Hej

Håller på att planera mitt fjällstugebygge och har nu tänkt bygga en friggebod på hemmaplan för att sedan frakta upp den på lastbil till våren för att ha någonstan att bo i under byggtiden av fjällstugan.
Frågan är hur bred friggebod kan man frakta på väg till en enkel och rimlig kostnad? har läst lite att 3,10 meter får man frakta utan följebil och bara med bredlastskyllt på lastbilen
-stämmer det?
kan man lyfta en friggebod med kran och stroppar upp på flaket eller måste man då göra något speciellt lyftok?
 
Vår bod kom på lastbil. Allt utom takbeläggning å vindskivor va monterat.


P7012578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Clilja och 1 till
  • Laddar…
Ett lyftok borde vara skonsammare både mot stroppar och friggebod samt ger ett större mellanrum mellan stropparna..
Tittar du på Noseone:s bild så ser du hur stropparna tar i taket och det finns risk att det går sönder.
Det bästa vore om stropparna stack ut lika mycket i botten och på väggarna som taköverhänget.
Bredden man får åka med på vägen har jag tyvärr ingen koll på. :)
 
Bygg den i storlek som en container och ett paket lösa takstolar som reses på plats, så är väl det en ganska ok storlek.
 
Vore det inte lättare och mycket bekvämare med en begagnad husvagn?

Vi köpte en Polar 590 GL vilken vi hade som tillfälligt kök under renoveringen och sålde sedan den vidare när allt var klart. Skulle tro att det blir ungefär samma kostnad som transport av en frigga.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Micro skrev:
Ett lyftok borde vara skonsammare både mot stroppar och friggebod samt ger ett större mellanrum mellan stropparna..
Tittar du på Noseone:s bild så ser du hur stropparna tar i taket och det finns risk att det går sönder.
Det bästa vore om stropparna stack ut lika mycket i botten och på väggarna som taköverhänget.
Bredden man får åka med på vägen har jag tyvärr ingen koll på. :)
Så är det säkert men de hade satt en planka under för att fördela lasten.Boden är en del rejälade än de man köper som byggsats. Den vägde strax över 1300 kg om jag minns rätt. Torrt trä väger inte mycket. Inget va gjort invändigt heller.
 
Tallguy196 skrev:
http://www.trafikverket.se/Foretag/Trafikera-och-transportera/Trafikera-vag/Transportdispens/Transport-av-odelbar-last-utan-dispens/

och

[länk]

phu... :)
Ja det var verkligen Phu då TSFS 2010:142 gäller långa transport -jag tror inter längden på friggan blir problemet...

Goggla är jag ganska hajj på själv faktiskt ;)

//E
 
Hej, Vi har en stuga ved Hallandåsen, og vil gerne köbe en friggeboda.
Den er väldig fin - har du en adresse til hvor jeg kan köbe tilsvarende?

Hilsen
Thomas
(dansker)
 
Menar du mig?
 
If it is easier for you you can use English as language too :)
We do like international visitors

Best Regards
Mats
Moderator
 
  • Gilla
Nasir Hazrat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.