Spånuppsamlingen på min Hammer B3 såg-fräs har på sistone tappat effekt och det har börjat samlas högar av spån i maskinen.
Härom dagen fick jag tummen ur och började se vad som hänt och upptäcker att den slang som tar upp spån från klingan mer eller mindre fallit sönder i bitar och det är nästan bara spiralen kvar. Ingen sugeffekt alls alltså. Ny slang och lite jobb senare och spånupptaget tillbaka på vanlig nivå.
Har någon annan Hammer/Felder ägare här råkat ut för samma sak? Är det rimligt att slangen ska ge upp på några år?
/B
 
Nu ägde jag inte min Hammer så länge så jag hann inte upptäcka det. Men det kanske är som så att man får vad man betalar för. Fast det känns lite fånigt att en slang skall ge upp så fort,
Har den spruckit över allt eller är det där tex spånet träffar slangen först och där slangen böjs. Fast egentligen spelar det ingen roll den borde hålla bättre.
Jag vet att Felders billigare spånslang inte alls klarar sol ljus. Den blir spröd med tiden.

Hur har du din såg uppställd är det verkligen så att du öppnar garage portarna och låter solljuset leta sig in i maskinen via lite speglar strategiskt utplacerade på golvet för att du skall få bra ljus inne i sågen så du ser vad som händer där inne när du jobbar eller:)


Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.