Lägenheten ligger alltså i ett hus byggt tidigt 30-tal, med 2.85 i takhöjd och pre-funkis-detaljer genomgående. Det har varit en hyresrätt som aldrig har renoverats (förutom hemska plastmattor som lagts in i kök och jungfrukammare och dåliga fronter i köket) och vi måste nu ta ett helhetsgrepp för att passa vår familj som består av två vuxna och två barn.

För att få fram det bästa alternativet har vi anlitat ett arkitektkontor som tagit fram tre lösningar för oss. Vi velar nu mellan två av dessa, en mer traditionell där man behåller tex köket på befintlig plats och en mkt mer avancerad.

Vi ser för- och nackdelar i båda dessa alternativ men vill gärna få lite input utifrån, av människor vi inte känner!

Skärmavbild 2013-10-31 kl. 06.28.02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2013-10-31 kl. 06.28.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den nya planlösningen har en modern öppen lösning där kök, matsal och vardangsrum hänger ihop. Tycker ni om det?
Vad som också ändras är att balkongen kommer vid vardagsrummet i stället för sovrumet och att öppna spisen "flyttas till en lite mer undanskymd plats. Tycker ni om det?

Själv hade jag vald den nya om det inte blir för dyrt.
 
Den övre är mycket bättre tycker jag, lite tveksam till köksdelen och undrar om det inte går att komma ifrån den övre korridoren, dela av den mitt i med en vägg så att det blir kapprum med toa åt ena hållet och kök åt andra? Lite lång väg att gå med matvarorna, men ännu rymligare kök/vardagsrum istället.

Stort plus är ju två medelstora badrum och tre sovrum med vettig storlek istället för som i den undre en jättestor Mastersuite till föräldrarna, ett minisovrum till ett barn och bara en liten gästtoa till barnen.
 
Hemmakatten
Den övre planlösningen är definitivt den jag skulle genomföra om jag hade din lägenhet. Den undre blir väldigt instängd och köket helt felplacerat med tanke på sällskapsutrymmen.
 
Jag skulle välja den övre. Däremot skulle jag förstora badrummet i master suite så att det får ett fönster (badrummet upptar mao samma yta som lilla sovrummet i den andra lösningen) . I det stora badrummet skulle jag flytta in tvättmaskin m.m. Flytta dörren in till master suite så att det lilla övre utrymmet där dörren nu svänger upp kan användas för klädförvaring istället. Den borttagna tvättpelaren i lilla badrummet utnyttjas för ökat svängrum i badrum eller mer förvaring i kök.
 
Håller helt med Sjostuga2. Första alternativet och större badrum eftersom lilla hallen nog kommer kännas överflödig. Hör gärna av er om hur ni valde att göra!
 
Solklart den övre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.