Vad finns det för risker med att ha en tomt som ligger i slutet av en gata som går nerför en backe (så tomten ligger lägst av alla tomter) och även gränsar till en skog som är rätt blött (mycket kärrväxter och en del synliga vattensamlingar)?

Behöver/kan man göra något så att man inte drabbas av en allt för sumpig vattenfylld tomt? Skogen ligger lite lägre än tomten kan jag även berätta.
 
Du verkar vara rätt medveten om "riskerna" redan.

Blött, sumpigt, kärr, vattenfylld, vattensamlingar...
Och vid regn och snösmältning så rinner väl allt vatten ner över tomten innan det stannar till i skogen.

Försök hitta en tomt som ligger högt, fritt och torrt.
Då kan du kanske få lite utsikt också som grädde på moset :)

PS
Alltid kul att veta vilken del av landet det handlar om.
Det hkan man skriva in i sin "profil" under Inställningar.
 
  • Gilla
Doctool
  • Laddar…
Dagvattnet/ytvattnet är en sak men hur skulle husets avlopp ligga i.f.t övriga hus på gatan resp hur stor är risken att avloppsvatten från nätet "vid stora regnet" kommer upp i ett lågt liggande hus ?
 
Nära till alla mygg som kläcks i vattensamlingarna...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sedan avverkas skogen och då är man granne med ett träsk.
 
Om man nu letar tomt, brukar man inte försöka hitta en med bra läge? Varför överhuvudtaget bry sig om sämsta tänkbara läge?
 
"Tomt i slutet på en gata", ett bra argument enligt mig.. Ingen förbipasserande trafik, färre grannar med insyn?
 
Liemannen skrev:
"Tomt i slutet på en gata", ett bra argument enligt mig.. Ingen förbipasserande trafik, färre grannar med insyn?
Jo, du har helt rätt!

Men det var längst ner i en backe också. Alla tittar ner på en :(
 
Nja. Han ovanför tittar kanske ner på dig, de andra tittar nog ner på närmsta grannen under. Han längst upp tittar ingen ner på, utom möjligtvis förbipassernade bilar. Så ser det iaf ut i mitt huvud.
Tycker det är märkligt att ifrågasätta någon annans val av tomt. Kanske är lättare att få tomt i Blekinge, här går det då inte att välja och vraka direkt. Sen är det ju annat som avgör, läge i kommun, kommunikationer, skolor för att nämna några.
 
Liemannen skrev:
...Tycker det är märkligt att ifrågasätta någon annans val av tomt...
Sen är det ju annat som avgör, läge i kommun, kommunikationer, skolor för att nämna några.
Ifrågasätta, vad menar du?

Sawdustmaker bad uttryckligen i trådstarter om synpunkter på den schematiskt beskrivna tomten.
Skall vi knipa ihop om vi råkar bo i Blekinge (eller Halland) eller vad menar du?

Och det är väl just läget vi lämnat synpunkter på?

Jag förstår mindre och mindre, som vanligt.

Suck :surprised:
 
Det var nog Nimajnebs inlägg han syftade på. Jag tycker det verkar ganska självklart att det är brist på tomter där TS vill bo, varför han förhör sig om riskerna med denna.
 
Hur kan det vara självklart att det inte finns andra alternativ? TS har ju inte ens angett var i Sverige han/hon bor..
 
Här är TS fråga igen, håll dig till att besvara den:

Vad finns det för risker med att ha en tomt som ligger i slutet av en gata som går nerför en backe (så tomten ligger lägst av alla tomter) och även gränsar till en skog som är rätt blött (mycket kärrväxter och en del synliga vattensamlingar)?

Behöver/kan man göra något så att man inte drabbas av en allt för sumpig vattenfylld tomt? Skogen ligger lite lägre än tomten kan jag även berätta.
 
Jag fattar heller ingenting.. Kan Administratörer se något som är dolt för oss andra? :x
 
Oavsett om man tolkar ts inlägg som jag eller inte, så ska man hålla sig till att besvara ts fråga. Vi kan förutsätta att alla är normalbegåvade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.