Utträda ur detaljplanerat område - går det? Jag har en gård som ligger inom, men på ytterkanten, av ett detaljplanerat område. Jag har inte tillgång till t.ex kommunalt vatten eller avlopp (dock elektricitet).

Vad finns det för möjligheter? Hur skulle jag i så fall gå till väga?

Tack!
 
Att "utträda tror jag är omöjligt. Men du kan ev. få igenom en ändrad plan för just din mark, finns en form av förenklat planeförfarande, kallas även frimärksplan. Det är då inget man kan kräva, utan kommunen gör den på begäran om kommunen tycker att det är motiverat. De fall jag känner till så har det kostat ca 100 000.

Ett problem med ett sådant förfarande är att som beställare har man litet inflytande över vad den nya planen föreskriver, det kan bli något helt annat än man ville, och man får betala ändå.
 
Du får förklara "gård". Är det inte så att gårdar/kommersiella fastigheter har mindre begränsningar även i detaljplanerade områden?
 
Detaljplaner kan upphävas. I ditt fall blir det som en frimärksplan som istället för planbestämmelser får de reglerna som gäller utanför detaljplanerat område.

Du skall kontakta kommunens planavdelning. (Jag vill inte ens försöka gissa vad de svarar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.