Vi skrev för en tid sedan köpekontrakt som löper ut sista nov. Under den här perioden har två andra typer av hus sålts i området till en lägre peng men större och i bättre skick i ena fallet, bättre skick men samma kvm i det andra fallet... Utgångspriset har varit 100.000 kr lägre för det större huset som oxå är i bättre skick, efter budgivning kom det upp till ialf 30.000 kr lägre än "vårt".
Marknaden styr...men kan man med hänvisning testa att säga att det vi skrivit köpekontrakt för verkar i lverkant värderat?
Funderar på att släppa det och hoppas på att en ny visning pressar priset nedåt...:confused:

Jäkla svårt att pruta, för det är väl det man håller på med! Vill ju betala så lite som möjligt, men inte riskera att uppfattas lägga skambud och allt går i stöpet...
Nu har vi ett och annat att påpeka fr besiktningen, men det är "småsaker"...

Ibland undrar man ju om det inte är bättre bygga nytt, än ge sej på renoveringsobjekt.......
 
Har ni skrivit ett kontrakt med ett pris är ni ju bundna till det. Det va ju marknadspris just då, så att försöka pruta efter är inte speciellt snyggt.
 
Antagligen låter vi nuvarande köpekontrakt löpa ut och skriver vi ett nytt kan ju priset diskuteras...
 
Tappar ni inte handpenningen då, eller hur ser kontraktet ut?
Jag skulle aldrig sälja till någon som försöker blåsa mig som ni håller på med.
Men jag kanske missförstår hur ni tänker.
 
Vad menar du med att köpekontraktet "löper ut"?
 
Vad menar du med att kontraktet "löper ut"? Är det en besiktningsklausul som ger er rätt att frånträda köpet innan ett visst datum? En normal sådan klausul ger dig rätt att frånträda köpet utan att ange orsak. Säljaren kan i detta läga välja att gå med på en prisförhandling men det är inget han är tvungen till. Jag tror du ska undvika att börja pruta med hänvisning till "ändrat marknadspris" eller liknande. Om jag råkade ut för en sådan köpare skulle jag dra öronen åt mig. Det är helt enkelt en väldigt naiv inställning och jag skulle bli orolig för vilka frågor/tvister som skulle dyka upp i framtiden.
 
Ni har ett hus ni uppenbarligen vill ha. Kliver ni av nu kan ni glömma detta objekt och i bästa fall hitta något liknande någon gång i framtiden, billigare eller dyrare. Priserna varierar, ibland åt rätt o ibland åt fel håll.
 
Undersök köpekontrakt väldigt noga.
Beroende på hur köpekontraktet är skrivet så kan du mista inte bara din handpenning utan du kan också bli skyldig att betala säljarens omkostnader vid en ny försäljningsomgång och om huset säljs för mindre än "ditt" köpekontrakt kan du bli skyldig att betala mellanskillnaden också.
Du har ingen som helst chans att råda över vilket pris säljaren släpper huset för men det är du som får betala.
Dyrt, dyrt för dig var bara förnamnet......
 
Har ni skrivit ett kontrakt med tillträde sista november och ni har betalt handpenning är det bindande, finns ingen väg ut ur det om ni inte har lagt till någon klausul...
 
Ska du kliva av ett påskrivet kontrakt för att grannhus gått för 30000kr mindre?
När du gjorde ett kontrakt om köp av huset ansåg du det vara värt dessa pengar, att backa på det är dels jäkligt fult, kan bli väldigt dyrt och du lär inte få speciellt bra relation med den säljaren efter den manövern.
Tänkvärt är att den ni köper av är troligen vän med en del av de grannar ni kommer få, inte helt osannolikt kan ni bli omtalade som jäkligt falska, gnidna och oseriösa vilket kan göra boendet där jobbigt framöver.
Nu handlar de ju dessutom om skitsummor dessutom...
Hade jag varit säljare och du hade lyft dessa argument som underlag för prutning så hade jag bett er fara åt ....
 
Eftersom säljaren kan välja vem hon vill sälja till (hon är inte bunden att sälja till högstbjudande), så hade jag, om jag var säljaren, vägrat att sälja till er om ni drar er tillbaka nu och sen dyker upp som budgivare på nästa vända. Så du löper stor risk att förlora huset helt och hållet om du försöker spela fult.
 
Jag hoppas verkligen att du/ni har lagt ett bud som är långt ovanför acceptanspris på detta hus, för att kunna motivera till att vilja pruta på ert eget bud. Varför skriver jag så??? Jag hittade lite ang er egen husförsäljning och tydligen är det viktigt för er att inte det får säljas för under acceptanspris...
LillaHon skrev:
På frågan om vi ska lägga visning två söndagar i rad var han tveksam, kan verka "desperat"... Ja det är desperat, vi jagar köpare (gärna två för budgivning). Kommer inte gå under acceptpris, men vi vill ha fatt i rätt köpare [bild]
Rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
bumpaberra och 1 till
  • Laddar…
Här är axat ur en annan tråd av TS:
Vi har redan ett förmånligt pris på det vi köper så vi har inte för avsikt att använda en egen besiktning för att "pruta". Det är enda anledningen till besiktning eg ser jag, ja också för att få upp ögonen för kostsamma åtgärder.

Och nu vill ni begå kontraktsbrott för att sänka priset? Trots att inga stora saker hittades utan bara för att ni nu anser att det förmånliga priset inte längre var så förmånligt.
 
Ytterligare axat.... Känns inte vidare seriöst??

LillaHon skrev:
Hej Alla:)
Köpekontrakt undertecknat, handpenning lagd, vårt hus visas imorgon och mitt drömhus inom räckhåll! Huset vi tittade på 2001 när vi flyttade ut till sthlms närförort. Och nu är det till salu och efter kontakt med säljaren får vi det utan visning på marknaden osv!
Men sedan 2001 har vi ju ändå hunnit bo in oss i nuvarande hus (400 meter därifrån, radhus, "billigare", tegel).
Jag o maken vill mkt men är inte superhändiga. Min man är inte lika överförtjust, men ser ju hur glad jag är!!!! Och möter mej i det ;)

MEN vi har det bra nu. Fasen att Huset skulle dyka upp till försäljning! Plus och minus listan snurrar i huvudet på oss!!!!
Håller med ovanstående talare - hade jag varit säljare och tidigare gett er möjlighet till snabbt avslut på vad ni säger är ert drömhus, hade jag aldrig sålt till er om ni gör som du skriver ovan. Tänk till en extra gång.
 
pinsamt är bara förnamnet.......... jag hoppas TS tar sitt förnuft tillfånga, antingen genom att totalt avstå från huset i all framtid och ta dom ev konsekvenser det innebär (så att säljaren blir fullt kompenserad) eller att genomföra affären som överenskommet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.