att bära om kring på datorminnen.

Med du får naturligtvis göra som du vill.
Den råd lyder är vis sa vi här i Sverige.
it's your funeral sa de längre västerut.

Lycka till med förhandlingarna!
Tack tack!

Absolut inget förakt mot arbetare. Snarare tvärtom. Har jobbat som vaktmästare, gillar att ta i, bygga och skulle gärna ha ett mer fysiskt arbete. Jag ser nog ner mer på mitt eget yrke än motsatsen...

Nästan mer att Arbetsmiljöverket föraktar arbetarna genom att se ned på det fysiska momentet. Att det finns en glädje och stolthet i att det faktiskt är ett fysiskt arbete. Liksom... åka, parkera, trycka på en knapp, koppla ihop slangar, trycka på en knapp..
Vad händer med yrkesstoltheten om allt som har med hantverket (oavsett bransch) och den fysiska känslan försvinner till maskiner?
 
Jag beställde målning av huset förra våren.

det visade sig när målarna kom att deras armar bara var av normallängd så de nådde inte hela vägen upp till takfoten, så jag fick bara målat väggen upp till 1,5 m höjd. Ville jag ha målat hela vägen upp fick jag beställa jobbet en gång till och göra en extrabeställning på byggställningar också, du får se det som läropengar, sa de.

Tycker ni att det är rimligt?
Likväl som att en slamsugare måste ha med sig slang som räcker måste en målare ha med sig stegar/platformar som räcker. Vems är ansvaret för att hantverkaren kan utföra sitt jobb? Målarens? Slamsugarens? Konsumentens?

Det kan väl inte vara målarens i det ena fallet och konsumenten i det andra, för hur ska man då som konsument veta när det är ens ansvar och inte?

Nej, för mig är saken klar. Har man tagit på sig att utföra ett jobb, har man tagit på sig ansvaret att utföra det och därmed också ansvaret att se till att man faktiskt kan utföra det.
 
O
Nimajneb skrev:
Finns det inte ett nytt regelverk som säger att maxlängden som chaffisen ska behöva dra slangen är 10m. Har man längre avstånd så måste man ha slang eller rör installerat själv from till en kopplingspunkt.
Jag kan förstå detta, att dra 70(!)m spiralsugslang över en snöklädd tomt kan inte vara roligt.
Tja den regeln är kommunen som har.... när det handlar om att tömma brunnar som kommunen har hand om...det är ända gången som arbetsmiljöverket lyckas med att förhindra arbete... så är det när kommunen håller på....
Om du beställer en slammsugning och spolning själv utan kommunens inblandning så slipper man arbetsmiljöverket... utan då får man jobba....
 
Hemmakatten
Det faller på sin egen orimlighet att kommunen inte ska tömma redan befintliga slamavskiljare som ligger mer än 10 meter från vägen.

Däremot har man i min kommun numera en regel om att man inte tillåter nyetablering av avloppsanläggningar om det inte finns väg inom 10 meter. Lär nog bli svårt för många fastighetsägare att få till med mindre än att de själva anlägger väg fram till slamavskiljaren.
 
Nästan mer att Arbetsmiljöverket föraktar arbetarna genom att se ned på det fysiska momentet. Att det finns en glädje och stolthet i att det faktiskt är ett fysiskt arbete. Liksom... åka, parkera, trycka på en knapp, koppla ihop slangar, trycka på en knapp..
Vad händer med yrkesstoltheten om allt som har med hantverket (oavsett bransch) och den fysiska känslan försvinner till maskiner?
Jag kan inte svara på vad som händer yrkesstoltheten men förslitningsskador kanske minskar. Det finns en anledning till att det är svårt att hitta personer som pensionerar sig vid 65 i byggsvängen, (vet ej ang slamsugsvängen).

Men åter till frågan, du skall ej betala för tjänsten två ggr pga att spolfirman ej har rätt slanglängd. Som du skriver det är inte du som skall veta förutsättnignarna för slambilen.

Lagrummet finnes i avtalslagen och KKL men som tidigare sagt, ring och var lite trevlig så löser det sig nog.
 
O
För att bara återknyta en sista gång till kommunens krav på 10meter, I Nacka kommun så gäller den sträckan oavsett när brunnen etablerades. Tycker att det är lite väl orimligt... men men....
 
O
Det är väl dags för TS att höra av sig till spolfirman och prata med dem.... å sen berätta här hur det gick!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Har jobbat i slangbranschen och kan bidra med detta. Har man en brunn som ligger över tillåten maxlängd är det helt ok att villaägaren har en egen slang som han eller hon lägger ut och så kommer slamsugaren och kopplar i sin egen i kundens klokoppling. Vi började nämligen sälja en jäkla massa skitslang till privatpersoner när detta började gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.