Visst man är ju sig själv närmast, men man blir nog ganska frustrerad som företagare när man inte kan konkurrera på samma villkor!!
Dessutom så har de snickare jag känner som varit i norge aldrig åkt upp med f-skattsedel och dumpat löner!! dom har jobbat med samma löner och villkor som norrmän
Dessutom skulle jag vilja veta hur ev. garantiåttagande skulle skötas, tror knappast at vladimir sätter sig i skåpbilen överöstersjön för att fixa till div smågrejor.
Mätningsarvode betalar bara de företag som mäter jobben och det är långt ifrån alla. 8)
 
furan skrev:
Denna tråd liknar ju ingenting...

Genom alla fördomar och okunskap blottar man bara sin avsaknad av intelligens och empati, samt söker själsfränder för att mildra sin rädsla.

Lägg ner tråden eller skärp till er!

Alla lika, alla olika och fram för fri konkurans!

Är det mej du avser får du gärna förklara dig............
 
Jag tycker att denna diskussion är sund och berör byggmarknaden 2004. Var gärna mer specifik i din kritik.

mvh
David
 
Håler helt och hållet med David, detta är saker som berör oss nu!

För min egen del tycker jag som dom flesta att fri konkurrens är bra, men det måste vara något som är snett när någan kan komma och jobba för halva priset, ett pris som det är omöjligt att leva på i sverige idag!

Att det sen kommer medmänniskor från andra länder och jobbar i sverige tycker jag är jättebra, det ökar mångfalden och ger ett nytänkande på arbetsplatser/arbetsmarknad, dessutom skärper det konkurrensen, MEN man måste ha spelregler som gör att det blir lika för ALLA och där borde en minimilön vara en självklarhet!!



Tråden dör nog ut av sig själv en dag när ämnet är färdig-debatterat vi behöver nog ingen som går in och dikterar när en tråd ska "stängas", utan så länge nya inlägg strömmar in tycker jag att debatten ska få pågå.
 
Hej
Tyskland har satt 90kr som en minimilön som övergångslöner, kanske Sverige skulle gjort samma sak,
när det gäller mätningsavgift betalas det 1,5% på snickarens lön till byggnads och lönebeskeden skall byggnads ha kopior på,jag vet detta då jag har Baltiska snickare som jobbar på ishockyhallen i Mora.

När det gäller denna tråden, så har jag förstått att de som är egna snickare har ett hot om konkurans av Balter och Polacker över sig,men jag sätter en motfråga
Varför kan ett byggbolag få en långtidsarbetslös gratis som praktikant från arbetsförmedlingen ,och sedan ta 300kr i timen för honom??? Det kan inte den Baltiske snickaren få med F-Skatt, lika konkurans?? hur??
Nej låt dem snickra så att privarpersoner har råd att renovera sina lägenheter, etc. Däremot tycker jag att de nya förmedlarna My crew etc borde stoppas då de är svartlistade i Estland eftersom de inte har licens för sin verksamhet.
Alla vill vi ha billigare skatt, jag tror inte att vi kan ha lika lön och samma priser i hela eu, även de som tillverkar blockhus känner av de nya eu länderna , när du kan köpa ett blockhus i baltikum för 3600kr kvm
Nej snickra på och var glad att du kan få ett badrum renoverat för några tusingar
Mvh
Göthe
 
Mer ved på brasan.

Jag tänkte privat anställa två polacker att renovera mitt hus.
Jag talade med skattemnydigheten som berättade att det är ok om jag betalar skatt på 25% samt arbetsgivaravgift på 27%. Eftersom polackerna vill ha 50.- timmen så hamnar jag på 79.- i timmen - VITT.

Är det någon som gjort något liknande?
Har jag missat något skattemässigt?
 
