Hejsan. Vi har en kamin som är ett år gammal, visserligen ett demoex, men ändå.
Imorse upptäckte jag, vad jag trodde var smuts längs med ena kanten på kaminen men som visade sig vara plåten (eller vad nu är kaminen är gjord av) under färgen.
Så färgen har lossnat och pillar man på det so smulas det bort mer. Tar man en trasa och torkar på kaminen så blir trasan alldeles svart.

Nån som har hört nåt sådant?
Tilläggas ska att vi inte eldar så särskilt ofta, och inte heller när vi väl gör det med några stora mängder ved, man kunde tro att man har överflödat eller så. Konstiga är att fenomenet uppstår enbart på vänster sida på braskaminen men inte på höger??

ska kontakta Eldabutiken när de öppnar imorgon, men vill gärna ha lite kött på benen först. Jag är alldeles för van vid företag som gärna skyller på att konsumenten har gjort fel för att slippa garantiåtaganden.
 
Redigerat:
Fabrikat?Modell?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en Scanspis 85
bild kommer, vet dock inte varför den roteras fel här på.
Färgen har liksom lossnat från en dag till en annan
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ser ju ut som ett värmegenomslag. Plåten ser ju ut som den utsatts för hög värme, inte bara där färgen släppt?
Är värmeskyddande material inne i eldstaden OK? Och sitter på plats som det ska?
 
Ja, det ser det ut att vara, ser likadant ut på både höger och vänster sida på insidan med stenen. Men plåten är helt ok på höger, men ej på vänster sida??
 
Det där är inte OK! En kamin måste tåla att man eldar i den utan att färgen släpper. Antagligen bara att lacka på med ny kaminfärg (finns på biltema för en billig peng).
Men har du bara haft den i ett år så ska så klart dem du köpte den av åtgärd detta gratis så det blir helt perfekt!
Lycka till :)
 
rayab skrev:
Det där är inte OK! En kamin måste tåla att man eldar i den utan att färgen släpper. Antagligen bara att lacka på med ny kaminfärg (finns på biltema för en billig peng).
Men har du bara haft den i ett år så ska så klart dem du köpte den av åtgärd detta gratis så det blir helt perfekt!
Lycka till :)
Ja, jag är då inte övertygad om att en omlackering löser grundproblemet, det riskerar att bli likadant efter en tid igen.
Man får nog undersöka och åtgärda varför den blir så varm.

I och för sig kan det ju vara en misslyckad lackering, men en "Biltema lackering" blir nog en misslyckad investering. Men det är bara min åsikt utan vetenskapligt belägg....:cool:
 
Liknande lackskador på bilar brukar bero på feljusterade dörrar eller dålig passforn, det är inte så att kaminluckan skaver bort färgen?
 
Nej, det är inte luckan som skaver, färgen lossnar så fort jag rör vid den. Gäller även längre in, trasan blir helt svart nät man torkar. Ska bli intressant vad de säger om det hela. Borde enligt mig vara garantisak.
 
Bulldog_76 skrev:
Nej, det är inte luckan som skaver, färgen lossnar så fort jag rör vid den. Gäller även längre in, trasan blir helt svart nät man torkar. Ska bli intressant vad de säger om det hela. Borde enligt mig vara garantisak.
Om du får försäljaren att ta det på garanti, så, tycker jag, att du inte ska nöja dig med omlackering utan det måste utredas varför skadan har uppkommit.
Skulle inte förvåna mig att dom hävdar att du har "övereldat".

Hoppas du har följt intruktionsboken, om det står hur många kilo ved som kan eldas per tim.;)
 
roland53 skrev:
Ja, jag är då inte övertygad om att en omlackering löser grundproblemet, det riskerar att bli likadant efter en tid igen.
Man får nog undersöka och åtgärda varför den blir så varm.

I och för sig kan det ju vara en misslyckad lackering, men en "Biltema lackering" blir nog en misslyckad investering. Men det är bara min åsikt utan vetenskapligt belägg....:cool:
Det har du självklart rätt i! :)
 
Hmm, tänkte på att luckans tätning kanske inte är ok och värme slipper ut där färgen lossnar, men då borde det kanske vara sotigt också.
 
I manualen för kaminen står det att man ska elda rejält, framförallt i början för att lacken ska härda.
 
Glömde återkoppla på detta.
Det var inga som helst problem, de kom och bytte plåten och allt fungerar som vanligt igen.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.