Hej!
Vi planerar att bygga ett Eksjöhus Lyckan Funkis med Vinkel.. men undrar nu vad ni har för erfarenheter kring planlösningen?

Vi är lite osäkra på det stora badrummet - känns det litet om man sätter in ett badkar? Man vill ju få plats med handdukstork och kanske något högskåp..

Är det svårt att placera tv och soffgrupp i vardagsrummet med så öppen planlösning?

Är tvättstugan väldigt trång?

Och det känns som det är lite snålt med förvaringsutrymmen, framförallt vad gäller entren, men behöver ju göra av sina ytterkläder någonstans...

Tacksam för alla tips! =)
 
Hej!

Vi är precis i startgroparna för att börja bygga just ett Lyckan Funkis vinkel. Kan ju tyvärr inte svara på dina frågor, då vi inte byggt det än :) Startade precis en blogg, där man kommer kunna följa bygget. Kika in framöver så kanske du kan få några svar på dina frågor: http://lyckanfunkismedvinkel.blogg.se
 
Ser att husets stora badrum är på 5,1 kvm. I vårt nybyggda hus är vårt primära (föräldra)badrum på 4 kvm. Där har vi dock endast dusch. Att ha ett badkar där skulle inte gå. Med endast dusch känns storleken alldeles lagom (hur roligt är det att städa stora badrum?). Det uppfyller dessutom tillgänglighetskraven.

På övervåning har barnen ett badrum på 5,6 kvm, största delen är dessutom snedtak, men två takfönster ger lite mer rymd. Här ryms BÅDE dusch och ett badkar, och ett rejält tvättställ. Det här badrummet känns faktiskt riktigt rymligt även om vi på förhand var riktigt oroliga för motsatsen.

Våra planlösningar finns i byggbloggen:
http://nummeriv.blogspot.se/search/label/Planlösning

Så länge ni inte tänkt ha ett "hemmaspa" så tror jag inte ni ska oroa er över storleken. För vår del känns det bra att ha lagt kvadratmeter på andra ställen än badrum.
 
Lite mer svar. Tvättstugan i Lyckan är på 6,4 kvm, jag skulle säga att det är fullt tillräckligt. Vår är på 5,1 och fungerar bra. Kan ärligt säga att den är lite trång, men det går. Vi har dock bara tvättmaskin och tumlare här, VP och annan teknik huserar på annan plats i huset.

Lägger med en bild så som jag skulle förändra och planera Lyckan.

Vardagsrum: matgrupp och soffgrupp byter plats, tv placeras på västra, östra eller södra väggen efter tycke och smak (se till att anpassa uttag för data, antenn, el).

Sovrum: Sängen på motsatt sida, skjutdörrsgarderober längs hela östra väggen. Kan även dölja tv om så önskas.

Entré: klädhängare på västra sidan, skjutdörrsgarderobet längs hela östra. Man kan inte få för mycket förvarning.

Har ni behov av fyra sovrum? Om inte så skulle jag dela det sydöstra sovrummet i arbetsplats och förvaring.

lyckan.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Insåg nu att jag kanske tittade på fel planlösning hos Eksjöhus men det mesta funkar ju även på Funkis-modellen. Personligen tyckte jag icke-funkisen kändes bättre med inte fullt så öppen planlösning i centrum.
 
Mrs_Hulda: Kul att fler ska bygga lyckan funkis med vinkel! Har spanat in och skrivit i din blogg, kommer att följa er och funderar på en blogg själv ;)

Ginnfilt: tack för tipsen, kul att se hur du hade möblerat om stora sovrummet, blir ju väldigt mycket plats för garderober när man stället sängen mot den väggen! Man kanske kan ställa fler garderober även i hallen som du visat... är rädd att det blir för mycket bara så det känns som det ramlar över en..

Helst hade vi velat ha plats för både dusch och badkar i stora badrummet.. alt. bara ha dusch i stora och då ha badkar (som går att duscha i) i lilla badrummet, men vi har inte fått till det...

Har sett flera fina möbleringar nu av v-rum i lyckan funkis, antingen med matbord i vinkeln, eller matbordet närmre köket till, och då har man möjlighet att placera fåtölj i vinkeln för att sitta och spana på utsiken!

