Bilderna, tycker jag, visar en vit utfällning? Detta kan vara utfällningar från betongen och behöver inte betyda mögel men inte desto mindre att det utfälls för nuvarnde eller tidigare fukt.
När det gäller udda lukt; det finns möjligtvis inte någon bortglömd avloppsbrunn vars vattenlås har torkat ut och därigenom avloppslukt kommer in i källaren? :cool:
 
Ser ut som vårt hus när vi flyttade in (byggt ungefär 70). Vårt hus suger fukt ca 20-30 cm upp och det var också ljusare än resten av väggen (men de målade väggarna hade en mörk rand överst). Vi hade ett tag teorin att det var spacklet under som blev annorlunda när det sög upp fukt. Vi hade också en heltäckningsmatta och lukt!

Nu har vi skrapat väggarna från tapet, slipat från spackel och färg i de rum som hade det och målat med silikatfärg och nu är det luktfritt i källaren. Hos oss stod det garderober på heltäckningsmattan och det var ok i rummet (vi lyfte och tejpade plast utan resultat) förövrigt men när vi skruvade ner garderoberna var mattan plaskblöt under och ögonen rann. Slutsatsen: våra väggar suger fukt underifrån och det går ut i golvet längs väggarna, fukt ca 20- 30 cm upp och kanske 15 cm in på golvet.

Jag skulle prioritera upp källaren eftersom ni (som vi) har öppet mellan. Det gjorde vi och det är ett skitjobb, gör man det själv så kan man jämföra allt med det sen så känns det mesta mycket roligare och enklare :)
 
Nu har vi gjort handdukstestet. Visserligen så låg de bara i källaren från 18 på kvällen till 9 på morgonen men man borde ändå känna nån lukt ändå om det är mögel tänker jag. Tog med handdukarna till min familj som fick lukta och även jag. Det luktar inte mögel så nu ska jag försöka lugna mig :)
vi ska ta ut heltäckningsmattorna och ta bort tapeten o istället måla väggarna samt inom en ganska snar framtid även byta den dåliga plastmattan i tvättstugan.

En en fråga till. Vi har nu 16 grader i källaren. Ska vi ha varmare för att mota bort fukt tro?
 
16 grader låter kallt.Öka värmen så du får 18-20 grader.
Finns det möjlighet att täta dörren temporärt till tvättstugan med tex tejp för att se om lukten kommer därifrån.
Om du tejpar så glöm inte nyckelhålet.
Har huset haft oljeeldning så att det är diesel som luktar?
Oljeeldningen ger en speciell lukt som iaf jag inte kan definiera mer än att det luktar just gammal oljeeldning.

Fredrik
 
Hur är källaren ventilerad?
Gamla källare kan lukta typ "gamla källare". Som nämnts tidigare, det är svårt att beskriva lukter.
Vet också av egen erfarenhet att temperatur har stor betydelse.
Vi har en sadelkammare med uppreglat trägolv över fuktig grund. Den var inte färdigställd när vi flyttade in och den var allmänt ofräsch, och luktade, mest muspiss och knortar. Jag var rädd att golvet skulle behöva bytas, men efter att jag slått på elementet och höjt temperaturen från ca 10C till 16-18C så försvann all dålig lukt.
Det brukar vara likadant i gamla källare. I synnerhet om de är dåligt ventilerade. T ex om en gammal befintlig oljepanna bytts mot bergvärme, så att all naturlig självdragsventilation via pannan/skorstenen slutat att fungera.

Ev fuktskador kan ju som tidigare nämnts vara självvållade genom abnorm dräneringsspolning.

Om ni börjar riva i källaren så vänta med att måla etc, helst fram till nästa höst, så ni får ett års säsongsvariationer i klimat och fuktbelastning, och kan studera huruvida golv el väggar någonstans i hela källaren tycks bli fuktiga el inte. Skaffa några hygrometrar och mät på olika ställen - protokollför plats, tid, datum och temperatur och ev andra saker som kan tänkas påverka såsom ventilation, möblering, tvätt på tork etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.