krilleman_215 skrev:
Vanligt förr, var att radiatorer i källare ofta var kopplade med självcirkulation för att även på sommaren värma källaren för att driva ut fukt i tvättstuga/källare! Alltså kan dessa vara i en separat krets från cirkulationspumpens system som bara tar ovanvåningarna!
Amen då är det ju därför de har kopplat på detta viset här hemma.. Och så har det väl rostat ihop i elementen.
:)
 
Krilleman
Med tanke på att isoleringen (asbests) är identisk på båda sidor av den sk fulkopplingen, skvallrar om att den är original!
 
Winnerhed skrev:
nej alltså det funkar ju bra! Det är bara lite dyrt på vintern + att det är lite trist att inte elementen funkar i källaren. Började bena ut systemet för jag tänkte byta ut det öppna kärlet på vinden till ett slutet expansionskärl i källaren och det var då jag upptäckte att tidigare ägare fifflat ihop elementen i källaren på expansionsledningen.
för det är väl på den ledningen man ska ansluta det slutna expansionskärlet?
Ja, då är det kanske inte rörsystemet i sig du ska byta utan pannan mot någon slags värmepump!!??

Nu förstår jag inte.. tidigare skrev du att radiatorerna i källaren kanske var inkoplad på tappvarmvattnet??
Nu skriver du att dom är inkopplade på stigarlinan till expansionstanken?
Jag vill påpeka att expansionstanken på vinden är en del av värmesystemet och inte till tappvarmvattensystemet!!
 
roland53 skrev:
Ja, då är det kanske inte rörsystemet i sig du ska byta utan pannan mot någon slags värmepump!!??

Nu förstår jag inte.. tidigare skrev du att radiatorerna i källaren kanske var inkoplad på tappvarmvattnet??
Nu skriver du att dom är inkopplade på stigarlinan till expansionstanken?
Jag vill påpeka att expansionstanken på vinden är en del av värmesystemet och inte till tappvarmvattensystemet!!
Usch nu blir jag bara ännu mer förvirrad :)

jag försöker förklara en gång till:

Mellan trätanken och pannan går ett rör som heter expansion på pannan, det går även till två radiatorer och sen vidare upp till ett öppet kärl på vinden.
mellan trätanken och pannan går även tappvarmvatten.
inkommande kallvattenledning går även in i trätanken.
från trätanken går ett returrör till returerna på de två radiatorerna och sen vidare in i pannan.

jag trodde expansionskärlet var till för tappvarmvattnet, för att få tryck i ledningarna eller nåt.
 
Winnerhed skrev:
Nej, expansionkärlet är INTE till för tappvarmvattnet.

Men om jag säger att varmvattentanken är dubbelmantlad då?
Dvs radiatorvattnet är på ena sidan för att indirekt värma upp tappvarmvattnet på andra sidan.
Hjälper detta dig att förstå sammanhanget?:)
 
Men om jag säger att varmvattentanken är dubbelmantlad då?
Dvs radiatorvattnet är på ena sidan för att indirekt värma upp tappvarmvattnet på andra sidan.
Hjälper detta dig att förstå sammanhanget?:)[/QUOTE]

Om så är fallet så blir det ju lite mer logiskt! :)
men var ska jag koppla på det slutna expansionskärlet?
tack Roland för dina svar!
 
Krilleman
Om du inte eldar i din panna och bara kör på elen så förstår jag att det blir dyrt för dig.

Denna inkoppling av systemet är inte utförd att gå på el. Då finns det betydligt bättre lösningar. Men det kräver att du investerar slantar och kastar ut hela rasket som du har idag!
 
Mm tanken är att borra bergvärme om något år.. Men det hade varit gott att bli av med det öppna kärlet på vinden innan det börjar läcka! Var ska man skarva på ett slutet kärl? Har ett liggandes som jag kommit över...
 
Krilleman
Om du ska in med ett slutet kärl måste du först hitta var ledningen upp till vinden är ansluten och proppa denna.

Anslutningen i källaren för ett slutet kärl är ett betydligt lättare förfarande!
 
krilleman_215 skrev:
Om du ska in med ett slutet kärl måste du först hitta var ledningen upp till vinden är ansluten och proppa denna.

Anslutningen i källaren för ett slutet kärl är ett betydligt lättare förfarande!
ledningen upp till kärlet är röret som jag tog kort på innan, det som även går in i radiatorn på bilden.. Så jag proppar där då? Och sen ansluter det slutna kärlet på den ledningen?
 
