David skrev:
Vet någon om företag som korttidsuthyr, (är det ett ord?), exklusiva möbler?

mvh
David
Jag vet inget företag.
Ville bara säga att korttidsuthyr är ett ord.
Det står i inlägget ovan ;)

/fredriklindströmwannabie
 
Som tur är så finns det människor som kan inte komma underfund hur man kan trolla med en burk färg ;D. Och dessutom har dom råd att betala en BRA pris för några timmars målningsarbete och "styling".
Tur för säljaren David ;) att det finns köpare utan fantasi ;D ;D ;D.
gaia
 
David skrev:
Vet någon om företag som korttidsuthyr, (är det ett ord?), exklusiva möbler?

mvh
David
http://www.homestyling.se men det verkar fortfarande vara ganska ovanligt. Hon kan säkert fixa möbler oxo
 
Jag pratade länge med maken om detta igår kväll, att stajla sitt hem inför en försäljning.
Vi kom fram till att:

1. Vi borde nog stajla vårt nuvarande hem NU, trots att vi inte ska sälja. Varför ska man ha ett vackert hem de sista veckorna man bor där och inte just nu när vi LEVER i huset?

Vi borde nog ta en kritisk runda i huset och skriva ner vilka lister som är kantstötta, vilka småpryttlar som kan plockas undan, vilka skavsår tapeterna har osv.

2. Man har nog en hel del att vinna på att stajla sitt hem, tror vi båda. Men själva skulle vi välja en budgetvariant. Så här tänkte vi oss:

Man tar bort alla småpryttlar och rensar friskt på alla skrivbordsytor, bokhyllor mm.
Man målar vitt i de rum som har en lite omodern eller speciell kulör/tapet.
Man går husesyn för att kolla så att inte något är direkt trasigt.
Man städar, bonar, våttorkar, polerar osv så huset glänser - inklusive alla fönster.
Om man har många alternativt många FULA möbler så hyr man ett förråd på Shurgard i en månad och stuvar undan skiten så köparna slipper se...
 
Hej Lycke! Jag håller med dej :D. Man ska ju bo i ett hus som tål att visas även om det inte är till salu :D. Det är till och med roligt att ändra på saker och ting en gång emelan bara för att konstatera att det var bättre innan man flyttade på möbler ;). En burk färg kan göra ett underverk - jag har testat det många gånger ;D. Lycka till med "hus-omvandlingen"!
gaia
 
I fredagens Hus & Hem bostad Stockholm annonserade Norrvikens Fastighetsbyrå om att de jobbar med Homestaging.

 
Hemmakatten
Hej alla kloka forummedlemmar!!

RAPPORT FRÅN EN HUSFÖRSÄLJNING!!
Bara så ni vet, detta kommer att bli ett lååångt inlägg (Det är långfredag, natt och ett par glas vin o whisky har inmundigats).
Har mycket att skriva av mig, och det mesta är garanterat ointressant för alla. Bara så ni vet..... Att läsa fortsättningsvis är på egen risk ::) ::) Dvs. risk att bli totalt uttråkad......:D ::) ::)
Det var länge sedan jag var inne på sidan. Jag är helt överväldigad av alla svar och synpunkter!! Fantastiskt att så många har läst och svarat!!!
Dum som jag är (kanske ändå inte... fortsättning nedan) har jag fortsatt med "home-stagingen".
De många synpunkter jag fått, bl.a. att bara lägga ner max 10´, eller att måla om själv, elelr att jag borde gjort detta tidigare för att kunna njuta av det självär naturligtvist kloka råd.
Mäklaren tror dock, och har lagt utgångspriset 500`högre än från början. Man kan bar hoppas.....
Nedan kommer nu den låånga följetången om vad som gått snett!! >:( >:(......
Mäklarfirman har jag förtroende för, de kommer att annonsera massivt o räknar med uppåt 200 familjer som kommer att titta.
MEN, firman som skulle åtgärda allt, bl.a. måla tak o väggar i hele huset, bygga in lite rör, lägga golv mm. är en katastrof. Jag har tidigare vid vår husrenovering varit extremt noggrann vid val av hantverkare. ALLA dessa hantverkare skulle jag utan vidare låta bygga upp ett hus till oss medans vi var på en lånmgsemester till Thailand eller så. Nuvarande firlma har arbetat 6 dagar med 4 man på plats och har inte fjort mer ån vad jag som amatör skulle ha fixat själv på halva tiden. Har slängt ut hantverkana i går. Tidsschemat håller inte och arbetet är undermåligt. Tänker betala vad jag tycker är rimligt och passasr inte det får väl firman inleda en civilrättslig process...
Visning den 9 maj, innan dess skall allt vara målat, alla parkettgolv slipade o oljade och en del annat.
naturligtvis har mer hänt!

