Fast å andra sidan så är ju tapeter i sig väldigt personligt och köpare är oftast kallt inställda på att tapetsera om hursomhelst. ::)
 
Webe skrev:
Fast å andra sidan så är ju tapeter i sig väldigt personligt och köpare är oftast kallt inställda på att tapetsera om hursomhelst.  ::)
Om det var mig du svarade så var det precis vad jag menade.
Men underarbetet är tråkigt, så om det är gjort så kan det helt klart vara ett plus.
Men å andra sidan kan det bli svårare att sälja ett hus med halvfärdiga ytor.
Så därför; måla vitt...
 
Hemmakatten
TACK, TACK för alla synpunkter o tips!! Vilken respons!! ;D Är helt överväldigad. Uppenbarligen är detta ett ämne som engagerar. Antar att de flesta har något att sälja innan drömhuset byggs....

Men, det är ingen, av alla som svarat, som verkligen har genomfört en home staging. Så, man undrar ju, är vi pionjärer, eller är hela idéen bara en mediagrej, dvs. mycket snack o lite verkstad....

Till alla som undrar hur det ser ute inne hos oss: Huset ä i 4 halvplan, mkt ljust o öppet, massor med fönster. Huset är ganska fräscht, vitmålad glasfiberväv i hela huset som är målat för ca 15 år sedan så märken efter tavlor o små skavanker syns här o där. Parkettgolvet är original från 60-talet o behöver slipas om. Hallgolvet är svartgråvitgrön marmor, jättesnyggt. Ett allmänt uppfräschningsbehov finns. Kök, 14 år gammalt o originalbadrum (vi kallar det "Miss piggy", gissa vilken färg det har!!) med mosaik o kakel finns kvar till en eventuell köpare att sätta egen prägel på. Nedre botten har lite källarstuk över sig o skulle kännas mkt fräschare om man åtgärdade.

Renoveringen, dvs. mälning, slipning, mm (de 110´) hade vi som sagt tänkt göra tidigare o då göra det mesta själv. Nu medger inte tiden det.

Strul har vi med mäklaren som inte vill fullfölja vårt undertecknade avtal om riskfördelning av kostnaden för nome staging utifall försäljningspriset understiger bestämt belopp. I morgon möte med dem, annars tänker vi häva avtalet och gå vidare med andra idéer. Får avslöja dessa senare -- man vet ju aldrig ifall mäklaren läser byggahus ::) .

Trots allt tror jag fortfarande på idén. Och då kostnaden torde vara avdragsgill som "försäljningsfrämjande åtgärder" blir totalsumman lägre.

Skall naturligtvis återkomma o berätta hur det går o vad vi bestämmer oss för.

Men, för att återgå till huvudtråden -- FINNS DET NÅGON som aktivt har ägnat sig home staging innan försäljning????

Fortsätt gärna med inlägg, stora som små. Alla synpunkter mottages tacksamt!! ::) ::)
 
Tror inte att man köper huset för tapeternas skull eller blir avskräkt från köpet bara på grund av fel färg på väggen .
Alla köpare har en bild av sitt drömhus som brukar vara så klar att inga detaljer kan sudda av den, tror jag. Har tittat på många hus innan köpet. Huset jag bor i nu kändes som impulsköp fast ändå inte. Allt vi har letat efter stämde i detta huset ( ej möbler) på en gång även om nästan alla väggar var ljusrosa som jag inte tycker om ( upptäkte det efter inflyttningen 8)). Under visningen var det ordning och reda i HELA huset som man kan tolka att säljaren tar väl hand om allt. Vi tittade oftast bara på det vi inte kan ändra: lägget, rumsplanering (tegelhus), också på det vi inte kan acceptera och var noga med att inte kompromisa med vår dröm. Så fungerade det säkert för dom människor som köpte vårt hus..... Tror inte att man kan charma en köpare med en ros på kudden i sovrummet ;) eller liknande. Dom engelska programledare städar oftast skräp och fräschar upp en aning men det kan man som säljare göra själv om man nu är i ett lägge att det behövs ;) för att köparen skulle känna sej välkommen i huset. Treglasfönster vinner ju om dom är putsade och gardiner är strukna ;) men det är ändå enbart fönsterkvalitet man är ute efter som köpare, eller har jak köpt fel?
gaia
 
