Nu börjar vi närma oss sluttampen på köksrenoveringen. Dock kvarstår ett mycket klurigt problem. Eftersom vi lagt på renoveringsgips överallt utom där själva kitchenboard-skivan så står den ut ca 3mm från gipset. Se bild. Till detta kommer också att skivan ej är helt centrerad under fönstret.

Hur skall vi lösa detta, alla tips och ideer mottages tacksamt!

(Ursäkta det skumma ljuset på bilderna)

John
 
  • 1384106467179.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1384106512258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1384106541010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det framgår inte riktigt vad du menar när du skriver. Är det så att den kakelliknande skivan sticker ut framför gipsen eller tvärtom? Jag hade löst det med en mjukfog. Angående glappet kan ju tyckas konstigt att ni valt att kapa skivan så att detta uppstod och det är i min mening för mycket för att fylla med mjukfog och bör nog spacklas igen eller liknande.
 
Precis. Skivan sticker ut ca 3mm från gipset. Har också tänkt på mjukfog. Dock funderar jag på att försöka sätta ett foder eller motsvarande för att rädda upp centreringen av skivan. Dock svårt med nivåskillnaden.
 
Eller såga bort delar av skivan på andra sidan så du kan sätta foder/list på samma sätt på båda sidor?
 
Du skulle kunna köpa en ytterhörnslist och såga/hyvla bort allt utom 3 mm på ena sidan.
De finns i olika storlekar. Då får du en slät foglist med rundade kanter som är 3 mm tjockare på "gipssidan".
Det är lite jobb, men det är ju endast två korta bitar du behöver, (under fönstret om jag förstått rätt).
(Gissar att du ska ha golvlisten att fortsätta och täcka glipan mellan vägg och diskbänk?)
 
Bra ideer. Jag skall fortsätta klura lite. Tyvärr blir det svårt att såga bort en del på ena sidan av kakelskivan då den är limmad och klar. Och anledningen till att det är olika avstånd är en tankevurpa en sen kväll när den sattes upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.