Gustaf. Vore det inte bättre om polackerna hade ett eget bolag i Polen och du köpte tjänsten från det företaget? Blir det inte polsk (lägre?) arbetsgivaravgift? Hur länge ska dom vara i Sverige? Leta på "SINK skatt" på rsvs sida. Kanske det går att använda om dom inte ska flytta hit.

Jag tycker också det är bra med "solidaritet", "kollektivavtalsenliga löner", "social säkerhet" osv men om Sverige ska fortsätta med det på nuvarande nivå, kombinerat med arbetsgivaravgift på 30% så behöver gränserna stängas. EUs öppna gränser och fria marknad handlar inte bara om att Svenska företag ska kunna konkurrera i Europa, Europeiska företag från länder utan ovanstående fackliga restriktioner och arbetsgivaravgift under hälften av den svenska har rätt att ge sig in på den svenska marknaden också. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

Kanske tycker svenskarna om EU som Kjell-Olof Feldt tyckte om löntagarfonderna...baxade för långt...men nu är det för sent att hoppa av.

Berit

 
Gustaf skrev:
Mer ved på brasan.

Jag tänkte privat anställa två polacker att renovera mitt hus.
Jag talade med skattemnydigheten som berättade att det är ok om jag betalar skatt på 25% samt arbetsgivaravgift på 27%. Eftersom polackerna vill ha 50.- timmen så hamnar jag på 79.- i timmen - VITT.

Är det någon som gjort något liknande?  
Har jag missat något skattemässigt?
Hej
Det är helt ok att anställa dem , men tänk på att skall du följa lagen så skall de betala 97,28 i timmen plus 12,7 % semesterersättning annars är det olagligt,
Anställ dem, men följ kollektivavtalet,så får du inga problem med fack eller myndigheter, du får ett enkelt papper som du fyller i på Migrationsverket, sedan är det bara att tuta och köra
Mvh
Göthe
 
En jobbkollega hyrde i veckan in två polska målare. När han bad dem köpa in färg sa de att det nog var mest ekonomiskt att han gjorde det själv. När den svenska färghandlaren såg att de var polacker kunde de få betala så mycket som 30% extra för färgen. Om detta är sant är det helt horribelt. Har någon mer hört talas om detta?

mvh
David
 
Aldrig. Men förhållandet kommer snart att vara omvänt sant i Polen då du kommer instövlande med stora plånboken i byggvaruhuset och får betala enligt den svenska prislistan. ;)
 
Jo det vet jag, men det är ganska naturligt då de vet att vi svenskar är vana att betala överpris. Jag skulle nog själv göra så om jag sålde till svenskar i Polen.
Om det skulle vara så att hantverkare från Polen får betala mer i vissa svenska affärer så låter det mer som att de inte vill ha dem som kunder. Om det nu skulle vara på detta sätt.

mvh
David
 
KarlXII skrev:
Aldrig. Men förhållandet kommer snart att vara omvänt sant i Polen då du kommer instövlande med stora plånboken i byggvaruhuset och får betala enligt den svenska prislistan. ;)
Tror inte jag, hela poängen med att handla i t ex Polen är ju priset. Inflationen kommer nog öka något men inte i den omfattningen att det blir olönsamt att handla där.
 
Hej mycket snack tycker jag , vilken butik var det vad heter den ??
Annars verkar det mest vara någon kompis som sagt nåt i denna tråd.

mvh// Goerana
 
Som någon tidigare sagt priserna både på arb.kraft och material kommer att jämnas ut med tiden, passa på........ ;D
 
goerana skrev:
Hej mycket snack tycker jag , vilken butik var det vad heter den ??
Annars verkar det mest vara någon kompis som sagt nåt i denna tråd.

mvh// Goerana
Det är just därför jag undrar om någon annan hört talas om detta. Jag ska höra med min arbetskamrat om de nämnde någon specifik affär.

Jag tycker annars att denna tråd är mycket intressant. Kanske till och med den intressantaste för tillfället. Tycker du att det är strunt att diskutera sånt här "snack" föreslår jag en annan tråd.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.