Håller fullständigt med Gaia. Man köper (väl?) inte hus efter tapeter och möbler, utan efter läge, planlösning, grad av välskötthet (är huset smutsigt, kan man förmoda att det heller inte är underhållet). Köks- och badrumsinredning kan möjligtvis spela en viss roll, men inte avgörande.

Om ni tror att era hopaplockade möbler skulle avskräcka en husspekulant, kan ni ju sälja huset efter att ni tömt det. Ni lär ändå inte hinna bygga ett nytt hus på den tiden det tar från kontraktsskrivning till överlåtelse av gamla huset (vanligen ca 3 månader).

Jag tror också att "home staging" tyvärr är något som kommer att bli allt vanligare, tillslut helt nödvändigt. Vilket driver upp huspriserna ytterligare. Höga huspriser är ju jättebra - för säljaren. Men inte för köparen. Och eftersom vi alla skall köpa lika många gånger som vi skall sälja, ser jag egentligen ingen vinnare, förutom hantverkaren, mäklaren och Ringholm.
 
Nu utgår ni från att människan är en rationell varelse vilket jag tycker motbevisas gång på gång. Folk går på känsla och försöker sedan ofta hitta rationella skäl/bortförklaringar till varför denna känsla är rätt.

mvh
David
 
Vilken tur att jag inte läste denna tråden innanvi sålde vårt hus, jag hade blivit helt knäckt. Vårt hus ligger i ett mycket attraktivt område, visserligen, men förra året när vi skulle sälja vårt hus kom vi ut samtidigt som Irakkriget. Snacka om otur, vi drog oss ur efter att mäklartiden gått ut för det gick inte att få ut det vi ville för huset. Så i år var vi givetvis nervösa som bara den när vi skulle börja sälja. Men lyckan log mot oss i år, vi sålde huset och gjorde en vinst som kallas duga. Trots gula tapeter på nedervåningen, gröna, blå osv på övervåningen (färger som vi spyr över idag). Men köparna bjöd och bjöd och vinnarna konstaterade glatt att de skulle tapetsera om innan de flyttade in. När det gäller vårt hus gick köparna efter läge till stan, läge i området, utsikt, ljus, planlösning osv. Men visst, i ett område som inte är attraktivt där det är svårare att sälja, där kanske home staging är en framgångsrik idé...

Så, lite svammel från mig. :-*
 
Hi hi, jag trodde jag skulle kunna markera vissa ord med grönt men det gick visst inte...Hoppas ni inte är färgblinda. :surprised:
 
"Risken" med att göra en sån här renovering är väl att man själv tycker det blir så snyggt att man ångrar sig och inte vill sälja helst plötsligt.
Men det är nog kanske inte så stor risk.. ;D
 
gaia skrev:
Tror inte att man köper huset för tapeternas skull eller blir avskräkt från köpet bara på grund av fel färg på väggen .
Alla köpare har en  bild av sitt drömhus som brukar vara så klar att inga detaljer kan sudda av den, tror jag.
Lilla_vargen skrev:
Man köper (väl?) inte hus efter tapeter och möbler, ...
Det tror ni. Det tror inte jag. Hur människor tror eller önskar att deras beteende fungerar är ofta långt ifrån hur dom verkligen agerar.

För två år sedan hade jag sagt precis samma sak. Efter att ha sett ovan nämna TV program och gjort en inventering av hur vi agerade när vi tittade på hus över hela västsverige i över ett år så är det skrämmande hur styrd man är av den där helt orationella "känslan i magen". Kom vi in i ett hus med gröna plastmattor och slitna lila tapeter så spelade det ingen roll hur fint det låg. Det kändes fel och vi åkte därifrån snabbt som ögat. Som människa så vill man inte lägga flera miljoner på något som känns fel.

