Hemmakatten
Mäklarna räknar med 500`högre försäljningspris, vilket i och för sig är en ganska skaplig avkastning på 170´. Sen tror jag att man ska räkna med de ca55´som själva "stylingen" går på. De andra pengarna är för renovering som vi själva skulle ha gjort om det inte vore så att vår fasadrenovering blev uppskjuten ett år drygt pga att jag inte hittade hantverkare som jag litade på.
 
Hemmakatten
Hej till Inger nattuglan!
Det är visst fler som inte kan sova.

Å andra sidan så nu när vi ska sälja (o bli en ny-byggare!) så vill man ju lägga ut så lite pengar som möjligt. detta är ju trots allt bara mäklarens o homestaging-företagets uppskattning o man kan väl utan allt för mycket tankemöda anta att deras prognoser bygger på en viss (ovetenskaplig?) optimism
hälsar en något skeptisk, luttrad, misstänksam ekonom
 
Hemmakatten
Till Yonna: Har fortfarande inte fattat hur man gör för att få in citat( sonen som bor hemma kom för en timme sedan o ville visa (stöddig som bara den.... Sa att det inte behövdes, så snälla ngn ge mig en detaljerad beskrivning! Är trots allt ekonom med ansvar för it-budget o affärssystem, kan ju inte förlora ansikte gentemot yngre familjemedlemmar.. :-[ :p ;D .......förmodligen har han redan läst detta o har någon pigg kommentar....

Nåväl, Först måste jag GRATULERA till god affär!! Härligt att någon kan göra en vinst vid försäljning. Ni måste ha haft lägenheten i många år, eller? Själv har jag ägt flera hus, sålt något hus +-0, ett med en rejäl förlust (tog lång tid att betala av) o ett med en liten vinst. Detta hus kommer dock att bli en vinst på. Frågan är bara hur mycket?

Vad är det fär Danmarksprogram du pratar om? Arbetade i Danmark, Köpenhamn 2000-2001, veckopendlade, flög fram o tillbaka, bodde på hotel, men måste ha missat just dessa program, eller så kom de senare.

Vill också gratulera till god smak! Själv vet jag vad jag tycker om när jag ser det, men saknar den där kreativa, konstnärliga ådran för att själv fixa till det. Vårt möblemang just nu är lite av ett hop-plock och det är inte mycket som kommer att flytta med till en ny bostad......

Vi är mcyket glada för att vi anlitat trädgårdsdesigner (mycket billigt) då vi själva kan arbeta mkt själva.

Vi är även mkt glad att vi anlita arkitekt för "omgestaltning av fasad samt ljussättning", vilket blev över förväntan och pengarna tillbaka gott o väl.

En annan, och viktigt!!, synpunkt är att vid en "omgestaltning" så höjer man värdet på fastigheten vilket är avdragsgillt vid en försäljning, på reavinstbeskattningen, vilket INTE en vanlig renovering är. Det samma gäller vid denna "home staging". Jag tänker dra av allt som en "försäljningsfrämjande åtgärd". Detta är dock vad jag förstår inte helt ut prövat, åtminstone inte i regeringsrättem, men jag räknar att det ska gå igenom. Om inte annat så kommer jag definittivt att begära prövning.

Vad gäller mäklare, så finns det ingen mäklarefirma i Sverige (åtminstone inte i Sthlmsområdet) som har erfarenheter av home staging. Detta verkar vara en totalt ny företeelse. Har kontaktat alla "de stora" firmorna.

Ingen mäklarfirma har erfarenhet av home staging o de har inga avtal. Den firma jag har kontakt med är Notar. De ar ett bra pris inkl. överlåtelseförsäkring(dolda-fel-försäkring), flyttstädning (240kvm) o stora annonser i DN samt en halvsida i Dn i form av reportage om vårt hus. Dessutom hade vi skrivit avtal om att vi "bara" skulle betala 50% av home-stagingavgiften om den understeg ett visst försäljningspris. Nu bor vi inte i Äppelviken utan i Nälsta, Vällingby/Spånga, vilket också anses som ett mkt attraktivt område, lite hus till salu o priserna har under bara detta år stigit enormt.

Jag är mkt tacksam för allas synpunkter. Det är verkligen mycket att fundera över.

Det jag funderar över är denna "lättare renovering". Husen i området är nog överlag ganska "trötta" o behöver en del åtgärder. Vårt hus sticker ut (på utsidan) o vi har haft minst 20 pers som stannat o frågat oss om vår renovering.

