Jag har gjort dundertabben att köpa en SMEG gasspis från tyskland i tron om att jag skulle kunna använda den med stadsgas - tji fick jag för trots att den går att använda med stadsgas är den inte godkänd av stockholm gas och får inte kopplas in. Nu tänker jag att istället för att ha slängt 9.000 kr i sjön kanske jag kan koppla in den i sommarstugan istället - men då visar det sig såklart att den är anpassad för gasol med ett tryck på 50 mbar. Kan man lösa det med en reduceringsventil (och använda vanliga svenska gasol-tuber) eller är det bara att köra spis-helvetet till skroten? :(

Det är den här jag har gjort misstaget att köpa:
http://www.smeg.de/produkt/co68gmad8/

Tacksam för all tänkbar hjälp - är lite desperat
 
Med en 50 mbars regulator funkar det, om spisen är utrustad med rätt munstycken. Varför godkänner inte Stockholms gas den?
 
Enligt specen är den förinställd för 20 mbar naturgas. Det finns andra munstycken för gasol som tillbehör.
 
Tack för jättebra svar lordi! Dysorna/munstyckena har jag koll på men jag blev osäker på regulatorn eftersom vi i Sverige verkar ha 30 mbar och denna går på 50 mbar. Men jag ska kontakta en gasinstallatör och hoppas att de kan fixa fram rätt regulator. Tack igen!
 
Stockholm Gas måste tydligen ha testat alla spisar som ska kopplas in på deras ledningar, och denna modell finns inte på deras lista. Tydligen har SMEG i tyskland bara lagt till ett D i modellmärket för att skydda den svenska marknaden (smeg är ju betyyydligt billigare i tyskland än i sverige).
 
Jag har en Smeg från tyskland som jag kör på gasol med vanlig 30 mbar regulator.
Det handlar bara om att byta dysorna. Jag köpte dysor av en firma som heter Söderkyl. De visste vad som gällde (detta var 5-6 år sedan).
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Här har du förresten instruktionsboken på svenska. I slutet hittar du en tabell över vilka dysor du ska ha för olika sorters gas.
http://www.smeg.se/smeg_com/docs/manuals/914774578-SV.pdf

Jag skulle ha fixat rätt dysor och sedan kopplat in den på stadsgasen, godkänd eller ej. Men det är ju jag det...
 
Kamy - Dysor fick jag faktiskt med (för gasol) så jag tror mest att det är regulatorn som behövs. Din spis kanske är gjort för 30 mbar? Tror det kan variera om det är 30 mbar eller 50 mbar..

Problemet med stadsgasen är att det inte går att köpa rätt dysor någonstans förutom från smeg och de vägrar sälja eftersom det är en tysk modell :p Plus att gasinstallatören inte vill installera en spis som inte är godkänd av Stockholm gas, vilket jag till fullo respekterar.
 
Det sitter ingen regulator i spisen, den sitter på gasolflaskan och reducerar gastrycket till 30 mbar. Den enda skillnaden på spisen mellan de olika utförandena är dysorna.
Jag kunde som sagt köpa dysor av Söderkyl. Jag åkte dit och pratade med en kille i butiken som hjälpte mig.
 
Hemmakatten
Och får du inte hjälp av Söderkyl så hör med Fogas (www.fogas.se) i Älvsjö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.