Vi har köpt ett hus och börjar med att renovera badrummet innan vi flyttar in. Jag tar tacksamt emot idéer och lösningar hur vi borde planera det. Är inte helt nöjd med hur allt är placerat idag. Badrummet är ca 1,65 m djupt, och 3 m brett, totalt ca 5kvm (4,95).

Ni kan få nästan fria händer vad jag borde hitta på. Fönstrets höjd har jag inte riktigt måttet på (i vilken höjd det börjar) men ca lårhöjd/höfthöjd och uppåt, även flytt av fönster eller dörr är tillåtet, eller mindre fönster (bredd eller höjd) för att bättre utnyttja ytan, fönstret vetter mot baksidan, fasaden har ingen insyn och det är generellt "trångt" bakom huset så det är svårt att få överblick över baksidan och därmed kan vi ändra utan problem. Även dörren intill badrummet kan vi tänka oss att flytta på.

Duschen vill jag gärna ha utmed höger vägg, för där sitter ventilation, vi har tittat på en sådan där dusch med rundade dörrar som går att vika in. Toastol, handfat med kommod och gärna ett högskåp (40cm brett), handdukstork (160 cm hög och 60-75 i bredd).
Idag har vi ett Lillången tvättskåp fr IKEA som gärna får rymmas eller annan snyggare smutstvättslösning. .... Jag skulle vilja ha en väldigt enkel spegel, men gärna en sådan som inte immar igen, förslag mottages tacksamt.
Borde jag satsa på vägghängd toa? Något annat jag borde tänka på?

Tusen tack på förhand!
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Var ventilationen sitter spelar knappast någon roll i ett så litet rum. Dock har jag hört många som säger att de INTE vill ha den i duschen eftersom det blir större risk för fuktskador då, ventilationen är ju en genomföring i väggen.

Med befintliga mått skulle jag sätta duschen i övre vänstra hörnet istället och handdukstorken mitt emot, bredvid badrumdörren. Toan i nedre högra hörnet med tvättstället där duschen är idag. Högskåpet kan då stå mellan badrumdörren och toan så att man sitter i ett hörn och tvättkorg får plats mellan tvättstället och fönstret eller under fönstret.
 
Tack för ditt förslag!
 
jag skulle säga att placeringen av toalett beror på hur den syns utifrån. Om man ex. är i kök eller vid matbord och badrumsdörren är öppen skulle jag hellre se tvättställ än toaletten. sedan kanske det inte går att förena de tankarna...
 
Med mitt förslag är toan gömd bakom ett högskåp, oavsett vinkel, syns knappt ens från duschen!
 
jag skulle inte "gömma" toalettstolen i hörnet och bakom högskåpet, man bör tänka ett varv till för det finns risk med att det blir för trångt vid wc-stolen. Alla blir äldre. inkl ts eller den som än spekulant på huset i framtiden. Då behövs ett visst utrymme runt om stolen för bra access.
 
Jag har insett att jag tror jag får glömma högskåpet, tror att det blir för trångt. Tror toan hamnar närmast dörren på ena eller andra sidan om densamma, just för att undvika det som Fabrikör Stava nämner.
 
det borde gå att ha bra med förvaring högre upp på väggarna?
 
Ja, om man gör en väggmonterad toa är det inget konstigt med ett skåp ovanför.
 
Bra idéer! Tack!
 
11:e bilden, med det svarta "tätskiktet" visar hur det såg ut i vår förra lägenhet, bakom badkaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.