Hej.
Jag ska försöka göra detta kort och enkelt.

Jag har en dröm/tanke/ide som jag mer än allt nästan kan man säga vill förverkla.

Vill mer än gärna bosätta mig året runt i en sådan här:
http://h24-resize.s3.amazonaws.com/9...ame=Vinter.jpg

Jag är än idag rätt ung mellan 20-25.
Men ser inte det som något hinder.
Jag vill helst att värmen ska vara genom eld.

Vad skulle en liknande stuga gå på tror ni?

Finns det att hyra såna där året runt?

Ska marken köpas eller hyras tycker ni?

Vart i landet skulle de vara billigast? (Tror t.ex "turist orter" är dyrare).

Vilka kostnader tillkommer sen?

Vatten och el ska självklart finnas.
Internet löser jag antagligen med mobiltbredband då jag inte vet någon annan lösning.

Hjälp mig att förverkla min dröm lite.
(Nej, jag kommer inte snickra själv då jag inte har kunskapen.)



Går även i tankarna att såklart hyra "denna möjlighet?" Men då är frågan, var hittar man ett liknande ställe? Var i landet spelar ingen roll, mer att de ska finnas vatten och el o öppen spis.
Tips tas gääärna emot.
 
Mikael_L
huggan skrev:
Hej

Här har du en tråd om ett sånt bygge. Dock som ett fritidshus men här kan du ju ändå lära dig en hel del.

[länk]
WTF, Usch NEJ
Du kan inte ha med "showall" i länk till en sådär lång tråd.
När min dator hade tuggat ett bra tag, och lagt dubbelt så mycket i växlingsfilen än vad jag har internminne återstod bara en ctrl+alt+del och stänga processen för att komma vidare. :(

Använd hellre denna länk om du inte sitter med en NSA-server ... :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/22-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus.132481/
 
Mikael_L skrev:
WTF, Usch NEJ
Du kan inte ha med "showall" i länk till en sådär lång tråd.
När min dator hade tuggat ett bra tag, och lagt dubbelt så mycket i växlingsfilen än vad jag har internminne återstod bara en ctrl+alt+del och stänga processen för att komma vidare. :(

Använd hellre denna länk om du inte sitter med en NSA-server ... :)
[länk]
Hahaha! Min jobbdator tuggade på bra o löste det... Hans tråd har jag redan kollat lite på...
Jag är lite nyfiken på priset där, nämns de någonstans eller är jag blind?:)
Min dröm är liknande hans...
 
Tycker ju det e smidigt med allt på en gång, men tänkte inte på er med mindre bandbred och datorstyrka.

Skicka ett PM till han så svarar han nog.
 
Mikael_L
Ja, jag har ju en gammal seg burk, 1,5 GB minne varav moderkortsgrafiken tar en del av, kanske 128 eller 256 k.
Så här gick det ju toktrögt ... :cool:

Nåja, detta skulle ju inte tråden handla om, sorry för OT.


Vad skulle en liknande stuga gå på tror ni?
Billig att bygga, och billig att köpa där den står, bara det inte är en ort med överhettad bostadsmarknad. Men då är det tomtvärdet som är högt, egentligen.

Man kan nog finna en byggsats på en sådan där för mindre än 100'
Eller begagnat flyttbart objekt för någon enstaka 10'

Eller en som säljs som sommarstuga med tomt och allt för en spottstyver, så länge vi snackar om Norrlands inland, småländska höglandet, dalsland osv osv.


Finns det att hyra såna där året runt?
Garanterat, men inte var som helst. Finns säkert t.o.m någon stugby som kan tänka sig hyra ut en året runt. Men jag kan tänka mig att dom vill ha kallhyra, dvs att du bekostar uppvärmningen.
Runt skidorterna finns det nog gott om sådana att hyra, dock till höga priser.

Ska marken köpas eller hyras tycker ni?
Det kan ju diskuteras, att äga sin mark är ju alltid en större säkerhet, men arrendemark behöver inte vara så tokigt heller. Särskilt om det står enkelt hus på i en mindre attraktiv del av landet.


Vart i landet skulle de vara billigast? (Tror t.ex "turist orter" är dyrare).
Överallt där jobb försvunnit, i och runt alla bruksorter med nedlagda bruk och större industrier av något slag.
Mesta delen av Norrlands inland, stora delar av värmland, dalsland, småland osv osv.

Vilka kostnader tillkommer sen?
El, uppvärmning, sophämtning, fastighetsskatt, ev räntor och amorteringar, renovering och underhåll (lägg undan pengar regelbundet) och en del annat.
Ska det byggas nytt blir det byggherreavgifter i form av bygglov, försäkringar, KA osv.
 
Mikael_L skrev:
Ja, jag har ju en gammal seg burk, 1,5 GB minne varav moderkortsgrafiken tar en del av, kanske 128 eller 256 k.
Så här gick det ju toktrögt ... :cool:

Nåja, detta skulle ju inte tråden handla om, sorry för OT.



Billig att bygga, och billig att köpa där den står, bara det inte är en ort med överhettad bostadsmarknad. Men då är det tomtvärdet som är högt, egentligen.

Man kan nog finna en byggsats på en sådan där för mindre än 100'
Eller begagnat flyttbart objekt för någon enstaka 10'

Eller en som säljs som sommarstuga med tomt och allt för en spottstyver, så länge vi snackar om Norrlands inland, småländska höglandet, dalsland osv osv.



Garanterat, men inte var som helst. Finns säkert t.o.m någon stugby som kan tänka sig hyra ut en året runt. Men jag kan tänka mig att dom vill ha kallhyra, dvs att du bekostar uppvärmningen.
Runt skidorterna finns det nog gott om sådana att hyra, dock till höga priser.


Det kan ju diskuteras, att äga sin mark är ju alltid en större säkerhet, men arrendemark behöver inte vara så tokigt heller. Särskilt om det står enkelt hus på i en mindre attraktiv del av landet.



Överallt där jobb försvunnit, i och runt alla bruksorter med nedlagda bruk och större industrier av något slag.
Mesta delen av Norrlands inland, stora delar av värmland, dalsland, småland osv osv.


El, uppvärmning, sophämtning, fastighetsskatt, ev räntor och amorteringar, renovering och underhåll (lägg undan pengar regelbundet) och en del annat.
Ska det byggas nytt blir det byggherreavgifter i form av bygglov, försäkringar, KA osv.
TUSEN tack för det svaret.
Hittat ett på blocket som verkar lite intressant.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Fritidshus_50138265.htm?ca=4&w=2
Där verkar de mesta vara "klart" har mailat och frågat ang vatten...Men min dröm är ju såklart att "bygga de egna" men detta är ju en början, riktigt nära vatten (fiske) så det är ett plus.
Vad tror ni om detta objekt?
 
Det är härligt med drömmar (y)

Men käre Gotlandsbo Riggson, du vet att det är kallt i Västerbotten va?
Det är mörkt nästan dygnet runt stora delar av året, och isen på sjön är så tjock så isborret inte når igenom.
Väldigt stor skillnad mot ditt Gotland, som väl är en av Sveriges varmaste platser.

Det de flesta drömmar stupar på är väl annars ekonomin.
Man skall ju ha mat, kläder och värme, och kanske ett teleabonnemang också.

Jobba, spara och planera så kanske din dröm blir sann en dag.
De här husen tycker jag alltid har sett trevliga ut. Det gäller bara att hitta ett ställe att ställa dem:

folkstugan(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.polhus.se/

PS
Men fjällstugan du länkade till ser toppen ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.