Jag är helt övertygad om att din lägenhet kommer att säljas snabbt om den är uppfräschad. Husen här i området visas på söndag, omvisning på tisdag o kontrakt på fredag senast.

Nog om mycket om lite....

Fortfarande har jag inte hört några kommentarer från någon som verkligen har ägnat sig åt hone staging...... Om det nu finns någon, allt är kanske bara ett jättelikt reklamjippo...........
 
Någon som har en URL till en Homestagingfirma i Sverige eller utlandet. Skulle också vara intressant att hitta en hemsida med tips på hur man själv "homestagar".

mvh
David

 
Du nämner i början av den här tråden att "homestaging" kommer från England. Det kan jag mycket väl tänka mig. I Sverige har vi en kultur (sprungen ur fri vilja eller ur ett skattemässigt tvång?) att var och en fixar och donar på sitt hus själv. I England är detta förhållandevis ovanligt och det brukliga är istället att man hyr in hantverkare som målar, tapetserar, syr gardiner, sätter kakel, planterar gräsmatta, putsar fönster, dammsuger, osv. Hälften av de nyrenoverade hus som säljs, renoveras omedelbart om igen därför att köparen tyckte inte att säljarens golv/tapet/köksluckor var snygga. De andra hälften av husen säljs igen efter några år. Engelska hus må se jätteläckra ut på bild, men de är ofta rettså slarvigt/dåligt byggda: det regnar in, flagar, möglar, osv.

Jag föreställer mig att om man säljer ett nyrenoverat hus, vänder man sig till en kundgrupp som hellre sitter på kontoret och tjänar stålar, än hemma och njuter av sitt vackra hus/tapetserar om.

Även din kommentar om att ni tänker hysta hela ert nuvarande bohag för att köpa nytt i nya huset, vittnar om att ni och kretsen där ni rör er (t.ex. de som skulle köpa ert hus), har mer pengar än ni vet hur ni skall göra av med...: först renovera ett hus (kostar pengar) och lägga ned sin själ i det. Sedan sälja det (och kapa en arm, känslomässigt) och hela bohaget. För att därefter bygga nytt (vilket kan göra även den som är intresserad av arkitektur och heminredning lite övermätt) och så köpa nytt bohag för att möblera detta nya hus. Inte undra på att priserna trissas upp i Stockholm...

Visst, jag har sett annonserna om 12-rumslägenheter på Östermalm och jugendthus på sjötomt i Djursholm, som kostar massor av miljoner, och undrat hur det kan finnas en marknad för dem. (Fast, alla direktörer från Skandia, Apoteksbolaget, ABB, Systembolaget, Astra, Rosenbad bor ju förstås just i Stockholm...).

Själv blir misstänksam då jag går på visning i nymålade hus. Jag undrar vilka fuktfläckar man försökt dölja. Däremot håller jag fullständigt med om att man skall försöka plocka bort personliga prylar (tandborstar, kläder (både rena och smutsiga), köksredskap, tidningar, leksaker osv, när det är visning. Huset skall vara välstädat och inte för plottrigt och det skall inte dofta nybakade bullar eller kaffe ("Vilken mögeldoft försöker de dölja?")

Vilken kundgrupp vänder ni er till? De som hellre betalar än gör själva. Eller de som är så illa tvungna att göra själva (och i och för sig tycker att det är roligt)?
 
Hemmakatten
Hej Lilla_Vargen! Vi har ägnat många timmar, uppåt ett par tusen åt hus o trädgård o visst är vi känslomässigt bundna till huset men våra 5 barn har flyttat ut mkt snabbare än vi trodde. Tycker nu att huset känns lite tomt o alldeles för stort 240 kvm 6 sovrum, för att inte tala om uppvärmningskostnader mm. Det kostar mkt pengar att renovera inomhus även om man gör mkt själv. Säljer därför huset för att skaffa ngt mindre. OCh självklart vill man ha så bra betalt som möjligt, det vill väl alla!! Och med 5barn har det inte varit så mkt pengar över till möbler mm under åren.... vilket förhoppningsvis kan bli fallet nu.

Kundgruppen vi vänder oss till är en familj i 30-40årsåldern med barn på väg upp i tonåren som vill ha större hus, är designintresserade och kan betala en bit över 3miljoner. För övrigt kostar minsta lilla hus i Sthlms-området minst 2,5 milj.

