Jag är inte riktigt säkert på att detta hamnar under rätt forum då också handlar om exempelvis juridik. Tänkte bara höra om någon har någon erfarenhet eller kunskap om möjligheten i följande idé, som givetvis våra konsulter får kolla på - om det ens är värt tiden vill säga..

Vi vill ta över en släktgård. ca 80ha. men vill givetvis få ner våra lån. Svärföräldrarna har en bit kvar på lånen. innan har vi pratat om att vi måste låna för att köpa ut syskonen, vilket jag hävdar är ju bara om det anses att vi köper det så billigt att det blir ett förskott på ett arv. Men i morse fick jag följande idé: skulle det vara möjligt (om man överlever lantmäteriets kostnader för kalaset) att dela upp skogen i två delar och att föräldrarna ger de andra två barnen den ena halvan så de kan sälja den, medan vi får en halva av den andra delen i förskottsarv och en halva betalar vi för + bostadshusen. Då skulle svärföräldrarnas skuld täckas och ge visst plus i kassan (måste de skatta på det??). Gården är köpt av släktingar för att få upp värdering och inte få skattesmäll vid denna försäljning, men jag är osäker hur det påverkar vår möjlighet att köpa/skatta.

Tacksam för tips och råd...
 
Lite svårt att få en överblick hur du tänker :) men jag tycker spontant att dela fastigheter är väl ingen bra idé. Till sist är lotterna nere i så små bitar så dom blir omöjliga att äga. Vi har ju redan genomgått ett enskifte för något 100-tal år sedan pga små ägolotter.:cool:
 
Redigerat:
Köp och betala med kontanter/banklån och en stor del mot reverser ställda på föräldrarna. Reverserna hamnar ju senare som tillgångar i dödsboet och vid det tillfället blir det ju dags att ta tag i den biten och betala övriga arvtagare.
Kolla med Banken, Landshypotek eller LRF-jurist vilka förslag dom har.
Skatt blir det ju vid all försäljning som sker med vinst:confused:
Får du en del som "gåva" så skjuter man på beskattningen, dvs. din anskaffningskostnad på gåvodelen vid en försäljning blir samma som föräldrarnas anskaffningskostnad.Värdet på gåvan blir ju då egentligen gåvan-framtida skatt(vid försäljning).
 
Roland53. Jag är ledsen om jag inte lyckades förmedla frågan korrekt. Tanken var att dela gården i två delar. Jag tror personligen att två skogsbitar över 40ha är ganska hanterligt och inte speciallt småbitar som är omöjliga att äga.

Orparn, Reverser får jag nog googla =). Fast om man inte säljer med vinst, utan för föräldrarnas anskaffningsvärde, eller under eftersom de avverkat sedan sitt köp, kan man slippa skatt då? De köpte ju för tre år sedan för att slippa skatteskuld vid försäljningen till barnen. Men ja, konsulter ska få kolla på det. Tack för ditt svar.
 
Lissandra skrev:
Roland53. Jag är ledsen om jag inte lyckades förmedla frågan korrekt. Tanken var att dela gården i två delar. Jag tror personligen att två skogsbitar över 40ha är ganska hanterligt och inte speciallt småbitar som är omöjliga att äga.
.
Kanske inte just i er generation, men hur tänker ni för nästa generation. Situationen och önskan att ta över kommer kanske att finnas där också, så småningom. Det underlättar ju inte precis att vara ekonomiskt bärkraftig ju mindre biten är... ??
 
Nu vet jag inte riktigt hur du menar med bärkraftig men 42 ha välskött skog måste ju vara bättre än om man inte hunnit vårda den man har. 82 ha är mycket att vårda när man är två med varsitt heltidsjobb.
 
Så du menar, att redan idag så är det inte bärkraftigt nog att hyra in hjälp när behov uppstår?

Skogsbruk är vad jag förstår, utan att vara i branschen, inte en investering på 5-6 år utan kanske 45-50 år eller längre?

Då får man kanske tänka lite längre än ens egen generation framåt i tiden??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.