Bob_the_builder
Vi ska ju inte glömma en annan aktör i sammanhanget, nämligen banken. De utser vad jag förstår ofta en egen besiktningsman som ska se till att det som byggs faktiskt är värt så mycket som banken tror. Om man fuskar och inte uppfyller de formella kraven på byggnadens utförande så är ju huset värt avsevärt mycket mindre.

Detta gäller huvudsakligen villor (och garage som byggs i samband med huset). Garage som byggs senare finansieras förmodligen sällan med kreditiv.
 
;D Ja får jag upp nåt j-a garage så lovar jag att sätt in en bild på det här... Och Ja helt rätt det lönar sej att fråga och fråga tjata och klaga, själv är jag redan ökänd på en bygghandel i norrort... men Jag fick en massa virke gratis Hi Hi. 8) 8)
 
??? Förresten Jag fick aldrig svar på frågan om vem som besiktar om jag nu inte gör det själv...
 
Bob_the_builder
cattis skrev:
??? Förresten Jag fick aldrig svar på frågan om vem som besiktar om jag nu inte gör det själv...
Den kvalitetsansvarige (du eller någon annan ;))
alternativt en särskilt inhyrd BESIKTNINGSMAN (det finns mängder av firmor som utför fastighetsbesiktningar).
 
Bob_the_builder
Om inte annat så kan det ju kännas skönt att någon annan faktiskt kontrollerar det man gjort och kan säga att det är rätt!

Man ska nog inte överskatta sin egen förmåga, lika lite som man ska lita blint på "experter", eller hur Ekke? :D
Experten som besiktar kan ju dock ta på sig ett visst ansvar, vilket kan vara intressant om det någon gång skulle uppstå en konflikt med försäkringsbolaget om taket skulle blåsa av...
 
För sista gången:Cattis garage ska inte besiktas!!!!!!!
Varken av henne själv eller någon annan i normalfallet.
 
En liten tanke kring det här med KA: Om vem som helst kan bli godkänd som KA, varför ska man då överhuvudtaget ha en KA?
 
DÄRFÖR ATT EN DEL MÄNNISKOR INTE LITAR PÅ SIG SJÄLVA ELLER INTE KAN ELLER HAR TID ATT SÄTTA SIG IN
I VAD SOM GJORTS O DÅ BESIKTAS ARBETET SOM NÅGON ANNAN HAR GJORT!!!!
 
Bob_the_builder
Den planering kommunen gör där max byggyta framgår kallas detaljplan. Den är bindande, dvs avsteg ska inte kunna medges, utan ska något göras som inte ryms inom detaljplanen måste den göras om (sannolikt dyrt, för dig).

De 40 kvm som det talats om tidigare i tråden gäller inte inom detaljplanelagt område. Där får du bara göra de "normala" småbyggen (som tex friggebod) utan bygglov.

Jag skulle inte rekommendera att låtsas som det regnar. Då blir det ju ett svartbygge som du faktiskt kan bli skyldig att plocka ner igen på egen bekostnad.

Jag vill minnas att byggytan på tometerna häromkring anges med hus+komplementbyggnad dvs t.ex. 180+40. Det finns inget sådant att utläsa i era papper?
 
??? Om jag inte är helt ute och cyklar så är ju en KA och en besiktningsman helt olika saker. Kan det vara så att jag kan vara min egen KA och inte behöver någon besiktning??
 
Bob_the_builder
Ja, det är olika saker. Det kan vara så att du kan bli godkänd som KA. Ring kommunen och fråga. Sannolikt krävs ingen besiktning om du inte lånar pengar på banken för bygget. De kan ju vara intresserade av vad som händer med deras pengar (och därför utse en besiktningsman).
 
Så här fungerar det med KA i Uppsala kommun (och, vågar jag påstå, de flesta andra kommuner):

För villor måste KA har riksbehörighet eller kunna styrka att han/hon har likvärdig kunskap.
För garage kan vem som helst vara KA.
 
G.F väldigt konstigt då att jag fått en enkellicens för
att vara min egen kvalitetsansvarig för villa o inget garage som du påstår.G.F tala om vilken kommun du tillhör så ska jag ringa dit o själv ta reda på om din kommun har andra regler vad gäller K-A så vi slipper vi den här diskussionen nån fler gång!!
 
Kan det vara dit ego G.F,som verkar vara större än ett hus som är problemet??
Alltså när det gäller att ta till sig info.
 
Bob_the_builder
Det verkar som om du tycker om personangrepp, Ekke. Onödigt att sprida dem omkring dig här.

Vi borde lugnt och sansat kunna diskutera på forumet, även om vi har olika uppfattningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.