Jag försöker förstå mig på min gamla combipanna och allt kring den.. Som jag kan se så har de kopplat ackumulatortank och två radiatorer på "expansion" sedan leds det röret upp på vinden till ett öppet expansionskärl.
radiatorerna är i källaren och de har aldrig funkat sen jag flyttade in.

Pannan har gått på elpatronen i 20 år enligt tidigare ägare. Jag har bott här i 2 år nu och värmen funkar i övrigt bra men det är ju rätt så dyrt på vintern.

är det någon som har varit med om en liknande koppling? Jag tycker det luktar hemmabygge!
 
Krilleman
Alltså har du en acktank kopplad på kombipanna utan laddomat?
 
Ajjamän! någon laddomat finns inte..
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser liket ut... Där bakom går "expansion" röret in, (enligt plåten som sitter på pannan)
i botten är det kallvatten och nån returledning.
i toppen går varmvatten in.
 
Winnerhed skrev:
[bild]
Så här ser liket ut... Där bakom går "expansion" röret in, (enligt plåten som sitter på pannan)
i botten är det kallvatten och nån returledning.
i toppen går varmvatten in.
Är detta verkligen en ackumulator tank. Det ser ut som en gammal varmvattenberedare som förr ofta var separerad från själva pannan?

Om så, så. har denna tank inget att göra med värmesystemet i källaren.
 
Det är en varmvattenberedare som värms upp av hetvatten från pannan.
Att radiatorerna i källaren inte fungerar beror på något annat.
 
Haha ja det kan mycket väl vara en varmvattenberedare... Jag kan typ inget om sådana här grejjer..

Det är ju även en varmvattenberedare inbyggd i combipannan. Det som är märkligt är att de har kopplat element mellan pannan och trätanken?
 
läs tråden "mina element blir inte varma......." för lite felsöknings tips :cool:
 
Winnerhed skrev:
Haha ja det kan mycket väl vara en varmvattenberedare... Jag kan typ inget om sådana här grejjer..

Det är ju även en varmvattenberedare inbyggd i combipannan. Det som är märkligt är att de har kopplat element mellan pannan och trätanken?
Ja, även om det en gång i tiden haft funktionen "varmvattenberedare" är det inte helt omöjligt att den fått en annan funktion vid byte till en modernare panna.

För att försöka få en förståelse hur ditt system är uppbyggt är det en god ide att försöka göra en ritning.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man nästan hur "returröret" sticker iväg till radiatorns retur och sedan in genom väggen till pannan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här går det in i radiatorn och sen vidare upp till det öppna kärlet på vinden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser pannan ut. Från vänster värme ut, värme retur, expansion, kall och varmvatten ner i den inbyggda varmvattenberedarn.

Jag tycker det verkar som att någon stolle har kopplat in källar radiatorerna på varmvattenledning?
de andra radiatorerna i huset går inte genom trätanken...

om nu radiatorerna i källaren är kopplade på varmvatten så chansar jag på att de har rostat igen pga av syret i vattnet. Och därmed inte blir varma.

vad tror ni nu när ni sett bilderna? :)
 
Tyvärr, kompis. Jag vågar inte spekulera med ledning av bilderna.
Jag har lärt mig genom åren att rör kan gå tvärs o kors på dom mest märkliga sätt. Man måste följa rören på plats för att få en rättvis bild.
Inte omöjligt att radiatorerna är inkopplade på varmvattnet, felaktigt men tokigare saker har man sett genom åren......:(
 
Haha och hos mig är det som ett ormbo med rör i källaren! Längtar tills jag har tid och pengar till att ersätta skiten men ny värmekälla.
 
roland53 skrev:
Tyvärr, kompis. Jag vågar inte spekulera med ledning av bilderna.
Jag har lärt mig genom åren att rör kan gå tvärs o kors på dom mest märkliga sätt. Man måste följa rören på plats för att få en rättvis bild.
Inte omöjligt att radiatorerna är inkopplade på varmvattnet, felaktigt men tokigare saker har man sett genom åren......:(
Med detta sagt, innebär det inte per automatik att ditt system är helkasst.
Det gäller bara att bena ut, hur systemet ser ut.
Antingen du tar tiden själv eller anlitar en skicklig röris.
 
Krilleman
Vanligt förr, var att radiatorer i källare ofta var kopplade med självcirkulation för att även på sommaren värma källaren för att driva ut fukt i tvättstuga/källare! Alltså kan dessa vara i en separat krets från cirkulationspumpens system som bara tar ovanvåningarna!
 
roland53 skrev:
Med detta sagt, innebär det inte per automatik att ditt system är helkasst.
Det gäller bara att bena ut, hur systemet ser ut.
Antingen du tar tiden själv eller anlitar en skicklig röris.
nej alltså det funkar ju bra! Det är bara lite dyrt på vintern + att det är lite trist att inte elementen funkar i källaren. Började bena ut systemet för jag tänkte byta ut det öppna kärlet på vinden till ett slutet expansionskärl i källaren och det var då jag upptäckte att tidigare ägare fifflat ihop elementen i källaren på expansionsledningen.
för det är väl på den ledningen man ska ansluta det slutna expansionskärlet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.