Däremot var vi och såg ett hus som inte motsvarade några som helst av våra behov. Rutten planlösning, timmar från närmsta flyg mm mm Men det hade ett ljus mysigt (visserligen laminat) kök som gjorde att vi nästan köpte.

Man får tro vad man vill, men jag tror det hjälper att förutsätta lite irrationell mäsnklighet när man ska sälja.

Berit
 
Ja fast gröna plastmattor och slitna lila tapeter är väl ändå ganska extremt, eller hur? Vem skulle inte bli avskräckt av något sådant... ;)
 
Jag har själv varit med och bjudit på lägenheter i Stockholms innerstad som varit nyrenoverade där jag lagt bud som då låg långt över min ekonomiska kapacitet just för att känslan var så skön. Som tur la andra högre bud och så här efteråt har jag dragit flera djupa suckar av lättnad.
Sen blev det en sjabbig lägenhet fast med en bra planlösning. Jag budgetrenoverade den för 25 tusen, (la in ett begagnat kök, målade om, tog bort plastmattan i köket och slipade om trägolvet. Sålde sedan lägenheten 30% dyrare.

mvh
David
 
Kommer och tänka på när jag hyrde min första lägenhet. Första gången jag var och tittade på den blev jag helt förskräckt. Strukturtapet i hela lägenheten, målad mintgrön i vardagsrummet, vitt i sovalkoven (en skarv mitt på väggen mellan det  vita och gröna) och en underbar ;) krämigt bajsbrun färg i hallen. Badrummet var turkost, inklusive taket! Inte vackert. Dessutom var lägenheter bisarrt stökig och luktade gammal inpyrd rök. Hade inte fastighetsskötaren som visade lägenheten lovat att den skulle målas om av den dåvarande hyresgästen innan han fick flytta så hade jag aldrig tagit den, hur desperat jag än var att flytta hemifrån. Lägenheten var helt enkelt ruskig, och verkade trång och omysig.
Nästa gång jag såg den var det något helt annat. Väggarna och badrumstaket var nu vita vilket gav lägenheten ett helt annat intryck. Luftig och rymlig och mycket frächare.
Min poäng med detta ganska långa inlägg är att om detta hade varit en insatslägenhet, hade jag varit beredd att betala betydligt mer för lägenheten i den version den var i när jag såg den andra gången, den "första" lägenheten hade jag nog inte övervägt ens, om den inte varit jättebillig. Detta trots att jag i vilket fall som helst hade tänkt tapetsera om, och att jag inte tycker om varken strukturtapet eller vitt. Känslan man fick när man såg lägenheten första och andra gången var helt enkelt så olika. Jag hade svårt att föreställa mig att bo i den "första" lägenheten.  När väggarna var vitmålade och lägenheten tömd på möbler var det mycket lättare att föreställa sig sina egna saker där.
Så jag tror definitivt att home staging kan höja priset på ett hus, om man gör det så neutralt som möjligt.
 
Ja tror David är på rätt spår. Betoningen ska vara på budget. Och ha i bakhuvudet 1) männsikan är orationell och utnyttja detta 2) det ska se fint ut men det behöver inte vara nytt eller hög kvalitet.

Svårigheten är att hålla huvet kallt och se till att bostaden tilltalar så många köpare som möjligt.

Glöm dock inte att det viktigaste fortfarande är... läget, läget, läget, läget, läget..... Stor brist på bostäder i pupolärt område gör att det nog går att sälja även en bostad med gröna mattor och lila tapeter till bra pris. Men, hur vet du om du kunde ha fått hundra tusentals mer om du målat gräddvitt och lagt in parkett???

Berit
 
Vet någon om företag som korttidsuthyr, (är det ett ord?), exklusiva möbler?

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.