T
Har köpt ett hus ifrån -80 på 182kvm, vilket med andra ord innebär en väldans massa furu.
Tack och lov "bara" i tak, fönster, lister och foder :banghead:
Planen är nu att måla allt i en heltäckande vit färg.
Och har fått förslag på fyra stycken olika färger att använda som grund, för att slippa kvistlacka.
Tänkte höra vad ni har att säga om förslagen jag har fått, och vad ni skulle rekommendera.

* Beckers Panelgrund
* Nordsjö Spärrvit
* Alcro Panelgrund
* Jotun Kvist & spärrgrundning
 
Vill du vara helt säker på ett bestående resultat så finns det i min erfarenhet inget annat än riktig shellack för att isolera kvistarna. Ett bra alternativ då är Zinsser BIN som är en vitpigmenterad shellack.

Näst bäst är vanligt trälim utspätt i lite vatten (jotun kvist & spärrgrundning är just det, bara väldigt mycket dyrare).
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
Jag har använt beckers panelgrund om jag minns rätt. På gammal panel som tidigare var klarlackad har det inte blivit några genomslag. På vissa ställen där jag målat nyuppsatt trä har kvistar däremot börjat synas igenom.
 
Du kan även kolla upp, Herdins Tak- och Panelvitt finns i olika vita toner.
 
sigma renova träprimer är mitt bästa tips!
 
Sigmas använde vi och har inte blött igenom någonstans
 
sir_daniel skrev:
Sigmas använde vi och har inte blött igenom någonstans
Vilken färg färdigströk ni med?
 
Jag har målat med Alcrogrunden och inte haft några tendenser till genomslag. Dock är de ytor jag målat långt ifrån 182 kvm paneltak :). Att kvistlacka så stor yta är rätt drygt, lägg hellre tiden på att tvätta ordentligt och var noggrann med färgåtgång och torktider.

Vilken grund som man ska välja skulle jag låta avgöras av vilken färg jag målar med sen. Alcro / beckers grundfärg kan i och för sig lämnas som färdigstrykning i taket men eftersom de är alkyder så kan de gulna lite efter några år så jag skulle täckmåla.
 
Har kört med alcro panelgrund. Funkar. Dock väldigt drygt måla 4 varv för att det ska täcka. Måla tak, då kan det bli nog så billigt med att smälla upp ett färdigt innertak typ huntonit.

prova måla ett mindre projekt innan du börjar måla ett större då ser du hur lång tid det tar.

ett annat alternativ är ju sprutmålning. Oavsett så går det - för mig iaf - nästan dubbelt så mycket färg som handlarn sa.

vad jag än skall göra går det en tia tycker jag :)
 
Hej!

Har pratat med två olika firmor om en färg som gör att man "slipper" kvistlacka.
Den heter Gjöku sperregrunn (norsk färg). Skall funka utmärkt utan kvistlack men kräver dock två strykningar. Dyr som fanken!
Skall köpa och göra test.
 
Vi har använt både Sigma renova isotop och fluggers Interior stop primer. Båda har täckt nikotin och kvistar utan problem. Använde fluggers färg Flutex 7s sista varvet, jag tycker den är bra.
 
Redigerat:
Om någon annan snurrar in på den här tråden i moderntid har jag nyligen kört ett lager Sigma Renova Isotop Primer följt av 2 lager Sigma Renova Isotop Matt. Jag använde Anza's roller set från Jula med förlängningsskaft och deras billiga 10 delars penselset. Hard heads maskeringstejp (riktigt bra produkt) och en jäkla massa golvsskyddspapp.

Jag har aldrig målat tak eller väggar men detta gick förvånansvärt bra. Vi är i dagsläget väldigt nöjda med resultatet. Jag återkommer om något år med en 12 eller 24 månaders recension.

Tak med träbjälkar, hängande lampa, luftkonditioneringsenhet på väggen, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt tak med längsgående räfflor, luftkonditionering, fönster, del av pelare synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wmar och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.