Jag vet att banken önskar ha helheten men jag har 5 st olika lån hos min bank, jag har tyvärr ett lån som släpar och är bundet till 2016 (fråga mig inte varför) men kan man ha kvar det lånet hos sin "gamla" bank och flytta resterande 4 (dessa förfaller mer eller mindre samtidigt) till en ny bank eller är något som säger att man måste flytta allt på en och samma gång? Givetvis vill jag ha alla lån på samma ställe men ingen bank kommer lösa det sista lånet för att få över mig där av min fråga :)


Eller är det bara den nya banke som sätter sig emot det? Jag har dock inte frågat men jag tänkte passa på att fråga den samlade skaran innan man ger sig på något.


Hur ligger det till? Någon som vet?
 
Den nya banken har med stor sannolikhet synpunkter på det. Framförallt om det "släpande" lånet ligger med bästa säkerhet, alltså ligger från 0 kronor och uppåt.

Ev. kan det räcka att du lovar att flytta även det, senare.
 
Misstänkte att det var så. Allt eller inget :-D
 
Att dela upp bolånet i flera bitar med olika bindningstid är bankernas favoritknep för att hålla kvar kunderna. Det går man bara på en gång ;)

Rimligen måste ett bolån ha ett matchande pantbrev om det skall gå att flytta till en annan bank och det gör det inte heller så ofta om man inte tänker på det från början.

Men är det så att det först pantbrevet dvs från 0 kr har precedens före de senare om det skulle bli exekutiv försäljning? Har inte hört det förut men är iofs inte i bolånebranchen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jodå pantbreven har olika "värde". Det måste vara så för annars skulle du ju kunna överbelåna huset hos någon mindre seriös långivare, och då skulle ju den ursprungliga långivarens panträtt försämras.
 
Hur stort är lånet som är bundet till 2016 och med vilken ränta ligger det bundet? Eftersom du har 5 olika lån är kanske inte denna del gigantisk?

Beroende på dessa faktorer kan det i bästa fall vara gratis och i sämsta fall väldigt dyrt att återbetala lånet i förtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.