Kan man ha en friggebod så här nära huset?
Ska den inte vara fristående?

Frigga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har rätt. Det där är en tillbyggnad.
(Om den då inte är för liten för att räknas som byggnad. Fasadändring kanske?)
 
Göran.W
Det beror väl på om den sitter fast i huset eller inte.
Som jag tolkar det så räcker det med att den inte sitter fast i huset på något sätt utan bara är en byggnad nära huset.
1 mm från huset borde räcka för det ska vara en frigga.
 
Så fort den är kopplad till huset ingår den i byggarean för huset och om det tillkommit på huset så ska det nog sökas bygglov för det. Kolla det med kommunen. En friggebod ska vara fristående även om den står nära huset.
 
Friggebod? Tillbyggnad? Föreläggande enligt 10 kap. ÄPBL.
KR Göteborg 2010-03-05, mål nr 7156-09, avd. 2.

Byggnadsnämnden gav inte bygglov för tillbyggnad av bostadshuset. Ägaren, som behövde ett förråd, uppförde då en komplementbyggnad, en s.k. friggebod, om ca 7 m². Den har fyra väggar, av vilka en helt berör en av bostadshusets väggar. Det saknas förbindelse mellan bostadshuset och förrådet. Byggnadsnämnden förelade fastighetsägaren att undanröja utförd tillbyggnad. Frågan i målet är om förrådet är att anse som en icke bygglovspliktig friggebod eller en bygglovspliktig tillbyggnad till bostadshuset. KR skriver i sin dom att med normalt språkbruk är en byggnad fristående, snarare än en del av en större konstruktion. När en byggnation utförs på ett sådant sätt att den direkt ansluter till en befintlig byggnad är det naturliga att se den som en tillbyggnad. Det saknar då betydelse om utrymmet avskiljs från den befintliga byggnaden av en innervägg försedd med dörr, eller av två väggar. Detta synsätt stämmer väl överens med hur begreppet tillbyggnad definieras i förarbetena till ÄPBL (prop. 1985/86:1 s. 675). Uppförandet av förrådet ökar bostadsbyggnadens yttre volym även om det saknas en invändig förbindelse. Sammantaget finner KR att det aktuella förrådet måste anses vara en tillbyggnad till det befintliga bostadshuset och inte en komplementbyggnad. Eftersom tillbyggnaden är placerad på mark som enligt detaljplanen inte får bebyggas strider åtgärden mot planen. Den kan inte anses vara en mindre avvikelse. Byggnadsnämnden har haft fog för sitt föreläggande att den aktuella byggnationen ska undanröjas. Domen har vunnit laga kraft. Prövningstillstånd meddelades inte.
 
Är det "redskapsboden" till vänster eller huset till höger du kallar "friggebod"?
 
orparn skrev:
Är det "redskapsboden" till vänster eller huset till höger du kallar "friggebod"?
Det undrar jag också.
Det till vänster är väl närmast ett regnskydd för brasveden.
Bråkar man verkligen om sådant?

Arma värld i så fall :thumbdown:
 
  • Gilla
woodchuck och 3 till
  • Laddar…
Skulle möjligen vara om det är i någon gemensam passage eller nått liknande man kunde ha synpunkter på det.
 
Har det någon betydelse? Står den i vägen för någon annan än de som bor i kåken?
 
Ja herrejösses vad det går att hänga upp sig på småsaker, på sommaren så syns den inte från den vinkeln i alla fall när det är löv på trädet.
 
Göran.W
Jag tycker att en sån lite byggnad så som den står kan man unna grannen o avsätt om det är ett svart bygge eller inte.
Den är väl inte till besvär.
Det finns så mycket annat man kan reta sig på.
 
OpiMaza
Det är definitivt ingen frigga, på sin höjd en mindre fasadändring.
 
Jag är mest nyfiken på vad mannen i gul jacka bär på.
 
Att man ens är nära att kalla det där friggebod - inte ens barn skulle leka i den där OCH lekstugor kräver inte bygglov.....
 
Villa vista skrev:
Jag är mest nyfiken på vad mannen i gul jacka bär på.
Kanske är det friggeboden? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.