Krilleman
Om du är säker på att det är det röret som går direkt upp till kärlet på vinden så är det just denna du ska proppa. Kontrollera att du inte har någon radiator som är kopplad på tilloppet på vägen uppåt. Den sista ful-kopplingen är ju inte utförd än, så vem vet hur det ser ut hos dig?!

Tänk på att du antagligen har asbests i isoleringen på böjarna!

Sen kan du ansluta det slutna kärlet mot manteln på din panna/hängandes VVB var du vill. Huvudsaken är att du absolut inte under några omständigheter kan stänga av samlingsröret (som ska innehålla säkerhetsventilen) som du sätter innan ditt slutna kärl. Själva ledningen till kärlet (efter samlingsröret) bör ha en ventil med avtappning för enkel kontroll av förtrycket i blåsan. I en vanlig villa räcker det med att ha en säkerhetsventil på 1,5 bar.

Så installationsförfarandet blir:

¤ Anslutning på mantelvatten utan någon som helst möjlighet till avstängning från värmekällan (panna/elpatron)
¤ Samlingsrör med: säkerhetsventil, manometer, avluftning
¤ Avstägningsventil med avtappning mot kärl
¤ Slutet expensionskärl

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/ipx-armatursats-typ.html

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/20-kulvent-ba-111-m-avtappn.html
 
Redigerat:
Winnerhed skrev:
Men det hade varit gott att bli av med det öppna kärlet på vinden innan det börjar läcka! Var ska man skarva på ett slutet kärl? Har ett liggandes som jag kommit över...
Är det begagnade kärlet volymmässigt passande för ditt värmesystem? Det är viktigt att få rätt volym på kärlet.
Sedan är frågan, hur begagnat är det?
Jag hade inte själv "dumsnålat" utan monterat ett nytt. Det är ju trots allt en mindre kostnad i förhållande till övriga delar i värmesystemet
 
krilleman_215 skrev:
Om du inte eldar i din panna och bara kör på elen så förstår jag att det blir dyrt för dig.

Denna inkoppling av systemet är inte utförd att gå på el. Då finns det betydligt bättre lösningar. Men det kräver att du investerar slantar och kastar ut hela rasket som du har idag!
Om jag hade haft plats i mitt pannrum hade jag nog allt behållt den gamla anläggningen som back-up om den var funktionsduglig. (vid investering av ny värmekälla):cool:
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Om du är säker på att det är det röret som går direkt upp till kärlet på vinden så är det just denna du ska proppa. Kontrollera att du inte har någon radiator som är kopplad på tilloppet på vägen uppåt. Den sista ful-kopplingen är ju inte utförd än, så vem vet hur det ser ut hos dig?!

Tänk på att du antagligen har asbests i isoleringen på böjarna!

Sen kan du ansluta det slutna kärlet mot manteln på din panna/hängandes VVB var du vill. Huvudsaken är att du absolut inte under några omständigheter kan stänga av samlingsröret (som ska innehålla säkerhetsventilen) som du sätter innan ditt slutna kärl. Själva ledningen till kärlet (efter samlingsröret) bör ha en ventil med avtappning för enkel kontroll av förtrycket i blåsan. I en vanlig villa räcker det med att ha en säkerhetsventil på 1,5 bar.

Så installationsförfarandet blir:

¤ Anslutning på mantelvatten utan någon som helst möjlighet till avstängning från värmekällan (panna/elpatron)
¤ Samlingsrör med: säkerhetsventil, manometer, avluftning
¤ Avstägningsventil med avtappning mot kärl
¤ Slutet expensionskärl

[länk]
[länk]

Tackar för dina svar!
Asbest är det överallt i mitt hus, mattor, golvplattor, eternit, kakelfix och rörisolering...men det är lungt eftersom jag jobbar på ett Rivningsföretag :)
de där med Säkerhetsventiler och sånt har jag, monterade ner det när jag tog kärlet.
Men undrar om det passar till mitt system, det är på 80 liter... Kanske för stort? Jag har nio radiatorer plus de två i källaren som inte fungerar.

fan det lutar mer och mer åt att skita i allt och gå till banken och låna till bergvärme..
 
roland53 skrev:
Är det begagnade kärlet volymmässigt passande för ditt värmesystem? Det är viktigt att få rätt volym på kärlet.
Sedan är frågan, hur begagnat är det?
Jag hade inte själv "dumsnålat" utan monterat ett nytt. Det är ju trots allt en mindre kostnad i förhållande till övriga delar i värmesystemet
Haha nej dumsnålhet är bland det värsta jag vet! Kärlet är bara två år gammalt, men det kanske är för stort? 80 liter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.