I tvättstugan hade vi helst fått in tvättmaskin, torktumlare och ett torkskåp.. dessutom har vi tänkt bygga upp tvätt och tork på köksinredning med låda.. tyvärr tar ju våran värmepump + en kombitank mycket plats... man kanske skulle ställa dom i garaget istället? Men då måste man dra golvvärmeslingorna från garaget till huset och det kanske blir krångligt...
 
Ja, VP och tank tar en massa plats, och därtill kommer alla rör som ska dras till och från dessa enheter. Om ni har möjlighet att flytta dessa till garage tycker jag helt klart att ni ska fundera vidare på det. Vi har placerat våra i garaget, som förvisso är vidbyggt (bästa!), och det är inga problem att göra så.

Annat: Om ni ska bygga funkis med ryggåstak så blir det ju lite "problem" med skjutdörrsgarderober gentemot det sneda taket. Värt att notera.

På temat förvaring så ser jag också en fördel med icke ryggås och det är att du får en vind som kan förvara saker som inte är alltför väderkänsliga. Tänk till var en servicelucka/vindslucka placeras (vet ej om Eksjöhus har invändig eller utvändig sådan) så ger den en bra möjlighet att lasta upp diverse säsongskartonger (julpynt o dyl.).
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Vi har nu bestämt oss för ett Lyckan funkis! Känns jätte bra! Men man vill ju ändå tänka till på vissa saker. Vi har ju tex funderat på hur man skulle kunna få plats med torkskåp i tvättstugan på bästa sätt? Hur ska man inreda hallen, vanliga garderober eller ikea pax som bara är 40 djupa? Och ska vi sätta in extra fönster vid sidan om vinkeln eller inte?? Och hur ska man möblera vardagsrummet? Man vill ju bestämma vissa saker innan elektrikern kommer.. Tex så är det ju smidigt med rätt uttag bakom tvn, men då måste man bestämma vart den ska stå... Och uttag i taket för kökslampa, men då vill man även ha bestämt vart bordet ska stå! Är lite osäker eftersom vi gärna vill ha en myshörna med fåtöljer i vinkeln, så har svårt att bestämma hur soffa och matbord ska placeras... Mycket att tänka på men på så kul!! Men blir glad för alla tips jag får :)
 
Grattis!

Har bara ett tips på rak arm: om ni kan bestämma er för bästa platsen för en TV och den ska vägghängas: sätt alla uttag (el/data/antenn) på en höjd där de blir dolda bakom TV:n = inga synliga kablar.
 
Hej!
Vi flyttade in i vårt Lyckan funkis vinkel i januari 2011.
Ska försöka svara på några av era frågor och ge lite tips på hur vi har gjort.

Vi flyttade VP så att den står i mitten bakom dörren in till tvättstugan (från huset). På så sätt fick vi plats med en lång bänk som går från tvättho bort till hörnet av rummet. Bakom dörren har vi satt ett torkskåp. Vi valde ett halvt torkskåp och så har vi satt ett litet skåp till förvaring under. Torkskåp är verkligen att föredra då man slipper ha tvätten hängandes i hela huset eftersom tvättstugan annars är ganska liten.
Vi har valt att alltid gå in via huvudingången (eftersom där är bäst plats för förvaring av ytterkläder).
Vi har satt skoställ och hatthylla direkt till höger och en skjutdörrsgarderob från Ikea bakom det. Perfekt för saker som man vill ha nära till hand men inte framme. Till vänster har vi satt ett litet träd till bl a barnens kläder. Vi satte hel vägg mellan köket och hallen.
I stora badrummet har vi ett hörnbadkar, toalettstol, stort handfat med förvaring under och ett högskåp och jag tycker absolut inte att det är trångt på något vis utan bra med plats.
I stora sovrummet har vi satt dubbla skjutdörrsgarderober från Ikea till höger när man kommer in i rummet.
I vardagsrummet har vi satt matbordet i vinkeln (bästa platsen enligt mig) och så har vi avgränsat rummet med en ganska stor soffa i U-modell som står vänd mot väggen in till de mindre sovrummen och så har vi TV:n vid den väggen.

Hoppas ni fått lite svar på era funderingar.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.