För tre dagar sedan så såg vi att det droppade vatten ned i entréplanet! badrummet har läggt, betongen är vattenmättad och har börjat droppa ner till under vågningen. Kontakt med försäkringsboalget! som med mkt god service kommer ut på kvällen, och konstaterar att badrummet måste bilas ur och fixas = ca 100.000 kronor. Gudskelov hade vi en tillägsförsäkring som erätter ca 40.000. (Hoppas verkligen att vi får bra betalt för huset!!!!!!)
Muraren som gjorde fasaden förra året, ställde upp väldigt snabbt och nu har vi en byggfläkt/avfuktningsmaskin som brummar precis brevid våra sovrum.
Ca 2-3 veckor trodde muraren att det skulle ta.

Den firma som nu varit är väldigt mkt "skyddad verkstad", allting tar otroligt lång tid, o dessuton har snickaren satt upp ett tak som lutar väldigt mkt (han ficke glra om det!)
har nu kontakt med en ny målarfirma, få se om de kan görat detta bra o smidigt.
Tidsscemat har inte hållits, just nu har vi tillgång till 2 sovrum, ett halvt kök o tvättstugan, pga målarfirmans klantigheter...
Kör nog ändå vidare med "homstagingen", mäklarfirmaran lovar att marknadsföra massivt.Tror trots allt på idéen. huset blir enormt fräscht, . o med nyrenoverat badrum... Borde gå att sälja. Trots allt, så är "riktiga" byggare ett sällsynt släkte (o de väljer inte vårt hus) och alla andra borde uppskatta ett nyrenoverat hus.

Just nu har vi 2 sovrum (ett var), köket o halva tvättsugan att vara i.

Lever just nu i en total byggarbetsplats, funderar på om detta är värt allt enormt arbete för oss. Och naturligtvis finns det annat att göra. Min far behöver göra en klaff- o bypass-operation snarast, men tvekar själv, så visst har jag annat att tänka på.

Men tror o hoppas på att vi skall göra en vinst när vi säljer huset.

Kommer självklart att rapportera på foumet hur det går!!

(Till mäklaren): Ring mig ngn gång under helgen.
Carina
 
Hemmakatten
Hej Inger-Pinger!
Skulle precis stänga ner o drunkna ner i nån slags koma o glömma allt - då ser jag ditt MAIL!! Vilken skillnad ett medkännande svar kan göra!!
TACK!! Var precis inne i tyck synd om dig själv, ingen annan har så djävligt som du osv. Nu lyfte jag ngt lite. Vi har trots allt torrt o varmt o kan laga mat o har en toa o en (om än dålig) dusch., och en säng att sova i.
Känner att jag är lite i en rävsax, vilket jag förstår många forummedlemmar känner igen sig i. Om jag inte renoverar resten, så kan jag inte sälja ( vem vill köpa när rummen bara är målade till hälften???).
Tack igen Inger-pinger och sov gott!!
 
Hemmakatten
Hej alla forummedlemmar!
Vet nästan inte om jag vågar skriva nåt mer här ?????? efter mitt senaste inlägg :-[ :-[, skrivet mitt i natten, något desperat o ett glas vin eller så som tröst.....;)

(Lägger så här i efterhand, när jag skrivit hela inlägget, in en brasklapp för att säga att detta blir ett lika långt o tråkigt mail som tidigare , bara så ni vet...... ;D ;D)

Svammel, svammel är vad det var!! (även om jag tycker att det ÄR dj...igt just nu). Maken säger att detta är en bra förövning inför att bygga ett nytt hus........ Men, nog är det väl så att man inte behöver bo mitt i huset när det byggs, ELLER.....!!!!

Nu måste vi ju genomföra renoveringen. På tisdag kommer ny firma (har tagit MÅNGA referenser) och då försvinner våra två sista sovrum för ett par dagar (kvar=halvt kök, halvt varadgsrum, toa som droppar vatten o mögel?? från taket o halvtaskigt duschutrymme).

Duschen o bastun vågar jag bara inte tänka på, är lite nojig o tror att den också är fuktskadad. Den är byggd för ca 15 år sedan, vinyltapeter!! på väggen med synliga skarvar, dåligt pluggade skruvhål för dusch o handfat o en matta som har släppt runt avloppet. Vad kan det bero på??? någon som vet eller vågar gissa. Själv tror jag att antingen har limmet släppt från golvmattan eller så är det fukt inunder. Vad gör man?