Ser absolut inget fel i att sitta o njuta i trädgården eller ha vackra saker. Alla som bygger eller renoverar vill ju ha det snyggt och efter sitt tycke o smak. Och vi alla måste väl jobba vare sig det är på kontor eller annanstans. Känns lite nedlåtande att få höra att man inte är en"riktig" byggare om man inte slår i varenda spik själv och sätter in 8 extra timmar varje dag efter jobbet på att bygga o renovera. Verkligheten är nog så att det blir en balans mellan arbete, familj, tid och pengar.

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du vad jag vill ha fram, dvs. visa en ny köpare vilka möjligheter huset har.
 
Hej Lilla Vargen,
Ta inte illa upp men jag kan inte annat än att tycka att det luktar lite surt sa räven om inlägget.

Dels behöver du inte vara Skandiadirektör för att ha råd med en lyxvilla. Exempelvis ett medelålders akademikerpar där båda tillsammans har en inkomst före skatt på c:a 1 MSEK, (detta är inte speciellt ovanligt i Stockholmsområdet). De har kanske tidigare gjort några lyckade lägenhets/villaaffärer och lagt undan c:a 500.000-1 MSEK. Med de förutsättningarna kan man köpa ganska exklusiva objekt.

Dels blir hur och var man bor, (rätt eller fel), allt viktigare för folk. Folk skuldsätter sig gärna över öronen för att få tillfälle att kunna bräcka sin bekantskapskrets. Att inte försöka kapitalisera på detta när man kan är i mitt tycke direkt korkat. Folk är ofta mindre rationella än de egentligen tror och köper mer ofta på känsla. Höjs värdet med Y kronor om jag spenderar X kronor på lite färg, möbler etc. gör jag givetvis det OM Y är betydligt större än X.

Själv är jag för snål för att köpa en färdigfixad bostad, men indirekt betyder det bara att jag aldrig kommer att kunna koppla av.

mvh
David
 
Hemmakatten skrev:
Sa att det inte behövdes, så snälla ngn ge mig en detaljerad beskrivning!
En hjälpande hand ;).
När du kollar ett inlägg som du vill citera, klicka på citera i det övre högra hörnet på inlägget. Då öppnar sig "publicera svar"-fönstert.
I meddelanderutan ser du hela inlägget. Det startar med: [quote author....... efter datum och tidsangivelsen kommer ytterligare en ]

Därefter hittar du hela texten i inlägget som du vill svara på. Inlägget avslutas med [/quote]. Du kan då gå in och markera och radera det som du inte vill ha med. Om du vill kolla hur det ser ut kan du ju alltid klicka på förhandsgranska. Observera att du får inte ta bort de båda klammrarna ] & [. Det är ibland lätt hänt ;).
Lycka till, vi väntar med spänning på resultatet ;)!
 
Hemmakatten
Immobil skrev:
vi väntar med spänning på resultatet ;)!
Stort tack för den hjälpande handen! Om nu detta inte fungerar (man ser inte hur citatet ser ut på förhandsgranskning) så beror det enbart på mig o jag får väl ta en intensivkurs hos sonen :)
 
Hemmakatten skrev:
Om nu detta inte fungerar (man ser inte hur citatet ser ut på förhandsgranskning) så beror det enbart på mig o jag får väl ta en intensivkurs hos sonen :)
Vackert ;D, så ska det se ut. Du kan skippa sonen ;). När du klickar på förhandsgranskningen så kommer texten upp överst på sidan. Så blir det här iaf.
 
Ber om ursäkt för den där fula lilla svarta figuren som kikade fram... Hemmakatten: ta det inte personligt. Jag tycker att "homestaging" verkar vara ett intressant koncept. Kanske jag missförstått hur ditt hus ser ut i dagsläget. När du pratar om Plaza osv, låter det som om det redan vore en smärre lyxkåk.

Hemmakatten skrev:
Om du läser mina tidigare inlägg så ser du vad jag vill ha fram, dvs. visa en ny köpare vilka möjligheter huset har.
Jag tycker att det låter som om du vill färdigställa de möjligheterna som huset har, själv, istället för att låta köparen göra det.

Hemmakatten skrev:
Mäklarna räknar med 500`högre försäljningspris.
Kan man verkligen få upp priset en halv mille för att det står en snyggare soffgrupp (som ändå inte ingår i köpet) i vardagsrummet? Eller är det så illa att ditt hus faktiskt ser rett sunkigt ut, efter den stora familjens härjningar? (Är uppvuxen i en stor familj, så jag vet hur det kan se ut efteråt...)
 
