Hej,

Jag ska bygga en bastu i bef badrum i källaren. I skissen (som inte är den stiligaste och inte i rätt skala) är bastun grönmarkerad. Enda ventilationen som idag finns i badrummet är ett självdrag (med en tallrik) som sitter på ytterväggen i hörnet där jag ska bygga bastun. Tallriken är blåmarkerad. I andra hörnet kommer jag sätta in en duschkabin.

Jag har tänkt bygga med en luftspalt mellan husets yttervägg och bastun. Konstruktionen blir yttervägg-luftspalt-isolering-innepanel. Kommer inte använda någon folie. Bastuns tilluft kommer vara under aggregatet som jag svartmarkerat, den väggen kommer vara med ett stort fönsterparti där tilluften blir med tre hål i glaset (Tylös glasparti). Frånluften blir i motsatta hörn upptill som jag rödmarkerat. Det kommer även vara en springa mellan dörr och golv. Jag har tänkt använda 45x45 reglar. Bastuns storlek blir ca 2 kvm.

Mina funderingar:
1. Har läst att från o tilluft ska ske ifrån samma rum. Bastuluften måste väl ändå sugas ut? Räcker självdraget?
2. Fungerar självdraget om det bara finns en luftspalt?
3. Är det ett bättre alternativ att öppna upp bastun i hörnet och låta självdraget gå igenom bastun? Ingen risk för kallras?

Många frågor men skulle behöva lite input innan jag drar igång så att jag inte bygger något som medför framtida fuktproblem och/eller dålig luft.

/johan Bastu skiss vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ska göra ungefär samma sak som du och har också funderat. Emellertid köper jag ett färdigt basturum och ställer det i hörnet. Så här har jag tänkt, rätt eller fel:

Med den värme som är i bastun så funkar den ventilationen bra av sig själv om man har tilluft under aggregatet och frånluft högre upp. Tidigare satte man frånluften uppe vid taket men nu verkar folk tycka att den ska sitta under övre bänken. I mitt fall överlåter jag detta beslut till basturumstillverkaren.

Generellt för ventilation i hus gäller att frånluft ska ske i fuktiga rum med dålig luft, d v s badrum och kök och frisk luft kommer in i sovrummen. Vi bör alltså ha frånluft i rummet med bastun och hämta ny luft från andra rum. Därför helst fuktstyrd fläkt i rummet med bastun och ventilationshål i dörren dit.

Även jag har ett hål i ytterväggen med tallriksventil. Frågan är ju hur luften vet att den ska åka ut där? I mitt hus är det varmare på övervåningen, varm luft stiger uppåt, det medför övertryck på övervåningen och undertryck i källaren vilket torde göra att uteluften sugs in genom ventilen i badrummet och inneluften trycks ut genom ventilerna i sovrummen på övervåningen, precis tvärtemot vad vi önskar oss.

Eftersom jag inte orkar montera ett jättesystem med rör och fläktar överallt i hela huset så tänker jag montera en ffrånluftsläkt istället för tallriksventilen och även ett kallrasskydd så att luften inte smiter in när fläkten står stilla.

Vad säger ni andra om mitt resonemang? Rätt eller fel?
 
Har du som jag endast en small stängd luftspalt som luften ska leta sig utifrån?

Tolkar jag dig rätt att du är inne att få ett utsug som går igenom bastun?

Knepigt det här med ventilation.
 
Det är två olika delar av ventilationen. Bastun ska ta till luft under aggregatet. Utventiler ska ta från luft från motstående sida i bastun och mynna i samma rum som tilluften tas från (typ badrummet). Jag ska sätta en bastu frånluft ganska lågt som alltid är öppen samt en högt upp som man kan stänga/ öppna vid bastubad. Man tappar mycket värmeeffekt genom en öppen högt sittande ventil. Den ska vara helt öppen när man inte badar. Man får fixa luftgångar i bastun med rör/kanaler. Badrummet för övrigt ska ta tilluft från typ under dörr från övriga huset samt frånluft typ vid duschen.
 
Largab, hur bör jag göra med bef självdrag som nu blir inbyggt o där det bara finns en smal luftspalt? Fungerar det trots den smala luftspalten?
 
Bastun tar luft från rummet där bastun står och släpper ut luft till samma rum. Ingen kanal till utomhus alltså.

Badrummet där bastun står ska ha tilluft genom hål i badrumsdörren. Den använda fuktiga luften ska ut ur huset och det sker genom en ventil som gärna har en fläkt.
 
Om du bygger in ditt befintliga självdrag så skulle jag halat mura igen den och göra ett nytt hål i väggen på ett bättre ställe. Nära dusch t.ex.
 
Inte halat, helst skulle det stå.
 
Tack för svaren. Lutar åt att jag tar upp ett nytt hål mellan bastu o duschkabin, och låter det gamla bara utan att mura igen det. Något problem med det?
 
Se till att tallriken är helt stängd (täta med lite akrylfog) så räcker det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.