Innan försäljningen kommer vi att besiktiga huset. I sthlms-området säljs då husen mycket snabbare o en köpare känner sig tryggare om det finns klara papper på konditionen på huset redan vid visningen. Mäklaren betalar detta + en överlåtelseförsäkring mot dolda fel. Jättebra tycker vi. Vi trodde ju att vårt hus var utan fel och vi vill naturligtvis inte sälja ett hus under felaktiga premisser utan ärligt o öppet. Men nu vet vi inte vad vi ska göra??? Skall vi hyra en fuktmätare o gå runt själva innan besiktningsmannen kommer o åtgärda ev. fuktproblem i duschen eller skall vi vänta o se o låta en ev. köpare åtgärda eventuella fel.

Problemet är att jag är en sån där ärlig typ, vill inte lura någon, vill att köparen av vårt hus ska tycka att hon/han har gjort ett gott köp o känna sig nöjd. Har för övrigt aldrig anlitat svart hantverkare, är jag konstig, eller :surprised: :surprised:. Tycker ( o nu kommer vi in på den politiska tråden som någon startade för ett tag sedan) att man ska göra rätt för sig o bidra tillsamhället (GUD, vilken klyscha!! tycker inte ens själv det längre efter alla utspel från Persson). MEN, läste att om alla betalade "vitt" så skulle skatten bli 18.000 kr lägre per år för alla. Själv tycker jag att jag betalar MKT skatt varje år (vilket säkert alla tycker, iofs).

Nåväl, vad jag ville säga är att vi fortsätter med uppfräschningen (vi är så illa tvungna!! :surprised:). Vem har inte lagt en slant i någon aktiefond som sedan bara krympt ihop till nästan ingenting vartefter börsen rasat. Detta är lite av en chansning, men som vi (förstås!) hoppas ska ge bra utdelning.

Som det ser ut nu, verkar det som om en hyreslägenhet i Nynäshamn (har läst att det finns lägenheter lediga där) är vad som blir över för oss, när vi betalt för renovering o homestaging o reavinstskatt o mäklare o flyttkostnader o magasineringskostnader o allt annat........ ::) ::)

Kram på er alla!! ;D ;D
 
Åh fy vilken sits ni hamnat i !
Hoppas ni får tag i några duktiga snabba hantverkare som fixar till allt och att ni sedan får riktigt bra betalt !

Lycka till med allt !!

Kicki
 
Hemmakatten skrev:
 

en matta som har släppt runt avloppet. Vad kan det bero på??? någon som vet eller vågar gissa. Själv tror jag att antingen har limmet släppt från golvmattan eller så är det fukt inunder. Vad gör man?
Först vill jag bara säga att jag tycker så synd om Er, det där med vattenskada är ju en av ens egna värsta mardrömmar.

Ang. våtrumsmatta och "bubbel" runt avloppet så är det ju verkligen mattans "akilleshäl", mest troligt så har ju limmet släppt iom att det är 15 år sedan den lades in, jag vill verkligen inte strö salt i sår, fast nog är det ju möjligt att det finns fukt som krupit upp under mattan :-/ MEN om ni redan har en vattenskada och betalar självrisk på försäkringen kan man inte då åtgärda ev. problem runt avloppsbrunnen i samma seans??
Undersöka tycker jag under alla omständigheter att ni bör göra nu när ni ändå har "allt annat" upprivet, och vem vet, mitt vad det är så finns där ingen fuktskada alls och då slipper du ju våndas över det ;)

Hoppas nu att allt ordnar sig snabbt.

//Christina.

PS: Ska man nu se nåt positivt i eländet så är det väl att ni nu får en insida som bättre stämmer överens med den fantastiska utsidan/DS.
 
Hemmakatten
Jo, har tagit till mig alla goda råd (borde ha gjort det långt tidigare innan vi påbörjade denna hame staging....) och imorgon skall jag införskaffa eller hyra en fuktmätare o kolla dusch rummet oxå, Som du skrev, byggimpert, det är lika bra att ta reda på alla fel NU o inte sen, det blir bara värre då.

Nu har vi i alla fall flyttat ut allt i våra två sista sovrum förutom sängarna.. har nu tillgång till halvt kök, halvt v-rum. toa som det droppar "äckel" från taket (kommer definitivt att få magproblem!!), tvättstuga o matkällare.

Imorgon blir en fantastisk dag.................... ;D ;D
 
Sitter och bläddrar i Villaäggaren och ser att den här tråden är citerad i ett reportage om Home staging.
Jag skulle personligen aldrig betala mer än 10,000 kr. Lägger du mer än så så är det för mycket. Städa upp och måla vitt och försök igen.
är citerat och sen skrivs det lite annat om tråden också.
 
sollentuna skrev:
Sitter och bläddrar i Villaäggaren och ser att den här tråden är citerad i ett reportage om Home staging.
är citerat och sen skrivs det lite annat om tråden också.
Vad är det för tidning?? Skulle vara intressant att läsa ;)

//Christina.
 
Aha.... är tyvärr inte medlem så det gick inte att läsa den artikeln :'(

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.