Har man möjligheterna och tycker det här med home stageing (hette det så?) kan öka värdet med råge så varför inte? Vi kommer kanske få se mer och mer av detta framöver, vem vet...Personligen tycker jag att så länge huset ser likadant ut på visningen som när de blivande ägarna flyttar in så är det väl OK 8)

 
Charlie skrev:
jag tror inte det är många av de som skriver här skulle vara intresserade av att köpa ett helt färdig renoverat hus. Eller vad säger ni?
Tjaaa..... OM huset var inrett precis efter min smak, utan skador och fel, lägesmässigt bra och sist men inte minst, med rimligt pris i förhållande till både vad jag får för pengarna och vad jag har råd att betala så skulle då inte jag tveka en sekund ;), för att jag inte får slipa, måla, tapetsera osv. själv.
Det är ju inget självändamål att "slita hund", men då är man väl ingen riktig byggare heller ;)
Men tyvärr så måste jag vinna på lotto först innan det kan bli aktuellt ;).

//Christina.

PS: För trots allt så kommer det ju förr eller senare (oftast förr) yttterligare saker som måste tas omhand, om inte annat så för att bibehålla det fina skick huset hade när man köpte det ;)/DS.
 
Det här är väldigt populärt här i England. Channel 4 har flera program i den här andan. Förutom "Selling Houses" som KarlXII såg, så sänder dom "Property Ladder" och "House Doctor". Alla går ut på samma sak: lägg så lite pengar som möjligt för att få ut så mycket som möjligt vid försäljning.

När jag började titta tänkte jag att det där funkar aldrig, självklart kommer potentiella köpare att se igenom kosmetiken. Efter att ha blivit en inbiten "home improvement programme junkie" är jag dock omvänd. Framförallt "house doctor" är en strålande studie i mänsklig psykologi. Dom visar ett halv-taskigt eller ibland bara lite omodernt hus för 4-5 köpare som alla säger "ush". En halvtimme senare (TV tid) så kommer dom tillbaka till ett förvandlat hus (=ett lager aprikos målarfärg och lite städning) och säger "ååhhh". Ofelbart så köper någon huset för mycket mer än vad som var begärt.

Att folk skulle backa för att dom tror att nybakta bullar eller nymålade väggar nödvändigtvis måste dölja något tror jag inte en sekund. Min erfarenhet säger att folk går in i ett hus, tycker om det och sedan letar efter varje anledning att köpa det. Rationellt eller ej.

Ibland går det dock snett, det här är så vitt jag kan minnas de vanligaste fallgroparna:
- Säljare inreder/stagar för sig själva och gör det för personligt. Det ska vara ultra-neutralt. Inga extrema färger eller annat speciellt. Vit, eller blekt aprikosmålat och ALLA personliga tillhörigheter ut sikte.
- Dom satsar på för hög kvalitet som kostar för mycket. Det här är ett sannt spel för kulisserna. Exempel ett dyrt solit trägolv ger inte bättre pris än ett billigare parkettgolv.
- Dom gör felaktiga, dyra investeringar. Ex ett par byggde om loftet till sovrum i Brighton, i ett område som dominerades av pensionerade åldringar som inte vill ha trappor. Det extra sovrummet kostade skjortan och lade inte till ett yota på försäljningspriset.
- Det blir så bra att dom bor kvar. Det här verkar vara vanligaste fallgropen... :)

Förutom den sista punkten så är mäklare ofta bra rådgivare.

För en mera djupgående studie i ämnet så har båda programledarna givit ut böcker...

Ann Maurice är en kalifornisk ragata med fullkomligt utomjordiska ideer, men till största delen billiga och genomförbara.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0007175507/ref=sr_aps_books_1_1/202-1844238-1432668

Sarah Beeny är mera sansad...den här boken täcker dock lika mycket renovering som ren "stageing".
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...014/sr=1-1/ref=sr_1_18_1/202-1844238-1432668g

Det enda exempel jag sett i det här programmen där dom anlitar företag är för hyra av möbler när det inte finns några i huset.

Jag skulle personligen aldrig betala mer än 10,000 kr. Lägger du mer än så så är det för mycket. Städa upp och måla vitt och försök igen.

Berit
 
Jag tror att man kan tjäna mycket på att förbereda åt potentiella köpare. Dvs som Berit säger, måla vitt. Om man säger att det är nymålat, och därmed lätt att bara blaska över med önskad färg, så tror jag att det värderas rätt högt.
Jag tror faktiskt att de flesta husköpare gärna jobbar litegrann för att kunna peka på "det där har jag gjort". Dessutom är färg-/tapetval väldigt personligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.