Hej.

Har köpt ett hus där trappen måste renoveras. Tänkte lacka om den, byta stegen samt ta bort alla fula spjälor. Frågan är vad jag gör med den stora stolpen som ser ut att vara bärande. Inte kul att ha kvar den för den kommer att förstöra utseendet en hel del.

Är den bärande? I sådana fall, finns det några tips på hur man kan göra istället för att ha den kvar.
Tyvärr har jag inga bättre bilder iom att jag inte har tillgång till huset än.

trapp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej svårt att se beror på vilket håll bjälklaget ligger på behöver en ritning.
 
Hej och välkommen till Byggahus.

Tror inte den är bärande.....hur gammalt är huset?
Planritning?
 
Du måste ju ändå ha någon form av trappräcke. Kan det inte vara snyggt och bekvämt att bygga igen med en hel vägg fram till stolpen och ha ett kort vanligt räcke sist biten?

Angående att byta stegen så är det rätt stort arbete. Stepkit eller ta bort linoleumet och slipa och lacka borde vara billigare och enklare, det är enligt min mening svårt att fästa stegen bra i en befintlig trappa av den typen, men en renovering är ju given.
 
Konstigt.. Stolpen måste ju ha ngn funktion, men den verkar ju ligga mot listen i taket och ser tunn ut, så tveksamt att den är bärande..

Kan det vara så att vangstycket hänger i den av ngn anledning?
 
Tack för alla svar. Det är byggt -85 och jag ska försöka ordna fram en planritning.

Anna_H skrev:
Du måste ju ändå ha någon form av trappräcke. Kan det inte vara snyggt och bekvämt att bygga igen med en hel vägg fram till stolpen och ha ett kort vanligt räcke sist biten?

Angående att byta stegen så är det rätt stort arbete. Stepkit eller ta bort linoleumet och slipa och lacka borde vara billigare och enklare, det är enligt min mening svårt att fästa stegen bra i en befintlig trappa av den typen, men en renovering är ju given.
Vill helst inte ha något trappräcke. Vill göra något som liknar det här:
http://www.bygghemma.se/inomhus/inredning/trappor/steg/trapprenovering-lundbergs-valnot/p-198588
Stepkit är det jag tänkte använda mig av.
 
Stepkit innebär ju inte byte av trappstegen, de limmas utanpå de gamla.

Angående trappräcke har du inte så mycket val, det finns regler om det, citerar från en äldre tråd här på forumet:
-----
Det finns regler som Boverket har tagit fram t.ex. Kapitel 8: Säkerhet vid användning. Där står det under 8:2321 Räcke och ledstång, följande
Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, skall ha räcken som begränsar risken för personskador. Trappor och ramper som är högre än 0,50 meter skall ha ledstänger eller motsvarande på båda sidor.

Räcken på trapplan inom en bostad bör vara minst 0,9 meter höga Räcken på andra trapplan, balkonger och loftgångar bör vara minst 1,1 meter höga
-----

Foton du ser på trappor utan räcken är nog antingen från trappor utanför Sverige eller, i de flesta fall, fotade innan de monterat räcket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Stepkit innebär ju inte byte av trappstegen, de limmas utanpå de gamla.

Angående trappräcke har du inte så mycket val, det finns regler om det, citerar från en äldre tråd här på forumet:
Ok, jag kan tänka mig att ha ett liknande räcke liknande det här om det nu finns massa regler runt det hela. Däremot vill jag inte ha massa spjälor från golv till tak som i dagsläget. Frågan handlade nu inte om vilka regler det finns runt räcken utan om jag kan riva det befintliga utan att riskera ras.

Jag har monterat stepkit tidigare, men jag formulerade mig väl dåligt i trådstarten.
 
Jag vet inte om det går att ta bort stolpen eller inte, men om det inte går är mitt förslag som sagt att bygga hel vägg till och med stolpen och sedan ha räcke enligt ditt förslag sista biten om det behövs. 50 cm höjd gäller och det ser ut att vara ungefär en meter där va?

Med erfarenhet av mitt eget trappbyte säger ajg att risken tyvärr är stor att den är bärande. Vår bärande "kvist" var inte större än så oh dessutom halvt genomsågad av eldragningar och full med spik. Själva trappvangen var spikad på de icke bärande väggarna runt trappan, sedan var trappstegen bara istuckna i hålen i vangen utan att vara spikade eller limmade. Knarrade fint...
 
Ingen dum tanke att bygga vägg fram till stolpen om det är så att det är bärande. Tack för förslaget!
 
Har själv varit ägare av en spalje, så... ;-)
 
Anna_H skrev:
Angående trappräcke har du inte så mycket val, det finns regler om det, citerar från en äldre tråd här på forumet:
-----
Det finns regler som Boverket har tagit fram t.ex. Kapitel 8: Säkerhet vid användning. Där står det under 8:2321 Räcke och ledstång, följande
Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, skall ha räcken som begränsar risken för personskador. Trappor och ramper som är högre än 0,50 meter skall ha ledstänger eller motsvarande på båda sidor.

Räcken på trapplan inom en bostad bör vara minst 0,9 meter höga Räcken på andra trapplan, balkonger och loftgångar bör vara minst 1,1 meter höga
-----

Foton du ser på trappor utan räcken är nog antingen från trappor utanför Sverige eller, i de flesta fall, fotade innan de monterat räcket.
Nu blev det nog lite snurrigt. Bygger du ett hus åt en kund så gäller ovanstående regler. Vill du ta bort ledstången hemma i din egen trapp (trots riskerna) så är det fritt fram.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Är huset byggt -85 så gissar jag att trappan går upp i mellan golvbjälklaget om det är träbjälklag.....
 
Nyfniken skrev:
Nu blev det nog lite snurrigt. Bygger du ett hus åt en kund så gäller ovanstående regler. Vill du ta bort ledstången hemma i din egen trapp (trots riskerna) så är det fritt fram.
Inte om någon faller i din trappa, då försäkringsbolagen inte gärna godkänner en skada i en trapp med bristfälliga räcken, exempelvis om ett barn eller din svärmor faller och skadar sig såpass att det blir aktuellt med ersättning av något slag.
 
Anna_H skrev:
Inte om någon faller i din trappa, då försäkringsbolagen inte gärna godkänner en skada i en trapp med bristfälliga räcken
Som sagt. Accepterar man riskerna är det fortfarande fritt fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.