Plockade ner en parstuga på 13*6 meter i somras som jag och min fru ska bygga upp på gjuten platta med golvvärme denna sommaren. Timmret är i stort sett friskt men måste bytas ut på vissa ställen. Problemet är att knutarna var avsågade och huset hade börjat dela på sig i ena hörnet. Min fråga är hur vi ska knuttimmra ett timmerhus utan knutar? Vill inte göra nya knutar i stockarna och därmed göra huset mindre. Måste vi dymla varje hörn eller ska vi sätta en regel i hörnen och skruva fast varje stock?
Tacksam för ideer
 
Dymla eller om det går fräs/hugg ur för en avslutande gåt. Det är lösningar som inte tar någon extra plats.

Sedan beror det väl på hur mycket du har att spela på. Ska huset tilläggsisoleras utvändigt, så att utvändiga extra reglar kan döljas, så kanske det är det enklaste. Med rejäla infästningar dock...
 
Hur tätt ska dymlingarna sitta på en timrad stockvägg på ett timmerhus som är utan knutar..
Hänvisar till tidare diskussionen med stödreglar..

Kan man dymla med vanlig järnstång?
Hur blev det med borichards projekt..vad blev lösningen??

Jag har ett litet liknande projekt.. som jag grubblar litet över..
 
Varför dymla med järnstång? Bör vara 2 st dymlingar på varje stock för att ligga säkert, även om de är riktigt korta.

Angående knutarna fick jag tipset av byggnadsvårdare att det räcker att dymla var 3e varv. Du kan kolla in hemsidan
Kvarnhemmet.n.nu så kanske du får lite ideer om hur man kan eller inte ska göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.