Jag har köpt en Toamoa o det ska ju vara en ventil på 16 cm i diameter som inte får stängas. Det blir en massa kalluft som dras in på vinterhalvåret när toan är igång. jag undrar hur ni som använder era förbränningstoaletter i permanenthus har gjort. Blir det kallras? Hur fixar man det i så fall? Jag har elvärme så man vill spara på strömmen om man kan. ;)
Tacksam för svar
 
Stod det inte 110 - 125 mm i monteringsanvisningen? Sätt ventilen uppe vid taket så blir det lite mindre kallras, dessutom kan du kanske ha ventilen ut mot övriga lägenheten i stället för direkt ut kanske? Det där sista bör kollas med tillverkaren.
 
Nej det är väldigt tydligt 16 cm i diameter o den ska placeras ut på yttervägg. Den måste ha ett luftflöde på 150m3h.
 
OK, då var det för Incinolet jag läste det andra. Nåväl, då ska jag berätta hur vi har det utan att du för den skull tar det som intäkt för att det är OK att göra så. Våtr toa, en Cinderella, fanns på plats när vi köpte sommarstället. Utrymmet den sitter i har ingen tilluftsventil alls. Den enda luft den får är det som dras in genom dörrspringorna och det är väl inte världens tätaste dörrmontage men det är inte nån direkt stor springa heller. Toan har fungerat utmärkt i säkert 10 år nu. Ett kretskort åkte visserligen dit i ett åskväder men det kan knappast ventilationen lastas för.
Man kan ju fundera varför inte tillverkarna av förbränningstoaletter ordnar med direktanslutning av tilluften så att den bara far in till toastolen och ut genom frånluftsröret?
 
Jag kan bara hålla med dej om att det borde vara en direktanslutning istället. Jag har ju vattenrör på toan o sen när det blir -15° ute så vet jag inte hur kallt det blir på toan. Jag tror jag börjar ångra att jag köpte den. Den fungerar säkert alldeles utmärkt om man har den i en fritidsstuga som man bara använder under sommarhalvåret, men inte under vinterhalvåret. Har haft kontakt med tillverkaren o de föreslog att jag skulle isolera frånluftsröret o det skulle göra stor skillnad - kan det vara så? Jag har läst på Cinderellan o det finns vissa skillnader - men den ska oxå enl bruksanvisningen ha en 16 cm ventil.
Man ska kunna dra inluften underifrån gnm att göra hål i golvet (torpargrund) o då bör den ju inte påverka temperaturen i resten av rummet på samma sätt.
 
Nja, det är nog för tidigt att ångra sig. Vi har visserligen vår i ett fritidshus men vi är där åtminstone varannan helg under hela vinterhalvåret och det är inte precis på nåt varmt ställe. Strax söder om Älvsbyn och när vi är där runt jul och nyår brukar det vara ner mot minus 33. Vi har ett el-element i utrymmet och vi har ingen astronomisk elförbrukning där. Även om vi inte har nån ventil så får ju onekligen toan tillräckligt med luft eftersom den fungerar klanderfritt. Att isolera frånluftsröret låter knasigt, borde isåfall ge motsatt effekt. Prova du med ett hål rakt under toan, du kan ju sätta ett ställdon så att du kan prova strypa så långt det är möjligt.
 
ja, jag får ha denna vinter att experimentera på så får jag se till våren hur jag gör.
Visst låter det knasigt att det skulle bli varmare när man isolerar frånluftsröret! Jag ska fixa golvet till våren så då hade man kunna fixa tilluft under ifrån samtidigt. Man skulle ju kunna stänga när den inte är igång i varje fall. Tack för dina synpunkter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.