Hej

Beställde slamsugning och spolning av en grävd brunn.

Men då lastbilen tagit med för kort slang lyckades de endast med spolningen.
Den spolbil jag beställde kom endast med 50m slang och tydligen var 70m max med extra slang.

Jag tycker inte att det är mitt ansvar att hålla koll på maxlängden, får jag ingen fråga om hur långt det är till brunnen antar jag att de har koll eller antar värsta möjliga och tar med max.

I vilket fall som helst, jag tänkte inte överhuvudtaget på avståndet.
För det är väl inte mitt ansvar att veta vilka förutsättningar som gäller normalt sett för en spolbil?
(Från minnesanteckningar minns jag i efterhand om 70m max från en konkurrent, så jag släppte antagligen den fråga undermedvetet - men 70m förstår jag nu är med extra slang.)

Skulle jag göra på samma sätt i mitt jobb, och anta en massa saker så skulle det bara vara att göra om "gratis". Mitt ansvar om jag inte ens frågar mina kunder utan antar.

Vad säger ni? Kompensation, avdrag? Nytt försök med spolning&sugning?
 
Nu när du och dom vet hur långt det är så får dom väl bara komma tillbaka med längre slangar.
 
Ja men ska jag betala för en extra runda när jag anser att det var/är deras ansvar att fråga om de förutsättningar som gäller för deras utrustning?

Det var första gången jag gjorde något med brunnen överhuvudtaget så jag hade ingen om aning om vad som gäller.
 
larka742 skrev:
Ja men ska jag betala för en extra runda när jag anser att det var/är deras ansvar att fråga om de förutsättningar som gäller för deras utrustning?

Det var första gången jag gjorde något med brunnen överhuvudtaget så jag hade ingen om aning om vad som gäller.
Kan låta lite hårt kanske, men se det som en läropeng.
Nu vet du till nästa gång att du behöver extra slang :)

Kan du inte höra med spolaren ifall ni kan komma överens om ett bra pris med hela slangen på plats?
 
Läropeng - varför ska jag ta läropengen? Beställer en tjänst, men får något annat....

Jag gör detta kanske en gång, men ska denna enda gång ta läropengen. Hur tänker du då?

De gör detta dagligen men kan ändå inte fråga om enkla förutsättningar som avstånd.
För mig är några tusen rätt mycket, för dem är det liksom inget.

Ska man kund ha ett svarsformulär att kasta ut om man beställer en tjänst, "Det är grusväg", "bredden 4.5m", "max 4ton", "vändradio 15m", "brunnslocket väger 50kg". "Lerig terräng". osv osv. Bara för att man ska vara säker att de som företag inte kan fråga om vad som gäller deras utrustning.

Finns inte en chans att motsvarande skulle gälla inom min bransch - IT.
 
Tycker också det är viktigt aspekt att det här handlar om en förutsättning där det finns ett definitivt max. Över en längd så räcker inte sugkapaciteten till. Förstår också att det handlar om lite olika förutsättningar mellan bilar.

Ska jag hålla koll på dessa parametrar som kund? Det finns även en parameter höjdskillnad. Fråga inte nåt om det heller.


Skulle jag ta fram ett IT-system som kräver 8Gb minne - finns inte en chans att jag vid en kundinstallation kan hävda att det hamnar som kundens läropeng att kunden inte sagt till att de bara har 4Gb i deras IT-miljö....
 
Och vad säger företaget när du lyfter frågan då?
 
Kontakta spolfirman och ange din ståndpunkt. Som konsument har du rätt att vara ovetande och som du skriver det är firmans ansvar.
 
Har inte lyft frågan, ville ha nåt slags juridisk argument om det skulle bli en diskussion. Var mer huruvida det ansågs vara självklart med att de skulle göra om eller bara att man får avdrag för tex restid eller liknande.

Men lite förvånad hur undfallande man anses ska vara mot en tjänsteleverantör inom denna sektor.
Läropeng som kund!?

Åker jag till kund så tar jag med såpass att jag kan hantera och bemöta de förutsättningarna kunden kan ha.
(eller frågar vad som gäller)
Inte skippa en del saker, antar en del saker, och sen debiterar kunden dubbelt för att jag måste göra om, eller ta ett till besök. Bisarr vinkling på förhållandet mellan kund/leverantör.
 
Prata med leverantören. Jag tror säkert ni kan komma överens om något, ifall det är en vettig hantverkare.

Men det är ju svårt för honom och veta (när inte ens du vet) hur djup brunnen är. Så från mitt synsätt så måste jag säga att varken du eller leverantören varit speciellt tydliga i upphandlingen.
 
fgo skrev:
Prata med leverantören. Jag tror säkert ni kan komma överens om något, ifall det är en vettig hantverkare.

Men det är ju svårt för honom och veta (när inte ens du vet) hur djup brunnen är. Så från mitt synsätt så måste jag säga att varken du eller leverantören varit speciellt tydliga i upphandlingen.
När säger jag att jag inte vet? Har ju inte fått frågan!

En annan leverantör frågade, och då sa han att det inte var några problem med just mitt avstånd. Han sa inte under vilka förutsättningar (extra slang?) detta gällde.
Däremot så kunde inte han komma förrens nån vecka bort så jag tog en mer nära leverantör som borde tagit med extra slang för att klara mitt avstånd.
 
Redigerat:
O
Tycker du börjar lite i fel ände...
Börja med att kontakta företaget, se om ni kan komma fram till någon bra lösning.
Där efter kan man ta reda på den juridiska aspekten.

Jag anser att företaget gjort ett misstag, de ar inte frågat hur lång sträcka det är till brunnen.
Därför borde de ni kunna komma fram till en lösning som passar båda.
Den lösning kan innebära att båda parter både ger och tar. Men oavsett, kontakta företaget direkt på stubben, glöm inte bort att vara artig och trevlig, då brukar det mesta lösa sig!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Finns det inte ett nytt regelverk som säger att maxlängden som chaffisen ska behöva dra slangen är 10m. Har man längre avstånd så måste man ha slang eller rör installerat själv from till en kopplingspunkt.
Jag kan förstå detta, att dra 70(!)m spiralsugslang över en snöklädd tomt kan inte vara roligt.
 
Nimajneb skrev:
Finns det inte ett nytt regelverk som säger att maxlängden som chaffisen ska behöva dra slangen är 10m. Har man längre avstånd så måste man ha slang eller rör installerat själv from till en kopplingspunkt.
.
I så fall vore det väl på sin plats att sugbil-företaget upplyser om detta vid beställning :confused:

I synnerhet om det är en ny regel.
 
Nimajneb skrev:
Finns det inte ett nytt regelverk som säger att maxlängden som chaffisen ska behöva dra slangen är 10m. Har man längre avstånd så måste man ha slang eller rör installerat själv from till en kopplingspunkt.
Jag kan förstå detta, att dra 70(!)m spiralsugslang över en snöklädd tomt kan inte vara roligt.
Wow ett regelverk okänt för kunder! ;-)

Bra ide, funderar på att ha ett regelverk själv - har kunden Windows7 är regeln minst 8Gb för att det ska vara enkelt för oss utvecklare. Känner inte kunden till det regelverket så är det deras problem.

Motiveringen sen, jobbigt dra slang - jaha? Det är ett fysiskt arbete och de får betalt för arbetstiden det tar att dra ut slangen. Dra in har de tom motoriserat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.